W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
|
Wtorek, 27.02.2018 r.
Będzie, albo
nie będzie... w SOLIDWORKS 2019
Każda konferencja SOLIDWORKS
World stanowi doskonałą okazję do poznania nowości planowanych
w kolejnej edycji DS SOLIDWORKS. Mamy za sobą #SWW2018, tak
więc wiemy, czego możemy się spodziewać w kolejnej odsłonie
tego popularnego systemu CAD 3D. Nie oznacza to jednak, iż
wszystko, co zaprezentowano, trafi do „produkcyjnej” wersji i
że będzie działać dokładnie tak, jak to zademonstrowano
podczas sesji generalnych i tematycznych tegorocznego
wydarzenia...
Maciej
Stanisławski
Najwięcej emocji (objawiających
się m.in. aplauzem licznie zgromadzonej audiencji) wzbudziły
funkcjonalności z obszaru CAD 3D. Na pierwszy ogień...
Tekstury 3D
Nie chodzi tutaj o
płaską grafikę naniesioną na powierzchnię, tylko o obiekty 3D.
Chociaż właśnie mniej więcej tak ta funkcjonalność działa – na
ścianę modelu nanosimy wybraną „teksturę” (bazującą na
siatce), a następnie system odsuwa ją od powierzchni modelu i
wtedy... możemy ją „uplastycznić”, nadać jej wypukłość lub
wklęsłość. Przy projektowaniu wszelkiego rodzaju uchwytów,
chropowatych powierzchni (ale nie tylko) – jest to znakomite
ułatwienie – jeśli istotnie będzie działać tak, jak to
pokazano podczas sesji; np. mapowanie głębokości odkształcenia
uzależnione jest od... stopnia szarości naniesionej tekstury,
ale użytkownik ma kontrolę nad wszystkimi parametrami
„tekstury”...
Tworzenie
takiej skomplikowanej faktury na powierzchni modelu nigdy nie
było tak proste...
Fot. DS SOLIDWORKS
Optymalizacja topologii
jeszcze raz
W tym obszarze DS SOLIWORKS 2019 zaoferuje użytkownikom
dalsze usprawnienia: optymalizacja kształtu nastąpi po
wprowadzeniu zdefiniowanych przez projektanta wartości
obciążeń, współczynnika bezpieczeństwa, częstotliwości drgań
etc. Można będzie także użyć zupełnie nowej funkcjonalności
cięcia siatki (mesh slicing), co pozwoli uzyskać dowolne rzuty
generowanych obiektów – nie tylko brył, powierzchni
utworzonych za pośrednictwem „tradycyjnych narzędzi do
projektowania”, ale także obiektów mesh uzyskanych właśnie
narzędziem optymalizacji topologii (więcej o TO pisałem m.in.
tutaj).
W
SOLIDWORKS 2019 będziemy mogli dokonać przekroju także
elementów uzyskanych dzięki optymalizacji topologii...
Fot. DS SOLIDWORKS
Częściowe
fazowanie/zaokrąglenie
Od wersji 2019 możemy spodziewać się bardziej ciekawej
funkcjonalności. Zademonstrowano ją na przykładzie modyfikacji
podzespołu, po której pewne elementy kolidowały ze sobą. W
nowym SOLIDWORKS prawie „z automatu” będziemy mieli możliwość
eliminacji kolizji np. poprzez częściowe fazowanie fragmentów
np. obudowy. Fazowanie lub zaokrąglanie fragmentu profilu – a
nie jego całości (jak obecnie). Oczywiście użytkownik będzie
miał kontrolę nad wybranymi parametrami (promień zaokrąglenia
etc.) tej funkcjonalności, ale będzie mógł zdać się także na
podpowiedź systemu...
Funkcjonalność dodawania częściowego zaokrąglenia/fazowania
wygląda bardzo obiecująco. Czy trafi do SOLIDWORKS 2019?
Fot. DS SOLIDWORKS
AI i rendering?
Sztuczna inteligencja
(ang. AI – Artificial Intelligence) zaprzęgnięta została do
pracy na rzecz użytkowników DS SOLIDWORKS. Nowe narzędzie
renderingu – Visualize Denoiser – przyspieszy pracę aplikacji
SOLIDWORKS Visualize. To technologia OptiX rozwijana przez
nVidia, która działa mniej więcej w ten sposób, że po
dokonaniu częściowego renderingu, przejmuje kontrolę nad
pozostałym procesem i „domyślnie” kończy rendering, usuwając
„szumy”. Efekt jest zdumiewający, a zdaniem przedstawicieli DS
SOLIDWORKS da to nawet 10-krotne przyspieszenie procesów
wizualizacji. Nie trzeba chyba dodawać, iż funkcjonalność
będzie działała tylko z kartami graficznymi nVidia...
Imponująca
szybkość działania DeNoisera (wspartego sztuczną inteligencją)
może okazać się przełomem
w dziedzinie fotorealistycznego renderingu...
Fot. DS SOLIDWORKS
(Nie tylko) przyspieszenie
złożeń
Jeden z komentatorów
dowcipnie zauważył, że zazwyczaj nowe edycje oprogramowania
dodają funkcjonalności, nowe cehcy, a tutaj mamy narzędzie... do ich
usuwania (ang. defeature) :). Chodzi o możliwość chwilowego
„uproszenia” dużego projektu, dużego złożenia, tak, aby
zachować istotę działania części, wiązań modelu, przy
jednoczesnym ukryciu nieistotnych (ale pamięcio-chłonnych) lub
istotnych (np. z punktu widzenia ochrony własności
intelektualnej, ale nie tylko) elementów, szczegółów projektu.
Będzie to także przydatne przy przeprowadzaniu analiz modelu
(uproszczenie siatki)...
Złożenie i
funkcjonalność „pozbawiania cech” (defeature) w akcji...
Fot. DS SOLIDWORKS
Notatki w 3D?
Dlaczego nie? W DS
SOLIDWORKS 2019 przewidziano możliwość nanoszenia „odręcznych”
adnotacji, uwag, koncepcyjnych szkiców bezpośrednio w
środowisku modelu 3D.
W
SOLIDWORKS 2019 będziemy mogli nanosić adnotacje i uwagi...
bezpośrednio na/w modelu 3D!
Funkcjonalne – z pewnością, ale i trochę... niechlujne :)
Fot. DS SOLIDWORKS
Koncepcyjne szkice
Pamiętają Państwo
SOLIDWORKS Mechanical Conceptual? Nowy DS SOLIDWORKS w pewnym
zakresie wykorzystuje opracowane wtedy rozwiązanie – czy
raczej jego funkcjonalności. Szkice (np. koncepcyjne) wykonane
bezpośrednio w obszarze rysunku/modelu 3D, będzie można
przekształcać w pełnowartościową geometrię. Szkicowane linie,
splajny etc. będą mogły być automatycznie konwertowane na
opisane matematycznie elementy.
Odręczne
szkice mogą posłużyć za podstawę do wykonania modelu lub do
jego modyfikacji...
Fot. DS SOLIDWORKS
Co jeszcze?
Przeglądarka eDrawings
zyska wsparcie rozwiązań wirtualnej rzeczywistości.
„Uzbrojeni” w gogle VR (choćby Google Cardboard) będziemy
mogli oglądać modele w „prawdziwym” środowisku 3D. Innymi
słowy, „budżetowe” VR dla profesjonalnych zastosowań jest już
w zasięgu ręki.
Bezpłatna
aplikacja eDrawings zyskała wsparcie VR...
Pytanie, czy eDrawings można pobrać niezależnie od DS
SOLIDWORKS?
Fot. DS SOLIDWORKS
Więcej nowości postaram się
wymienić (i opisać) przy okazji szczegółowej relacji z
konferencji SOLIDWORKS World 2018 (jej zapis wideo można
obejrzeć tutaj, polecam niecierpliwym). Ważna uwaga – po raz
pierwszy w historii #SWW, spodziewane nowości w DS SOLIDWORKS
2019 prezentowano po trochu każdego dnia, a nie ostatniego –
jak miało to miejsce wcześniej. Osobiście zdążyłem się
przywiązać do tamtego „systemu”; z punktu widzenia pracy
dziennikarskiej było to łatwiejsze do zrelacjonowania :).
Nowe rozwiązania w portfolio
Dassault Systemes
Konferencja SOLIDWORKS
World 2018 była także okazją do zaprezentowania nowych
rozwiązań spoza środowiska programowego DS SOLIDWORKS, a które
okażą się przydatne nie tylko jego użytkownikom (chociaż im w
szczególności). Rok 2018 przyniesie m.in.:
• 3DEXPERIENCE Social Collaboration Platform – serwis
„społecznościowy” pozwalający na dzielenie się swoimi
projektami oraz wymianę opinii na ich temat,
• SOLIDWORKS 3DEXPERIENCE PLM Services – sieciowe
środowisko PLM, pozwalające na zarządzanie projektami i
zasobami bezpośrednio z przeglądarki internetowej, bez
konieczności lokalnej instalacji dodatkowego oprogramowania,
• SOLIDWORKS Product Designer – będzie to zupełnie
nowa, niezależna aplikacja pozwalająca na parametryczne
projektowanie części oraz złożeń, obsługująca moduł rysunków,
arkuszy blach oraz walidację projektu – także w „chmurze”,
• SOLIDWORKS xDesign – kolejne nowe rozwiązanie do
projektowania CAD 3D, które pozwala projektować na dowolnym
urządzeniu (także mobilnym),
• 3DEXPERIENCE Marketplace – to zasługująca na
szczególne zainteresowanie (i opisana
tutaj) platforma umożliwiająca współpracę i nawiązywanie
transakcji pomiędzy projektantami/konstruktorami, a
wyspecjalizowanymi firmami produkcyjnymi z różnych branż,
będącymi w stanie zrealizować zlecenie terminowo i w
korzystnej cenie.
Pierwsze dwa obszary dostępne dla
użytkowników Marketplace to 3DEXPERIENCE
Marketplace Make, który ma zapewnić najbardziej bezproblemowy
sposób tworzenia części i współpracy z wiodącymi producentami
na całym świecie we wszystkich procesach produkcyjnych (jak
drukowanie 3D, obróbka CNC, formowanie wtryskowe, praca z
arkuszami blach etc.) i 3DEXPERIENCE Marketplace PartSupply –
wszechstronny internetowy katalog gotowych komponentów
(oczywiście z ich modelami 3D).
Co z tego wszystkiego istotnie
znajdzie się w DS SOLIDWORKS 2019, tudzież będzie dostępne dla
użytkowników tego systemu (zapewne posiadających wykupioną
subskrypcję, co coraz częściej staje się niezbędnym warunkiem
dostępu do wszelkich dodatkowych „bonusów” – przyp. autora),
przekonamy się zapewne na jesieni, podczas oficjalnej premiery
nowej wersji tego popularnego systemu MCAD 3D. Miejmy
nadzieję, że będzie tego jak najwięcej...
(ms)
[ powrót na stronę główną
] |
Blog monitorowany
przez:
|