O AI w SOLIDWORKS 2025, zakupie oprogramowania w sklepie internetowym i dostępności nowych rozwiązań SOLIDWORKS, SOLIDWORKS Cloud etc. opowiada CEO SOLIDWORKS Manish Kumar…
Opracowanie: Maciej Stanisławski
Pod koniec listopada miałem okazję uczestniczyć w spotkaniu prasowym z dyrektorem generalnym SOLIDWORKS – Manishem Kumarem. Spotkanie odbyło się online i dotyczyło tematów związanych z najnowszą wersją SOLIDWORKS, ale nie tylko. Przygotowując pytania, skupiłem się na dwóch konkretnych obszarach: po pierwsze na dostępności SOLIDWORKS dla różnych grup użytkowników – zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. To szczególnie istotne, ponieważ w minionym właśnie 2024 roku nastąpiła ważna zmiana w tym zakresie – o czym za chwilę opowie sam Manish. Po drugie, postanowiłem przyjrzeć się zastosowaniu sztucznej inteligencji w systemie SOLIDWORKS. O to, co z tego wyszło i czego udało się dowiedzieć 🙂
Portfolio dla różnych użytkowników
– Wszystko, co robimy (w SOLIDWORKS – przyp. red.), robimy z myślą, że musi to być proste. Dzięki temu udało nam się stworzyć społeczność 7,5 miliona pasjonatów – twórców, użytkowników, projektantów, przedsiębiorców – to jest społeczność, której teraz służymy! – podkreślił Manish Kumar. – Chciałbym krótko przedstawić te cztery grupy odbiorców i rozwiązania, które dla nich mamy, ponieważ w ich dostępności zaszły pewne zmiany, które mogą Was zainteresować.
Dla studentów mamy portfolio studenckie, które pozwala im wybrać, czy chcą korzystać z całkowicie przeglądarkowego rozwiązania, jakim są aplikacje SOLIDWORKS Cloud, czy też preferują tradycyjną wersję SOLIDWORKS, instalowaną lokalnie, jaka była dostępna przez ostatnie 30 lat. Jeśli korzystają z Chromebooka – mają wybór, jeśli korzystają z urządzenia z systemem Windows – również mają wybór. Oferujemy te możliwości, a studenci mogą kupić interesujące ich licencje bezpośrednio w naszym nowym sklepie, działającym on-line.
W przypadku grup studentów oraz drużyn startujących w zawodach, mamy dedykowane programy sponsorskie. Każda studencka drużyna biorąca udział w mistrzostwach lub drużyna zajmująca się robotyką pierwszej ligi może zgłosić się do nas, a my udostępniamy im nasze rozwiązania za darmo.
Trzy lata temu wprowadziliśmy też rozwiązanie dla hobbystów. I jest ono dostępne w bardzo przystępnej cenie. Na dzień dzisiejszy mamy dwa rozwiązania dla twórców, hobbystów. Pierwsze to aplikacje SOLIDWORKS Cloud, które można uruchamiać na Chromebookach, MacBookach, tabletach z systemem Windows, komputerach PC – praktycznie na każdym urządzeniu. Jest to rozwiązanie przeglądarkowe, cloud computing, z którego każdy twórca na świecie może korzystać praktycznie z dowolnego miejsca i dowolnego urządzenia. Kosztuje zaledwie ok. 48 dolarów (w Europie euro, co daje nam w Polsce nawet korzystniejszy przelicznik – przyp. redakcji) rocznie. Jeśli ktoś preferuje „tradycyjne doświadczenie”, mamy również 3DEXPERIENCE SOLIDWORKS – klasyczną wersję SOLIDWORKS, instalowaną lokalnie, także dostępną dla wszystkich twórców w takiej samej, bardzo rozsądnej cenie 48 dolarów rocznie.
Teraz pomyślcie: 48 dolarów rocznie to 4 dolary miesięcznie, czyli mniej niż koszt filiżanki kawy, którą większość naszych użytkowników kupuje na co dzień! To jest kwota, którą obecnie muszą zapłacić. Moglibyśmy udostępniać SOLIDWORKS za darmo, ale nie chcemy tego robić, ponieważ wierzymy, że cena filiżanki kawy jest wystarczająca, aby umożliwić korzystanie z SOLIDWORKS w celach hobbystycznych. Gdy coś jest darmowe – nie ma wartości, podczas gdy filiżanka kawy ma wartość. Dlatego chcemy, aby cena była bardzo niska, ale jednak… istniała!
A dla startupów mamy specjalny program startupowy, do którego każdy startup może się zgłosić. Po weryfikacji – że jest to faktycznie startup – zapewniamy mu darmowe licencje. Widzieliśmy wiele startupów, które zaczynały od tego programu, a później rozwijały się w dojrzałe firmy, oferujące dojrzałe produkty! W efekcie firmy te kupowały od nas coraz więcej licencji. Tak więc jest to program, który z czasem sam na siebie zarabia. I uwielbiamy to!
I wreszcie, ale na pewno nie mniej ważni – klienci tzw. biznesowi. Wspieramy naszych profesjonalistów i tutaj nastąpiła jedna duża zmiana – po raz pierwszy w historii SOLIDWORKS uruchomiliśmy sklep internetowy, w którym można kupić SOLIDWORKS online. Oferujemy wszystkie wersje SOLIDWORKS: 3DEXPERIENCE SOLIDWORKS, SOLIDWORKS z usługami chmurowymi oraz przeglądarkową aplikację SOLIDWORKS Cloud. Wszystkie te rozwiązania są teraz dostępne online. Użytkownicy mogą po prostu wejść na naszą stronę internetową, kliknąć odpowiednie przyciski, uzyskać dokładne informacje o cenach i dokonać zakupu online, bez potrzeby kontaktu z kimkolwiek. Licencja jest dostarczana natychmiast, co stanowi dużą zmianę w porównaniu z dotychczasowym modelem sprzedaży.
(…) po raz pierwszy w historii SOLIDWORKS uruchomiliśmy sklep internetowy,
w którym można kupić nasze oprogramowanie online.
Oferujemy wszystkie wersje SOLIDWORKS: 3DEXPERIENCE SOLIDWORKS,
SOLIDWORKS z usługami chmurowymi oraz przeglądarkową aplikację SOLIDWORKS Cloud.
Wszystkie te rozwiązania są teraz dostępne online…
Manish Kumar, CEO SOLIDWORKS
Możecie jednak zapytać, co stanie się z naszą siecią resellerów i partnerów, którzy obecnie sprzedają SOLIDWORKS? Proszę się nie martwić – ta zmiana dotyczy jedynie firm lub osób, które chcą szybko uzyskać rozwiązanie i są relatywnie niewielkie, małe. Wprowadziliśmy limit – w sklepie internetowym można kupić maksymalnie trzy licencje. Jeśli ktoś potrzebuje więcej niż trzy licencje, nadal chcemy, aby nasi użytkownicy kontaktowali się z naszymi partnerami, ponieważ w takich przypadkach nasi klienci zazwyczaj potrzebują pewnego poziomu wsparcia i szkolenia. Nasza sieć partnerska, licząca ponad 400 partnerów (ang. Value Added Reseller, VAR) na całym świecie, to wysoko wykwalifikowani profesjonaliści, którzy doskonale nadają się do zapewniania lokalnego wsparcia naszym użytkownikom.
Co więcej, nawet ci użytkownicy, którzy kupują licencje online, nadal otrzymują wsparcie od naszej sieci resellerów! W przeciwieństwie do wielu innych firm, naprawdę doceniamy naszą sieć partnerską i wierzymy, że wnosi ona realną wartość dla naszych użytkowników. Wartość ta pozostanie dla nas istotna także w przyszłości.
Z platformą i na platformie… 3DEXPERIENCE
Obecnie SOLIDWORKS występuje w dwóch zasadniczych wariantach: jako rozwiązanie „z platformą” oraz „na platformie”. „Z platformą” to to samo SOLIDWORKS, którego nasi użytkownicy używali przez ostatnie 30 lat, ale teraz bezproblemowo łączy się z platformą 3DEXPERIENCE. Natomiast „na platformie” to rozwiązanie, które stworzyliśmy od podstaw – jest to aplikacja przeglądarkowa, która działa całkowicie w przeglądarce internetowej i zapewnia trochę „uproszczone doświadczenie” dla nowego pokolenia użytkowników lub tych, którzy chcą korzystać z SOLIDWORKS z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu. Uproszczone w znaczeniu „łatwiejsze”, a nie „ograniczone” (przyp. redakcji).
Sztuczna inteligencja w SOLIDWORKS?
To nie jest żadna nowość – już wcześniej dostarczaliśmy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, czy to automatyczne szkicowanie, identyfikację adnotacji i tym podobne. To coś, co już robiliśmy w przeszłości, ale w 2025 roku wprowadziliśmy kilka nowych, kluczowych funkcji.
Pierwsza to „Przewidywanie poleceń” (ang. Command Prediction). Jest to świetne rozwiązanie, a żeby to udowodnić, wrócę do tego, jak je testowaliśmy. Wzięliśmy modele, projekty 3D z konkursu „ModelMania” (w konkursie tym użytkownicy na podstawie rysunku 2D muszą wykonać model 3D, wykorzystując odpowiednie polecenia i dokonać jego modyfikacji, a następnie przygotować dokumentację techniczną, wszystko oczywiście na czas – przyp. redakcji) i spróbowaliśmy je odtworzyć, korzystając z paska narzędzi przewidywania poleceń.
Pasek przewidywania poleceń w SOLIDWORKS znajduje się na górze ekranu, a w xDesign – na dole. Jest to stały obszar, w którym przewidujemy, jakiego polecenia użytkownik może chcieć użyć w następnej kolejności, w kolejnym kroku. Dzięki temu, bez potrzeby wyszukiwania poleceń czy przełączania zakładek, byliśmy w stanie stworzyć prawie wszystkie te modele i naprawdę rzadko musieliśmy sięgać po polecenia, które nie zostały wcześniej przewidziane, podpowiedziane przez narzędzie przewidywania poleceń.
W rzeczywistości, korzystając z niego, byliśmy w stanie ukończyć niemal 95% wszystkich funkcji projektów z „ModelManii”, które zostały przewidziane. Dlaczego to jest ważne? Kiedy dołączyłem do SOLIDWORKS, mieliśmy może 50–100 poleceń. Obecnie w samym SOLIDWORKS jest ich ponad tysiąc. Dla nowych użytkowników znalezienie tych poleceń, zrozumienie ich i użycie jest niezwykle trudne, ponieważ ciągle muszą szukać odpowiednich poleceń w odpowiednich miejscach. Jeśli możemy przewidzieć te polecenia, dodatkowo umieszczając je w jednym stałym obszarze – wyobraźcie sobie, jak bardzo poprawia to doświadczenie użytkownika i upraszcza korzystanie z oprogramowania w porównaniu z tradycyjnym sposobem wyszukiwania poleceń. To dla mnie naprawdę ważne.
W połowie tego roku wprowadziliśmy także funkcję konwersji obrazu na szkic parametryczny przy użyciu AI. Dlaczego to jest istotne? Jeśli chcielibyście ręcznie stworzyć szkic na podstawie obrazu i przekształcić go w parametryczny szkic, który użytkownicy mogliby wykorzystać do tworzenia funkcji parametrycznych, zajęłoby to mnóstwo czasu. Oczywiście można to zrobić, ale trwałoby to bardzo długo. Dzięki AI jesteśmy w stanie konwertować obraz na szkic, co pozwala użytkownikom na szybkie przejście do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Mogą skupić się na tym, co naprawdę ważne – innowacji, a nie marnowaniu czasu na odwzorowywanie takich rzeczy. Proste? Teraz jest to naprawdę proste.
To naprawdę interesujące, ale na tym nie poprzestaniemy!
W 2025 roku planujemy coś naprawdę imponującego: weźmiesz obraz, na przykład ręcznie narysowany szkic, a my automatycznie zamienimy go w mechanizm! Nie tylko rozpoznając szkic, ale także identyfikując ograniczenia, co pozwoli na manipulowanie elementami, jakby były w rzeczywistości. To coś, co zamierzamy wprowadzić do połowy 2025 roku.
Ogłosiliśmy również na 3DEXPERIENCE WORLD, że będziemy w stanie wziąć model i automatycznie wygenerować na jego podstawie rysunek, a następnie umieścić go na platformie 3DEXPERIENCE. Dzięki temu rysunek będzie dostępny z dowolnego miejsca, ale ostateczną decyzję zawsze będą podejmować użytkownicy. W sensie: użytkownicy będą mogli otworzyć ten rysunek, edytować go i wprowadzać dalsze zmiany. Jesteśmy na dobrej drodze, aby wprowadzić tę funkcję do połowy 2025 roku. Dzięki temu wykorzystamy AI, aby pomóc użytkownikom przejść od modelu do automatycznego generowania rysunków.
Być może słyszeliście, że Dassault Systèmes i Mistral nawiązały współpracę, aby dostarczyć rozwiązanie AI w postaci dużych modeli językowych. Nie o wszystkim mogę teraz mówić, ale… podam przykład, co będziemy mogli dzięki temu zrobić, co osiągnąć – i to już przetestowaliśmy! Ostatecznie planujemy włączyć to do naszej oferty platformowej, a mój obecny harmonogram zakłada, że stanie się to w połowie 2025 roku.
Co zrobiliśmy? Wykorzystaliśmy AI Mistral i załadowaliśmy do niego ogrom wiedzy, którą zebraliśmy przez lata – nasze dokumenty pomocnicze, fora użytkowników SOLIDWORKS, najlepsze praktyki. Posiadamy bazę wiedzy, którą stworzyliśmy na podstawie opinii użytkowników, dotyczących różnych rozwiązań i metod pracy. Połączyliśmy te dane i wprowadziliśmy je do Mistrala.
Następnie zadawaliśmy proste pytania, a AI udzielało odpowiedzi w sposób zrozumiały dla człowieka. Przykładowe pytanie: „Jak mogę wyczyścić komputer po odinstalowaniu SOLIDWORKS?” – okazało się, że odpowiedź była nie tylko poprawna, ale także zawierała link do źródła, z którego pochodziła. Dzięki temu można było stwierdzić, że odpowiedź została sformułowana na forum SOLIDWORKS przez… prawdziwego użytkownika. W tym przypadku odpowiedź pochodziła od Deepaka Gupty, lidera grupy użytkowników SOLIDWORKS w Indiach.
AI potrafiło zinterpretować tę odpowiedź i przedstawić ją w sposób zrozumiały dla innego człowieka. Zadawaliśmy więcej pytań i AI konsekwentnie udzielało trafnych odpowiedzi. To, co jest piękne, to fakt, że dzięki wprowadzeniu różnych źródeł danych – w tym informacji niedostępnych publicznie – możemy wykorzystać duży model językowy do udzielania odpowiedzi naszym użytkownikom.
Ludzie pytają mnie: „Czy uważasz, że AI zastąpi naszych projektantów?” A ja odpowiadam: „Absolutnie nie! AI tylko da im więcej pomysłów, dzięki którym będą jeszcze bardziej kreatywni!”
Manish Kumar, CEO SOLIDWORKS
Dziś, aby uzyskać odpowiedź na swoje pytania, użytkownicy muszą albo przeszukiwać fora SOLIDWORKS, publikować pytania i czekać na odpowiedź, albo otwierać (i wysyłać) zgłoszenie do wsparcia, albo kontaktować się z jednym z naszych partnerów. W przyszłości chcemy, aby pomoc była tak prosta jak to, co właśnie pokazaliśmy. Chcemy, aby wsparcie było tak proste, a nauka obsługi naszego oprogramowania tak intuicyjna, jak powyższa metoda. To będzie dla nas coś wielkiego – prosimy o cierpliwość, to pojawi się już w 2025 roku!
Wirtualne bliźniaki (ang. virtual twins*)
Jeśli projektujesz produkt, nie tworząc ani jednego fizycznego prototypu, możesz skorzystać z wirtualnego bliźniaka, dokładnie go wyrenderować i przedstawić użytkownikowi, by zobaczyć jego reakcję jeszcze przed podjęciem decyzji o produkcji. Już dziś pomagamy naszym użytkownikom w ten sposób, ponieważ wirtualne bliźniaki oferują takie możliwości. Dzięki nim użytkownicy mogą przeprowadzać symulacje produkcji lub sprawdzać, czy dany produkt zadziała. A jeśli nie, wprowadzić zmiany, by zrobić to dobrze już za pierwszym razem.
W ten sposób pomagamy ograniczać zużycie materiałów. W przeciwnym razie konieczne byłoby przeprowadzanie testów destrukcyjnych, tworzenie prototypów, testowanie i wyrzucanie niedziałających elementów.
W przyszłości chcemy wykorzystać AI w bardziej uniwersalny sposób, od samego etapu pomysłu. Uważam, że jeśli problem zostanie wykryty na etapie idei, jego naprawa jest bardzo prosta. Jeśli zostanie wykryty na etapie projektowania, jest to nieco trudniejsze, ale wciąż stosunkowo łatwe. Problem wykryty podczas symulacji? Nadal możliwy do rozwiązania. Ale na etapie produkcji? Tu zaczynają się poważne problemy, ponieważ trzeba będzie złomować materiał i tak dalej.
Jeśli problem zostanie zauważony dopiero u użytkownika końcowego – mamy do czynienia z ogromnym problemem. Konieczne może być wycofanie produktu z rynku, co wiąże się z dużymi kosztami i komplikacjami. Im później wykryje się problem, tym większa jest jego złożoność.
Jeśli wszystkie te fazy byłyby realizowane na jednej platformie, moglibyśmy wykrywać problemy już na wczesnych etapach – dzięki AI. Na przykład: projektuję określony produkt i wiem, że podobny projekt nie sprawdził się w produkcji lub uszkodził narzędzie. Jeśli już na etapie projektowania AI mogłoby poinformować projektanta: „Panie Projektancie, proszę tego nie robić, nie będzie możliwe wyprodukowanie tego elementu!” – możemy pomóc użytkownikom być efektywniejszymi i równocześnie bardziej „zrównoważonymi czasowo, materiałowo i energetycznie”.
Unikamy wtedy kosztownych problemów na dalszych etapach. Pomaganie naszym użytkownikom w projektowaniu produktów, które można łatwo wyprodukować, za pomocą AI – to nasz ostateczny cel. Chcemy pomóc użytkownikom przesuwać się w lewo na linii cyklu rozwoju produktu, czyli wykrywać problemy jak najwcześniej. Dzięki temu możemy znacząco wspierać tzw. „zrównoważony rozwój”, ale nadal potrzebujemy narzędzi do obliczania kosztów środowiskowych. Ale na to również mamy rozwiązanie, dostępne już teraz. Chociaż to temat na inną rozmowę.
Czy sztuczna inteligencja ogranicza nasze możliwości?
Zapytałem Manisha, czy jego zdaniem sztuczna inteligencja w pewnym sensie nie ogranicza nas i naszych możliwości? W końcu nie tworzy nic zupełnie nowego, a jedynie syntetyzuje lub odtwarza już istniejące dane. I czy nie bez powodu mówi się: „kiedy wszyscy wiedzą, że coś jest niemożliwe, na szczęście zawsze znajdzie się ktoś, kto tego nie wie – i to realizuje”? To, między innymi, stanowi naszą przewagę nad AI.
– Zgadzam się z tobą. W przyszłości to, co AI zrobi, to… Właściwie użyję przykładu ChatGPT. Kiedy utknę, zatrzymam się z braku pomysłu, pytam ChatGPT o podpowiedź. In on podsuwa mi różne pomysły, różne rozwiązania. Teraz, korzystając z tych różnych pomysłów, to ja nadal wybieram jeden z nich i w pewnym sensie ulepszam dzięki niemu swój własny pomysł, w podobny sposób – wyjaśniał Manish Kumar.
Piękno AI polega na tym, że jest oparte na ogromnej liczbie komputerów komunikujących się między sobą. Kiedy komputery ze sobą rozmawiają, robią to za pomocą cyfr binarnych i dokładnie rozumieją, co mówi drugi komputer. To jest coś bardzo trudnego do osiągnięcia między ludźmi. Bo ja coś mówię, ty to interpretujesz w inny sposób, a potem przekazujesz to jeszcze inaczej komuś innemu… co też jest piękne, bo właśnie dzięki temu jesteśmy innowacyjni. Gdybyśmy wszyscy rozumieli dokładnie to samo, świat byłby bardzo nudny. Natomiast dzięki temu, że interpretujemy rzeczy na różne sposoby, świat staje się bardziej interesujący.
Z natury jesteśmy innowacyjni, ponieważ interpretujemy rzeczy na swój sposób. Komputery – one widzą wzorce, są w tym doskonałe i potrafią przedstawić ci wszystkie te wzorce. Jeśli masz problem, komputer będzie świetny w pokazaniu ci, że ten konkretny problem został rozwiązany na pięć różnych sposobów. Teraz to ty możesz wybrać jeden z nich, albo wymyślić swój nowy, własny, a przecież w danym momencie mogłeś nie myśleć, nie pamiętać o tych pięciu różnych sposobach. To AI, to komputer sprawi, że zaczniesz myśleć „więcej”. W ten właśnie sposób pomoże ci wymyślić lepsze pomysły, ponieważ łącząc te pięć rozwiązań, możesz stworzyć szóste rozwiązanie, o którym AI z oczywistych względów nie pomyśli!
Bo ostatecznie AI analizuje dane, które już zostały stworzone. To ty będziesz tym, który wygeneruje szóste rozwiązanie. (…) W pewnym momencie ludzie pytali – i nadal czasem pytają mnie: „Czy myślisz, że AI zastąpi naszych projektantów?”. Odpowiadam wtedy: „Oczywiście, że nie!”. AI tylko da mi więcej pomysłów, dzięki którym będę jeszcze bardziej kreatywny niż wcześniej.
Wskaż mi osobę, która kocha tworzyć rysunki na podstawie istniejącego fizycznego modelu. Bo to bardzo standardowa rzecz, którą można zautomatyzować. Chyba nikt nie lubi brać modelu i tworzyć wszystkich możliwych detali, pisać adnotacji i tym podobnych. Ludzie chcą wymyślać nowe pomysły, ludzie są z natury twórczy! Wszyscy jesteśmy produktywni, albo jesteśmy myślicielami. W rzeczywistości istnieje powiedzenie, które uważam za prawdziwe: jesteśmy wszyscy myślicielami i chcemy myśleć, chcemy wymyślać innowacyjne rozwiązania, nie chcemy budować rzeczy powtarzalnych! I to właśnie tutaj AI nam pomoże, bo wszystkie te powtarzalne, rutynowe zadania powinny być realizowane właśnie przez AI. Pomóże mi robić więcej kreatywnych rzeczy, da mi czas na bycie bardziej kreatywnym!
Z Manishem Kumarem
rozmawiał Maciej Stanisławski
Listopad, 2024
Korzystając z okazji, życzę Państwu (i sobie też), abyśmy w nadchodzącym 2025 roku mogli cieszyć się mądrze zdobyczami techniki, cywilizacji, żebyśmy z pomocą AI lub bez niej robili więcej kreatywnych rzeczy, podejmowali nowe działania i wyzwania, a jednocześnie umieli znaleźć czas na to wszystko.
I nie zaniedbywali (pod względem czasowym) naszych najbliższych!
Bożego błogosławieństwa na ten nadchodzący rok!
*odpowiednikiem Virtual Twins, wirtualnych bliźniaków, są też tzw. Digital Twins, cyfrowe bliźniaki. Znaczenie jest to samo, nomenklatura inna, wynikająca z faktu, że rozwiązanie stworzone została równolegle, niezależnie, przez konkurencyjną firmę (przyp. red.)
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis