Czy efektem będzie elektryczny samochód dostawczy nowej generacji?
Firma Dassault Systèmes ogłosiła, że laboratorium LCI (Cooperative Innovation Laboratory) koncernu Groupe Renault wykorzystało platformę 3DEXPERIENCE do integracji procesów projektowych z chmurą i stworzenia eksperymentalnego pojazdu elektrycznego Renault EZ-FLEX (na zdjęciu), którego zadaniem ma być realizowanie ostatniego etapu dostaw (na stosunkowo krótkich dystansach – przy. redakcji) w miastach przyszłości.
Badacze z LCI korzystali z rozwiązania branżowego Electro Mobility Accelerator, opartego na platformie 3DEXPERIENCE. Projektanci, inżynierowe, architekci systemów, analitycy finansowi, marketerzy i inni członkowie zespołu, a także partnerzy zewnętrzni i dostawcy, mogli korzystać z dobrodziejstw sieci wirtualnej, zapewniającej wysoki poziom innowacyjności oraz bezpieczeństwo współpracy, projektowania i prac inżynierskich w czasie rzeczywistym. Członkowie zespołu mogli m.in. przeglądać i weryfikować propozycje związane z estetyką pojazdu, a także jego wymagania techniczne, analizować trendy rynkowe oraz łatwo zarządzać projektem przy użyciu zasobów 3D, takich jak rzeczywistość wirtualna, eksplorowanie zebranych danych i bliźniacza kopia cyfrowa pojazdu.
– Platforma 3DEXPERIENCE umożliwia tworzenie cyfrowych narzędzi do współpracy dla branży motoryzacyjnej, których możliwości wykraczają poza zwykłe projektowanie – stwierdził Laurence Montanari, starszy kierownik ds. innowacyjności i dyrektor projektu EZ-FLEX w koncernie Groupe Renault.– W ramach prac nad wirtualnym projektem pojazdu Renault EZ-FLEX przetestowaliśmy możliwości platformy pod kątem efektywności współpracy między poszczególnymi interesariuszami, w tym inżynierami, projektantami i specjalistami ds. marketingu. Wersja oparta na chmurze, w standardowej konfiguracji pozwoliła nam wypróbować zupełnie nową strategię „testuj i ucz się” z wykorzystaniem menedżerów pulpitów, zaawansowanych funkcji renderowania realistycznych obrazów, monitorowania dostaw w strefach miejskich oraz wirtualnej wizualizacji przy użyciu zestawu słuchawkowego i bez konieczności transferu lub przetwarzania danych.
Dynamiczny rozwój e-handlu generuje popyt na rozwiązania skracające czas dostawy dóbr. Pojazd autorstwa LCI, stworzony z myślą o realizacji ostatniego etapu dostaw, jest swego rodzaju eksperymentem w dziedzinie inteligentnych rozwiązań modułowych do załadunku, transportu i rozładunku towarów w strefach miejskich z wykorzystaniem elektrycznych systemów mobilnych.
– Przyszłością koncernów motoryzacyjnych nie jest tylko produkcja pojazdów umożliwiających przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Muszą one także zacząć tworzyć zupełnie nowe wrażenia użytkowe związane z mobilnością, które odmienią nasze życie – powiedział Olivier Sappin, wiceprezes ds. transportu i mobilności w Dassault Systèmes. – Startupy i nowi gracze na rynku działają prężnie i nie muszą korzystać z przestarzałych systemów, dlatego mogą rzucić wyzwanie największym koncernom. Podejście platformowe pozwala zespołowi LCI wykorzystać wiedzę i doświadczenie w pracy nad projektami umożliwiające wprowadzanie nowych modeli biznesowych.
Kwestią otwartą pozostaje, czy pojazd wyjdzie poza etap cyfrowego prototypu i pojawi się istotnie na ulicach francuskich miast.
Źródło: Dassault Systemes, 3DS
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis