
Czy wiedzą Państwo o tym, że pierwszy na świecie samochód rajdowy spełniający regulacje FIA dla kategorii Rally3 został opracowany i jest produkowany w Polsce? To Ford Fiesta z krakowskiej M-Sport Poland. I z seryjnym samochodem ma on tak niewiele wspólnego, że można mówić o nim jak… o polskiej konstrukcji!
Autor: Maciej Stanisławski
[ 813 słów, 4 minuty czytania ]
Zdaniem znawców sportów samochodowych, Ford Fiesta Rally3, opracowany i produkowany przez M-Sport Poland w Krakowie, stanowi znaczący krok naprzód w inżynierii rajdowej. Jest to wóz dla kierowców pragnących doświadczyć rajdowej jazdy z napędem na cztery koła, ale dysponujących… ograniczonym budżetem. Ograniczonym? Może lepiej zabrzmi „zrównoważonym”, gdyż mówimy o cenach od 99 tysięcy euro wzwyż, ale faktycznie w tej klasie i przy napędzie 4WD cena jest atrakcyjna.
Kierowca otrzymuje samochód wyposażony w turbodoładowany, 3-cylindrowy, półtoralitrowy silnik EcoBoost, generujący około 215 KM i 400 Nm momentu obrotowego, współpracujący z pięciobiegową sekwencyjną skrzynią biegów oraz stałym napędem na wszystkie koła.
W rajdzie Caminos del Inca, najważniejszym wydarzeniu rajdowym w Peru, polski Ford Fiesta Rally3 udowodnił, że chociaż „mały, ale wariat”. W 2023 roku załoga Nicolás Fuchs i Fernando Mussano zajęła pierwsze miejsce, kończąc rajd z czasem 12 godzin, 41 minut i 32 sekundy. Tuż za nimi, na drugim miejscu, uplasowali się Eduardo Castro i Carla Salvat, również w Fiesta Rally3, z czasem 12 godzin, 54 minuty i 50 sekund. A edycję 2024 wygrał Eduardo Castro pilotowany przez Diego Vallejo, mając 15-minutową przewagę nad konkurentami z klasy. Trasa rajdu to ponad 2000 km, z czego 1500 to odcinki specjalne, a na pokonanie całości zawodnicy mają 10 dni.

Osiągnięcia w rajdzie „del Inca” podkreślają możliwości Ford Fiesta Rally3 na wymagających trasach i świadczą o doskonałości inżynieryjnej M-Sport Poland. Sukces w trudnych warunkach rajdu w Peru potwierdza wysoką wydajność i niezawodność pojazdu, umacniając jego pozycję jako groźnego rywala w międzynarodowych rajdach. Dlaczego podkreślam doskonałość inżynieryjną M-Sport Poland?
M-Sport Poland
M-Sport Poland z siedzibą w Krakowie to kluczowy oddział M-Sport, firmy odpowiedzialnej za rozwój rajdowych modeli Forda. Odpowiada za projektowanie i produkcję kilku modeli rajdowych, dla zespołów klientów oraz prywatnych kierowców na całym świecie. Firma wspiera zespoły, dostarczając nie tylko części zamienne, ale również wsparcie techniczne i usługi serwisowe, także w czasie rajdów. A krakowski zakład stał się centrum innowacji oraz efektywnej kosztowo produkcji samochodów rajdowych, zapewniając wysoką wydajność w rozsądnej cenie. Taka „zrównoważona” produkcja.

Firma była i jest odpowiedzialna za pełny rozwój, projektowanie i produkcję Fiesty Rally3. Zresztą, o ile się orientuję, to cała koncepcja kategorii Rally3 została opracowana przez M-Sport Poland. Konstrukcja nadwozia i podwozia seryjnego, cywilnego samochodu, została przeprojektowana zgodnie z wymogami FIA dotyczącymi bezpieczeństwa i osiągów, a także… redukcji masy, przy jednoczesnym wzmocnieniu struktury nadwozia i zapewnieniu mu większej sztywności. System gaszenia pożaru, klatka bezpieczeństwa zgodna z FIA oraz fotele rajdowe zostały zaprojektowane i zainstalowane w Polsce. Zawieszenie MacPherson, regulowane amortyzatory Reiger oraz mechaniczne szpery… zostały opracowane i dostrojone w Polsce. Turbodoładowany 1.5L EcoBoost został dostrojony i zmapowany przez polskich inżynierów, aby zapewnić optymalne osiągi w rajdach. Układ chłodzenia został zaprojektowany od podstaw, aby wytrzymać ekstremalne warunki rajdowe (wysoka temperatura, kurz, bryzgi wody). System stałego napędu na cztery koła i sekwencyjna skrzynia biegów zostały opracowany tak, aby zapewnić kierowcy rajdowemu maksymalną trakcję i kontrolę. Dedykowane elementy aerodynamiczne – w tym przedni zderzak, tylne skrzydło oraz osłony podwozia zostały zaprojektowane w Polsce. Nie zdążyłem ustalić, w jakim systemie CAD, ale może jeszcze do tego tematu wrócę. W każdym razie nasi inżynierowie opracowali i zoptymalizowali również elektroniczną jednostkę sterującą.

Rajdówka przeszła rozległe testy drogowe w Polsce, obejmujące warunki szutrowe, asfaltowe oraz ekstremalne warunki pogodowe i w marcu 2021 roku otrzymała homologację FIA, stając się pierwszym oficjalnym samochodem Rally3 na świecie.
Ford Fiesta Rally3 – specyfikacja techniczna
Silnik:
• 1.5L EcoBoost, turbodoładowany, rzędowy 3-cylindrowy,
• moc 215 KM (160 kW) przy 5000 obr./min.,
• moment obrotowy 400 Nm przy 3500 obr./min.,
• prędkość maksymalna około 185 km/h (w zależności od konfiguracji),
• przyspieszenie 0-100 km/h około 5 sekund.
Przeniesienie napędu:
• skrzynia biegów 5-biegowa sekwencyjna ze skróconym skokiem dźwigni,
• stały napęd na cztery koła (AWD),
• dyferencjały wyposażone w mechaniczne szpery na przedniej i tylnej osi,
• wysokowydajne sprzęgło sportowe.
Nadwozie i zawieszenie:
• wzmocnione nadwozie, ze zintegrowaną klatką bezpieczeństwa, wyposażone w sportowe fotele kubełkowe z 6-punktowymi pasami,
• zawieszenie przednie na kolumnach MacPhersona z regulowanymi amortyzatorami Reiger,
• hamulce wyposażone w wentylowane tarcze o średnicy 280 mm lub 310 mm (w zależności od nawierzchni, mniejsze na szuter, większe na asfalt) i 4-tłoczkowe zaciski (także felgi różnią się rozmiarem w zależności od nawierzchni, 15 cali na szuter, a 17 – na asfalt).
Masa minimalna gotowego do jazdy samochodu (zgodnie z wymogami FIA) to zaledwie 1 210 kg…
Podsumowanie
Jestem zdania, że Fiesta Rally 3 od M-Sport Poland jest wspaniałym „pogrobowcem” polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zarazem, od czasów chociażby OBR-FSO, zapisuje się trwale w historii jako jedno z najważniejszych osiągnięć inżynierii sportów motorowych, jakie kiedykolwiek zostały u nas opracowane…
(ms)
Materiały źródłowe
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis