Każda konferencja SOLIDWORKS World stanowi doskonałą okazję do poznania nowości planowanych w kolejnej edycji DS SOLIDWORKS. Mamy za sobą #SWW2018, tak więc wiemy, czego możemy się spodziewać w kolejnej odsłonie tego popularnego systemu CAD 3D. Nie oznacza to jednak, iż wszystko, co zaprezentowano, trafi do „produkcyjnej” wersji i że będzie działać dokładnie tak, jak to zademonstrowano podczas sesji generalnych i tematycznych tegorocznego wydarzenia…
Autor: Maciej Stanisławski
Najwięcej emocji (objawiających się m.in. aplauzem licznie zgromadzonej audiencji) wzbudziły funkcjonalności z obszaru CAD 3D. Na pierwszy ogień…
Tekstury 3D
Nie chodzi tutaj o płaską grafikę naniesioną na powierzchnię, tylko o obiekty 3D. Chociaż właśnie mniej więcej tak ta funkcjonalność działa – na ścianę modelu nanosimy wybraną „teksturę” (bazującą na siatce), a następnie system odsuwa ją od powierzchni modelu i wtedy… możemy ją „uplastycznić”, nadać jej wypukłość lub wklęsłość. Przy projektowaniu wszelkiego rodzaju uchwytów, chropowatych powierzchni (ale nie tylko) – jest to znakomite ułatwienie – jeśli istotnie będzie działać tak, jak to pokazano podczas sesji; np. mapowanie głębokości odkształcenia uzależnione jest od… stopnia szarości naniesionej tekstury, ale użytkownik ma kontrolę nad wszystkimi parametrami „tekstury”…
Optymalizacja topologii jeszcze raz
W tym obszarze DS SOLIWORKS 2019 zaoferuje użytkownikom dalsze usprawnienia: optymalizacja kształtu nastąpi po wprowadzeniu zdefiniowanych przez projektanta wartości obciążeń, współczynnika bezpieczeństwa, częstotliwości drgań etc.
Można będzie także użyć zupełnie nowej funkcjonalności cięcia siatki (mesh slicing), co pozwoli uzyskać dowolne rzuty generowanych obiektów – nie tylko brył, powierzchni utworzonych za pośrednictwem „tradycyjnych narzędzi do projektowania”, ale także obiektów mesh uzyskanych właśnie narzędziem optymalizacji topologii (więcej o TO pisałem m.in. tutaj – link poniżej).
Częściowe fazowanie/zaokrąglenie
Od wersji 2019 możemy spodziewać się bardziej ciekawej funkcjonalności. Zademonstrowano ją na przykładzie modyfikacji podzespołu, po której pewne elementy kolidowały ze sobą. W nowym SOLIDWORKS prawie „z automatu” będziemy mieli możliwość eliminacji kolizji np. poprzez częściowe fazowanie fragmentów np. obudowy. Fazowanie lub zaokrąglanie fragmentu profilu – a nie jego całości (jak obecnie). Oczywiście użytkownik będzie miał kontrolę nad wybranymi parametrami (promień zaokrąglenia etc.) tej funkcjonalności, ale będzie mógł zdać się także na podpowiedź systemu…
AI i rendering?
Sztuczna inteligencja (ang. AI – Artificial Intelligence) zaprzęgnięta została do pracy na rzecz użytkowników DS SOLIDWORKS. Nowe narzędzie renderingu – Visualize Denoiser – przyspieszy pracę aplikacji SOLIDWORKS Visualize. To technologia OptiX rozwijana przez nVidia, która działa mniej więcej w ten sposób, że po dokonaniu częściowego renderingu, przejmuje kontrolę nad pozostałym procesem i „domyślnie” kończy rendering, usuwając „szumy”. Efekt jest zdumiewający, a zdaniem przedstawicieli DS SOLIDWORKS da to nawet 10-krotne przyspieszenie procesów wizualizacji. Nie trzeba chyba dodawać, iż funkcjonalność będzie działała tylko z kartami graficznymi nVidia…
(Nie tylko) przyspieszenie złożeń
Jeden z komentatorów dowcipnie zauważył, że zazwyczaj nowe edycje oprogramowania dodają funkcjonalności, nowe cehcy, a tutaj mamy narzędzie… do ich usuwania (ang. defeature) :). Chodzi o możliwość chwilowego „uproszenia” dużego projektu, dużego złożenia, tak, aby zachować istotę działania części, wiązań modelu, przy jednoczesnym ukryciu nieistotnych (ale pamięcio-chłonnych) lub istotnych (np. z punktu widzenia ochrony własności intelektualnej, ale nie tylko) elementów, szczegółów projektu. Będzie to także przydatne przy przeprowadzaniu analiz modelu (uproszczenie siatki)…
Notatki w 3D?
Dlaczego nie? W DS SOLIDWORKS 2019 przewidziano możliwość nanoszenia „odręcznych” adnotacji, uwag, koncepcyjnych szkiców bezpośrednio w środowisku modelu 3D.
Koncepcyjne szkice
Pamiętają Państwo SOLIDWORKS Mechanical Conceptual? Nowy DS SOLIDWORKS w pewnym zakresie wykorzystuje opracowane wtedy rozwiązanie – czy raczej jego funkcjonalności. Szkice (np. koncepcyjne) wykonane bezpośrednio w obszarze rysunku/modelu 3D, będzie można przekształcać w pełnowartościową geometrię. Szkicowane linie, splajny etc. będą mogły być automatycznie konwertowane na opisane matematycznie elementy.
Co jeszcze?
Przeglądarka eDrawings zyska wsparcie rozwiązań wirtualnej rzeczywistości. „Uzbrojeni” w gogle VR (choćby Google Cardboard) będziemy mogli oglądać modele w „prawdziwym” środowisku 3D. Innymi słowy, „budżetowe” VR dla profesjonalnych zastosowań jest już w zasięgu ręki.
Więcej nowości postaram się wymienić (i opisać) przy okazji szczegółowej relacji z konferencji SOLIDWORKS World 2018 (jej zapis wideo można obejrzeć tutaj, polecam niecierpliwym). Ważna uwaga – po raz pierwszy w historii #SWW, spodziewane nowości w DS SOLIDWORKS 2019 prezentowano po trochu każdego dnia, a nie ostatniego – jak miało to miejsce wcześniej. Osobiście zdążyłem się przywiązać do tamtego „systemu”; z punktu widzenia pracy dziennikarskiej było to łatwiejsze do zrelacjonowania :).
Nowe rozwiązania w portfolio Dassault Systemes
Konferencja SOLIDWORKS World 2018 była także okazją do zaprezentowania nowych rozwiązań spoza środowiska programowego DS SOLIDWORKS, a które okażą się przydatne nie tylko jego użytkownikom (chociaż im w szczególności). Rok 2018 przyniesie m.in.:
• 3DEXPERIENCE Social Collaboration Platform – serwis „społecznościowy” pozwalający na dzielenie się swoimi projektami oraz wymianę opinii na ich temat,
• SOLIDWORKS 3DEXPERIENCE PLM Services – sieciowe środowisko PLM, pozwalające na zarządzanie projektami i zasobami bezpośrednio z przeglądarki internetowej, bez konieczności lokalnej instalacji dodatkowego oprogramowania,
• SOLIDWORKS Product Designer – będzie to zupełnie nowa, niezależna aplikacja pozwalająca na parametryczne projektowanie części oraz złożeń, obsługująca moduł rysunków, arkuszy blach oraz walidację projektu – także w „chmurze”,
• SOLIDWORKS xDesign – kolejne nowe rozwiązanie do projektowania CAD 3D, które pozwala projektować na dowolnym urządzeniu (także mobilnym),
• 3DEXPERIENCE Marketplace – to zasługująca na szczególne zainteresowanie (i opisana tutaj) platforma umożliwiająca współpracę i nawiązywanie transakcji pomiędzy projektantami/konstruktorami, a wyspecjalizowanymi firmami produkcyjnymi z różnych branż, będącymi w stanie zrealizować zlecenie terminowo i w korzystnej cenie.
Pierwsze dwa obszary dostępne dla użytkowników Marketplace to 3DEXPERIENCE Marketplace Make, który ma zapewnić najbardziej bezproblemowy sposób tworzenia części i współpracy z wiodącymi producentami na całym świecie we wszystkich procesach produkcyjnych (jak drukowanie 3D, obróbka CNC, formowanie wtryskowe, praca z arkuszami blach etc.) i 3DEXPERIENCE Marketplace PartSupply – wszechstronny internetowy katalog gotowych komponentów (oczywiście z ich modelami 3D).
Co z tego wszystkiego istotnie znajdzie się w DS SOLIDWORKS 2019, tudzież będzie dostępne dla użytkowników tego systemu (zapewne posiadających wykupioną subskrypcję, co coraz częściej staje się niezbędnym warunkiem dostępu do wszelkich dodatkowych „bonusów” – przyp. autora), przekonamy się zapewne na jesieni, podczas oficjalnej premiery nowej wersji tego popularnego systemu MCAD 3D. Miejmy nadzieję, że będzie tego jak najwięcej…
(ms)
Źródło: „stary” CADblog.pl dostępny m.in. tutaj
Fot. DS SOLIDWORKS
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis