Chciałbym napisać, że to prezent od CADblog.pl, ale nie byłaby to prawda. W zasadzie jest to prezent od Lego Group, które jakiś czas temu przejęło portal BrickLink. Bezpłatny CAD 3D z funkcją renderingu dla wszystkich entuzjastów budowania z klocków – i tych małych, i tych dużych.
Autor: Maciej Stanisławski
Projekt choinki: Antoni Stanisławski (plik z modelem można pobrać tutaj).
Tym razem nie będę się rozpisywał. Jest Wigilia, nie rozesłałem jeszcze życzeń, nie spakowałem wszystkich prezentów i chociaż upiekłem już ciasto do karpatki, to czeka mnie jeszcze przygotowanie kremu i… słatki śledziowej (mniam). Dlatego ad meritum.
Na stronie BrickLink.com można znaleźć i pobrać bezpłatny program Stud.io (stud – od „wypustki” pozwalającej na łączenie ze sobą klocków systemu Lego, Cobi itp.), który jest niczym innym, jak środowiskiem CAD 3D dostosowanym do wirtualnego (i nie tylko, o czym dosłownie za moment!) budowania z klocków, z ogromną biblioteką elementów, kolorów i narzędziem do realizacji fotorenderingu (kojarzącym się w pracy i działaniu chociażby z KeyShot). Co więcej, wirtualny model możemy łatwo zbudować, posługując się… wygenerowaną z programu instrukcją, którą możemy zapisać do pliku pdf lub formatu graficznego.
Stud.io 2.0 pobieramy bezpłatnie – do czego gorąco zachęcam – a po zarejestrowaniu zyskujemy dostęp do społeczności budowniczych z klocków, udostępnianych przez nich modeli itp.
Jak zacząć?
Pobieramy plik instalacyjny (zaledwie 225 MB) i postępujemy zgodnie z instrukcją. Prościej się nie da.
Na przeciętnej klasy komputerze program dosłownie „śmiga”, także w trybie renderowania i stanowi zdecydowany krok naprzód w stosunku do opisywanych wcześniej na łamach CADblog.pl programów „klockowych” (także wobec LDD – Lego Digital Designer). W sumie trudno się dziwić, że Lego przejęło BrickLink.com z całym dobrodziejstwem inwentarza – w tym ze Stud.io.
Po zainstalowaniu warto skorzystać z prostego samouczka i zbudować model ślimaka. Kilka klocków – w tym z ruchomymi elementami – pozwala poznać zasady posługiwania się interfejsem i sposoby budowania.
Jak stworzyć instrukcję?
Tego zabrakło niestety w tutorialu. Jeśli najpierw stworzymy cały model, a potem będziemy starali się stworzyć instrukcję jego budowy „krok po kroku” (step by step), napotkamy na trudność polegającą na tym, że będziemy musieli ręcznie wybrać elementy składowe (z drzewa „operacji”, BOM, itp. widocznej po prawej stronie ekranu) i przypisać je do kolejnych kroków. Unikniemy tego, jeśli dokładając do naszego modelu kolejne klocki, będziemy od razu zapisywać je w kolejnych krokach (step). Ułatwi to także późniejsze modyfikowanie modelu.
Życzę Państwu – mimo pandemicznych obostrzeń – wielu radości w te Święta i okazji do spędzenia ich z najbliższymi. A także satysfakcji z tworzenia wirtualnych konstrukcji, a później – nadawania im fizycznego kształtu. Klocek po klocku.
„I zbliża się, jest już niedaleko… Nasz Pan. Niech narodzi się w Waszych sercach. Niech przepełni Was miłością, wzajemnym zrozumieniem i ogromną dobrocią. Niech oprócz miłości i wszystkiego co piękne, będzie z Wami zdrowie i siła ducha.”
Wszystkim Czytelnikom i Sympatykom CADblog.pl
jeszcze raz życzę
wspaniałych Świąt Bożego Narodzenia.
Maciej Stanisławski
Gotowy model choinki przygotowany przez mojego średniaka 😉 można pobrać tutaj.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis