
Dassault Systèmes przedstawia trendy, które będą kształtować krajobraz produkcyjny w nadchodzących latach…
[ 609 słów, 3 minuty czytania ]
Producenci nieustannie dążą do pokonywania problemów, usprawniania procesów i zwiększania wydajności. Od elastyczności biznesowej po zrównoważony rozwój i dostosowywanie się do realiów „nowej normalności” – trendy w branży przemysłowej, które definiują rok 2025, pod wieloma względami odpowiadają na wyjątkowe wyzwania ostatnich lat. Rozwój technologiczny, rosnąca liczba rozwiązań podłączonych do Internetu i automatyzacja będą odpowiedzią na szereg wyzwań i zapewnią bezprecedensowe możliwości.

Dassault Systèmes w „przewodniku” pt.: Manufacturing Industries Trends Guide omawia trendy, które będą kształtować krajobraz produkcyjny w przyszłości. Oto kluczowe z nich:
1. Przekształcanie technologii produkcyjnych
Cyfrowe fabryki potrzebują cyfrowych rozwiązań, aby połączyć różne systemy, procesy i technologie.Operatorzy fabryk coraz częściej wdrażają podejście inżynierii systemów opartej na modelach (MBSE), obejmujące technologie takie, jak wirtualne bliźniaki i pełna ocena cyklu życia produktu (LCA), dostępne na platformie 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes. Pozwala to podejmować świadome, strategiczne decyzje dotyczące wdrażanych technologii oraz sposobu konfiguracji i zarządzania tymi rozwiązaniami.
Technologie cyfrowe mają na celu dostarczanie w czasie rzeczywistym bardzo szczegółowych informacji na temat fabryk i poszczególnych etapów procesu produkcji. Umożliwia to firmom podejmowanie znacznie bardziej świadomych decyzji dotyczących rozwoju działalności i osiągania lepszych wyników w zakresie optymalizacji operacyjnej. Umiejętność wykorzystania potencjału zaawansowanych technologii zadecyduje o sukcesie firm w kolejnej dekadzie.
2. Większy nacisk na zrównoważony rozwój i neutralność węglową
Producenci stoją przed zadaniem tworzenia zrównoważonych, odpowiedzialnych łańcuchów wartości o obiegu zamkniętym. Będzie to wymagało od nich ponownego przemyślenia sposobu działania, a kluczowe znaczenie będzie miało posiadanie narzędzi umożliwiających znalezienie właściwych rozwiązań.
Ponieważ inżynieria produktu i produkcji staje się bardziej złożona niż kiedykolwiek wcześniej, ślad środowiskowy danego produktu (potocznie tzw. ślad węglowy) musi być brany pod uwagę już na wczesnych etapach projektowania. Konieczność radzenia sobie z tą złożonością może oznaczać, że firmy będą w coraz większym stopniu polegać na narzędziach cyfrowych, czy to w celu uzyskania lepszego wglądu w operacje, czy też w celu wprowadzania innowacji w zakresie zrównoważonych produktów i procesów. Według raportu Financial Times Focus, 26% firm korzysta z zaawansowanych narzędzi cyfrowych, które pomagają im projektować i budować produkty o niższej emisji dwutlenku węgla. Podejście to przynosi dwie kluczowe korzyści: możliwość pomiaru i monitorowania śladu węglowego istniejących operacji i produktów oraz możliwość modelowania i testowania nowych pomysłów oraz sposobów pracy.
3. Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (machine learning) nabierają rozpędu
Na przestrzeni lat branżę produkcyjną przekształcały kolejno: maszyny, komputeryzacja, a następnie automatyzacja. Obecnie to sztuczna inteligencja – poprzez automatyzację wielu z powtarzalnych zadań – stoi na czele transformacji branży. Ponieważ firmy stoją przed ciągłym wyzwaniem sprostania rosnącym wymaganiom klientów i produkowania wysokiej jakości towarów w sposób spójny i szybki, wykorzystanie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, staje się dziś koniecznością.

Zwiększenie roli technologii w procesach produkcyjnych może pomóc firmom działać bardziej efektywnie. Wirtualne mapowanie łańcuchów dostaw, od pozyskiwania zasobów po trasy wysyłki i koszty surowców, pozwala firmom zidentyfikować potencjalne słabości lub luki. Sztuczna inteligencja, wirtualne bliźniaki i inne narzędzia technologiczne mogą zapewnić maksymalną efektywność produkcji, przy zachowaniu najwyższej jakości.
4. Podejście platformowe pomaga sprostać wyzwaniom ery cyfrowej
W dzisiejszym szybko ewoluującym krajobrazie biznesowym platformy stały się kamieniem węgielnym cyfrowego sukcesu. Strategia platformowa to nie tylko koncepcja – to transformacyjne podejście, które umożliwia firmom tworzenie sprawnie prosperujących ekosystemów. U podstaw platformy leży infrastruktura cyfrowa, która łączy różnych użytkowników, umożliwiając interakcję, współpracę i tworzenie wartości. Solidna platforma, taka jak np. platforma 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes, umożliwia wszystkim zainteresowanym stronom dostęp do jednej wersji danych w czasie rzeczywistym, zapewniając spójne, inteligentne doświadczenie produkcyjne dla wszystkich interesariuszy. 3DEXPERIENCE poprawia efektywność współpracy w ramach łańcucha dostaw, a także zapewnia oczekiwaną elastyczność procesów produkcyjnych i możliwość dostosowania się do zmieniających się oczekiwań klientów.
Więcej informacji, a zwłaszcza wszystkie 15. trendów (wskazanych w przewodniku Dassault Systemes) można znaleźć tutaj.
Źródło: 3DS
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis