Czy Twoja firma ma plan działania na 2025 rok?

Businessman analyzes the graph of trend market growth in 2025 and plans business growth and profit increase in the year 2025. plan finances of the business

Dassault Systèmes przedstawia trendy, które będą kształtować krajobraz produkcyjny w nadchodzących latach…

[ 609 słów, 3 minuty czytania ]

Producenci nieustannie dążą do pokonywania problemów, usprawniania procesów i zwiększania wydajności. Od elastyczności biznesowej po zrównoważony rozwój i dostosowywanie się do realiów „nowej  normalności” – trendy w branży przemysłowej, które definiują rok 2025, pod wieloma względami odpowiadają na wyjątkowe wyzwania ostatnich lat. Rozwój  technologiczny, rosnąca liczba rozwiązań podłączonych do Internetu i automatyzacja będą odpowiedzią na szereg wyzwań i zapewnią bezprecedensowe możliwości.

Dassault Systèmes w „przewodniku” pt.: Manufacturing Industries Trends Guide omawia trendy, które będą kształtować krajobraz produkcyjny w przyszłości. Oto kluczowe z nich:

1. Przekształcanie technologii produkcyjnych

Cyfrowe fabryki potrzebują cyfrowych rozwiązań, aby połączyć różne systemy, procesy i technologie.Operatorzy fabryk coraz częściej wdrażają podejście inżynierii systemów opartej na modelach (MBSE), obejmujące technologie takie, jak wirtualne bliźniaki i pełna ocena cyklu życia produktu (LCA), dostępne na platformie 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes. Pozwala to podejmować świadome, strategiczne decyzje dotyczące wdrażanych technologii oraz sposobu konfiguracji i zarządzania tymi rozwiązaniami.

Technologie cyfrowe mają na celu dostarczanie w czasie rzeczywistym bardzo szczegółowych informacji na temat fabryk i poszczególnych etapów procesu produkcji. Umożliwia to firmom podejmowanie znacznie bardziej świadomych decyzji dotyczących rozwoju działalności i osiągania lepszych wyników w zakresie optymalizacji operacyjnej. Umiejętność wykorzystania potencjału zaawansowanych technologii zadecyduje o sukcesie firm w kolejnej dekadzie.

2. Większy nacisk na zrównoważony rozwój i neutralność węglową

Producenci stoją przed zadaniem tworzenia zrównoważonych, odpowiedzialnych łańcuchów wartości o obiegu zamkniętym. Będzie to wymagało od nich ponownego przemyślenia sposobu działania, a kluczowe znaczenie będzie miało posiadanie narzędzi umożliwiających znalezienie właściwych rozwiązań.

Ponieważ inżynieria produktu i produkcji staje się bardziej złożona niż kiedykolwiek wcześniej, ślad środowiskowy danego produktu (potocznie tzw. ślad węglowy) musi być brany pod uwagę już na wczesnych etapach projektowania. Konieczność radzenia sobie z tą złożonością może oznaczać, że firmy będą w coraz większym stopniu polegać na narzędziach cyfrowych, czy to w celu uzyskania lepszego wglądu w operacje, czy też w celu wprowadzania innowacji w zakresie zrównoważonych produktów i procesów. Według raportu Financial Times Focus, 26% firm korzysta z zaawansowanych narzędzi cyfrowych, które pomagają im projektować i budować produkty o niższej emisji dwutlenku węgla.  Podejście to przynosi dwie kluczowe korzyści: możliwość pomiaru i monitorowania śladu węglowego istniejących operacji i produktów oraz możliwość modelowania i testowania nowych pomysłów oraz sposobów pracy.

3. Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (machine learning) nabierają rozpędu

Na przestrzeni lat branżę produkcyjną przekształcały kolejno: maszyny, komputeryzacja, a następnie automatyzacja. Obecnie to sztuczna inteligencja – poprzez automatyzację wielu z powtarzalnych zadań – stoi na czele transformacji branży. Ponieważ firmy stoją przed ciągłym wyzwaniem sprostania rosnącym wymaganiom klientów i produkowania wysokiej jakości towarów w sposób spójny i szybki, wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, staje się dziś  koniecznością.

Zwiększenie roli technologii w procesach produkcyjnych może pomóc firmom działać bardziej efektywnie. Wirtualne mapowanie łańcuchów dostaw, od pozyskiwania zasobów po trasy wysyłki i koszty surowców, pozwala firmom zidentyfikować potencjalne słabości lub luki. Sztuczna inteligencja, wirtualne bliźniaki i inne narzędzia technologiczne mogą zapewnić maksymalną efektywność produkcji, przy zachowaniu najwyższej jakości.

4. Podejście platformowe pomaga sprostać wyzwaniom ery cyfrowej

W dzisiejszym szybko ewoluującym krajobrazie biznesowym platformy stały się kamieniem węgielnym cyfrowego sukcesu. Strategia platformowa to nie tylko koncepcja – to transformacyjne podejście, które umożliwia firmom tworzenie sprawnie prosperujących ekosystemów. U podstaw platformy leży infrastruktura cyfrowa, która łączy różnych użytkowników, umożliwiając interakcję, współpracę i tworzenie wartości. Solidna platforma, taka jak np. platforma 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes, umożliwia wszystkim zainteresowanym stronom dostęp do jednej wersji danych w czasie rzeczywistym, zapewniając spójne, inteligentne doświadczenie produkcyjne dla wszystkich interesariuszy. 3DEXPERIENCE poprawia efektywność współpracy w ramach łańcucha dostaw, a także zapewnia oczekiwaną elastyczność procesów produkcyjnych i możliwość dostosowania się do zmieniających się oczekiwań klientów.

Więcej informacji, a zwłaszcza wszystkie 15. trendów (wskazanych w przewodniku Dassault Systemes) można znaleźć tutaj.

Źródło: 3DS

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*