Sektor auto-moto znajduje się na liście tych branż, które najbardziej odczuły skutki pandemii Covid. Skala spadku sprzedaży i rejestracji nowych aut zależy oczywiście od kontynentu i jest ściśle skorelowana z kolejnymi fazami rozwoju pandemii. Marki działające na światowym rynku muszą dostosować swoje strategie do lokalnych warunków i odpowiedzieć na konkretne wyzwania rynków.
Chiński rynek, który doświadczył skutków pandemii jako pierwszy, już w czerwcu 2020 był w fazie odbicia, podczas gdy amerykański nadal notuje duże spadki. Dane z sierpnia 2020 r. pokazują spadek sprzedaży aut w USA rok do roku na poziomie 16%, a eksperci szacują, że wynik 12 miesięcy 2020 będzie oznaczał spadek o 18%.
Najbardziej dotkniętym pandemią rynkiem jest niewątpliwie Europa, gdzie produkcja nowych aut została wstrzymana we wszystkich krajach na 6 do 7 tygodni, a ponownie otwarte zakłady nie są w stanie osiągnąć zdolności produkcyjnej sprzed epidemii ze względu na ograniczony popyt ze strony klientów i wewnętrzne normy bezpieczeństwa, chroniące pracowników przed zakażeniem.
– O ile szacunki ekspertów co do skali spadku sprzedaży aut na świecie i w Europie różnią się o kilka punktów procentowych, o tyle panuje pełna zgoda co do faktu, że powrót do poziomu sprzedaży nowych aut sprzed pandemii potrwa co najmniej 2 lata. Powrót w tym wypadku nie oznacza automatycznego przywrócenia parametrów z przeszłości. Wiele czynników wskazuje na to, że nowe technologie i alternatywne napędy staną się motorem wzrostu, dodatkowo stymulowanym przez rządy poszczególnych państw i Unię Europejską – zwraca uwagę Adam Męciński, CEO MMC Car Poland (dystrybutora marki Mitsubishi w Polsce).
Sprzedaż nowych aut w Europie w pierwszych dwóch kwartałach 2020 spadła o 46% (USA 40%). Zakładając powolne odbicie, eksperci szacują, że wynik na koniec roku będzie mniej dramatyczny – estymacje mówią dziś o poziomie spadku od 21% do 24%, choć negatywny wpływ na tę prognozę ma kolejny lock-down wprowadzany w wielu krajach.
Wyzwania dla producentów i dystrybutorów aut w dobie COVID-19
W tej trudnej i nieprzewidywalnej sytuacji producenci muszą reagować szybko i szukać niestandardowych rozwiązań, które pozwolą utrzymać i rozwijać biznes.
– Powrót do normalności nie będzie łatwy, gdyż oprócz ponownego uruchomienia funkcjonowania produkcji i sprzedaży przy zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa pracownikom, niezbędny jest powrót popytu na nowe auta ze strony klientów. Zainteresowanie zakupem samochodów powoli wraca; wiemy z badań, że z powodu epidemii o własnym aucie myślą dziś także ci, którzy do niedawna bez problemu korzystali z komunikacji publicznej. Ale musimy pamiętać, że niepewność znajduje odbicie także w preferencjach konsumentów, którzy poszukują aut solidnych, ale tańszych – przypomina Adam Męciński, CEO MMC Car Poland.
Rynek aut używanych przeżywa dziś swój boom na całym świecie. Poziom importu aut używanych już w lipcu wrócił niemal do poziomu sprzed pandemii: w lipcu 2020 w Polsce zarejestrowano ponad 80 tysięcy używanych aut sprowadzonych z zagranicy (spadek o 8,5 % w stosunku do lipca 2019).
– W dobie pandemii skupiliśmy się na rozwijaniu oferty sprzedaży aut używanych. Stworzyliśmy też innowacyjne rozwiązanie, które pozwala w czasach społecznego dystansu łatwo wycenić swoje używane auto bez konieczności bezpośredniego kontaktu – dodaje Adam Męciński, CEO MMC Car Poland.
Kalkulator jest dostępny na stronie www.mitsubishi-motors.pl. Auta marki Mitsubishi cieszą się ogromną popularnością na rynku wtórnym ze względu na swoją bezawaryjność. […]
Pierwsza dobra wiadomość dla branży
Warto przywołać jeszcze jedną informację, która wyróżnia się w morzu negatywnych informacji z rynku auto-moto w epoce covidu. Podczas gdy spadki sprzedaży tradycyjnie napędzanych aut w Europie w pierwszym i drugim kwartale tego roku sięgały 50%, w tym samym czasie auta z segmentu z alternatywnymi napędami odnotowały ogromne wzrosty.
Również w Polsce segment pojazdów z napędami alternatywnymi jest jedynym, który rośnie w 2020 roku. W I półroczu 2020 r. Polacy zarejestrowali blisko 22,6 tys. pojazdów z napędem hybrydowym (wzrost o 28,7%.) Bardzo dużą dynamikę wzrostu w omawianym okresie odnotowały hybrydy typu plug-in (wzrost o 210,7% r/r.*).
Rynek pojazdów hybrydowych reprezentuje 9,4% całego rynku samochodowego w Europie. W pierwszym kwartale tego roku wskaźnik wzrostu wyniósł 167%, w drugim 133,9%. Taki wzrost ma oczywiście swoje źródło nie tylko rosnącej w świadomości ekologicznej konsumentów, ale też coraz sprawniej działającym systemie zachęt ze strony poszczególnych państw**).
*) na podstawie raportu Branża Motoryzacyjna, Raport kwartalny PZPM i KPMG Q2 2020
**) dane dotyczą rejestracji nowych pojazdów w EU, na podstawie raportu European Automobile Manufacturers Association)
O Mitsubishi Motors Corporation
Mitsubishi Motors Corporation to działający w branży motoryzacyjnej producent o zasięgu międzynarodowym, z siedzibą w Tokio, który zbudował konkurencyjną przewagą na rynku pojazdów typu SUV i pick-up oraz elektrycznych i hybryd ładowanych z gniazdka PHEV. Odkąd grupa Mitsubishi wyprodukowała swój pierwszy samochód, ponad sto lat temu, wykazaliśmy się ambitnym i często rewolucyjnym podejściem, rozwijając nowe klasy pojazdów i wprowadzając technologie wyznaczające granice nowoczesności. Strategia marki, tkwiąca w genach Mitsubishi Motors, trafi do gustów ambitnych kierowców, gotowych rzucić wyzwanie konwencjom i zdecydować się na zmiany. Zgodnie z tą filozofią, Mitsubishi Motors wprowadziło w roku 2017 nową strategię marki, wyrażoną w sloganie „Drive your Ambition” – połączenie osobistego zaangażowania i ekspansywnego nastawienia oraz odzwierciedlenie stałego dialogu między marką a jej klientami. Dzisiaj Mitsubishi Motors angażuje się w działania inwestycyjne, w innowacyjne technologie, atrakcyjne projekty i rozwój produktów, dostarczając klientom na całym świecie ekscytujące i znane z wyrazistego charakteru pojazdy.
Źródło: Mistubishi Motors Corporation
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis