Dron HORYZN uratuje życie?

Członkowie studenckiej inicjatywy HORYZN z Monachijskiego Uniwersytetu Technicznego (TUM) w Niemczech opracowali drona, który może ratować życie w nagłych wypadkach. Maszyna została stworzona z wykorzystaniem platformy 3DEXPERIENCE od firmy Dassault Systèmes.

Studenci zaprojektowali elektryczny pojazd latający z technologią pionowego startu i lądowania (eVTOL), który może transportować np. defibrylator i umieszczać go w miejscu zdarzenia. Jego zaletą jest fakt, że jest w stanie docierać na miejsce znacznie szybciej, niż służby ratunkowe. Ma to kluczowe znaczenie, gdyż w przypadku zatrzymania akcji serca liczy się każda minuta (tymczasem czas reakcji służb ratunkowych na terenach wiejskich bywa niekiedy bardzo długi).

Zastosowanie drona, który osiąga maksymalną prędkość 120 km/h, pozwala umieścić defibrylator na miejscu zdarzenia w ciągu dosłownie kilku minut. Sprzęt ten może obsługiwać każda osoba, która jest w jego zasięgu, nawet jeśli nie posiada specjalistycznej wiedzy medycznej. Wszystko dzięki temu, że nowoczesne urządzenia po włączeniu przekazują głosowo dokładną instrukcję, jak ich używać, krok po kroku (rozmieszczenie elektrod, etc.).

Scentralizowany rozwój w chmurze

W ramach działalności sponsorskiej Dassault Systèmes udostępniła swoją platformę 3DEXPERIENCE członkom założonej w 2019 roku inicjatywy studenckiej. To w jej środowisku dron jest projektowany, opracowywany, testowany i nieustannie optymalizowany. Firma technologiczna wsparła również studentów na początku wdrożenia.

Korzystając z platformy opartej na cloud computing, HORYZN był w stanie m.in. zapewnić wszystkim uczestnikom projektu możliwość pracy na zawsze aktualnych i najnowszych wersjach danego modelu, bez obawy o utratę danych. Dzięki temu, że wszystkie etapy rozwoju są zarządzane w tym samym środowisku oprogramowania, zespół był w stanie uprościć wewnętrzną komunikację oraz skrócić czas rozwoju i projektowania.

Kadłub zaprojektowany przy zastosowaniu MODSIM

HORYZN stosuje zintegrowane podejście do modelowania i symulacji (tzw. MODSIM), w myśl którego symulacja jest elementem towarzyszącym całemu procesowi rozwoju i projektowania – od początku do końca. Przykładowo podczas projektowania kadłuba, zespół mógł już w fazie koncepcyjnej symulować wpływ różnych ciężarów na tę część maszyny i określić optymalną metodę zastosowania obciążenia. Pozwoliło to młodej ekipie uniknąć budowy prototypów, co przełożyło się na oszczędność czasu i pieniędzy.

Po udanym etapie wdrożenia HORYZN pracuje nad dalszym rozwojem koncepcji i planuje testy technologii we współpracy ze służbami ratunkowymi. Potencjalne przykłady zastosowań obejmują m.in. awaryjne dostarczanie EpiPens (strzykawek z adrenaliną używanych w pierwszej pomocy przy ciężkich reakcjach alergicznych) lub leków potrzebnych w nagłych wypadkach. Dodatkowo studenci ściśle współpracują z firmami z branży lotniczej nad dalszym rozwojem sektora dronów.

Więcej informacji można znaleźć tutaj: HORYZN: eVTOL dron | Case study klienta – Dassault Systèmes (3ds.com)

Źródło: 3DS

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*