W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum
Numer 6(7) 2009
już dostępny
w archiwum
Numer 5(6) 2009
już dostępny
w archiwum
Numer 4(5) 2009
już dostępny
w archiwum
|
Poniedziałek,
21.12.2015 r.
3DEXPERIENCE – kolejna odsłona
Fragment artykułu z e-wydania 3-4/2015 CADblog.pl
Systemy inżynierskie, podobnie jak każdy
inny system komputerowy, nigdy nie są „skończone”, bo zawsze
można coś dodać, ulepszyć czy poprawić (Thomas A. Edison:
„Zawsze jest lepszy sposób, aby to zrobić – znajdź go.”) Z
tego powodu pojawiają się kolejne pakiety poprawek (Service
Pack, HotFix) oraz nowe wersje systemów i aplikacji
inżynierskich. Zmienia się, moim zdaniem na lepsze, także
platforma 3DEXPERIENCE, której najnowsze wydanie (Release
2015x) jest dostępne niemal od roku
Autor:
Andrzej Wełyczko
Zastanawiam
się nad tym, jaka dzisiaj byłaby odpowiedź na pytanie: czym
jest 3DEXPERIENCE ponad 6 lat od pojawienia się na rynku V6?
Zdecydowana większość odpowiedzi na tak postawione pytanie
byłaby pewnie podobna: 3DEXPERIENCE to nowa marketingowa nazwa
kolejnej (V6) wersji systemu CATIA. I chociaż taka odpowiedź
nie jest w pełni poprawna, to mnie nie dziwi, bo CATIA była
zawsze sztandarowym produktem firmy Dassault Systemes (3DS).
Mam jednak nadzieję, że w gronie Czytelników są także i tacy,
którzy śledzą rozwój systemów dostarczanych przez 3DS i zgodzą
się z tym, że 3DEXPERIENCE to platforma biznesowa. Jednak czy
dla konstruktora lub technologa, który od lat pracuje z
systemami CAD/CAM (czasami tylko wspomaganymi przez systemy
klasy PDM) taka odpowiedź coś znaczy? Dlaczego inżynier
zajmujący się sprawami technicznymi powinien korzystać z
platformy biznesowej? Czy poza nieliczną grupą konstruktorów i
technologów ktokolwiek słyszał o 3DEXPERIENCE i widzi wartość
takiego rozwiązania dla siebie?
Dlaczego
platforma biznesowa?
Użytkownicy systemów 3DS (a także innych
dostawców) korzystają z aplikacji 3D, DMU (Digital Mock-Up) i
PLM (Product Lifecycle Management) w procesach konstruowania i
wytwarzania produktów dla swoich własnych klientów. To jednak
nie wszystko, bo każdy korzysta z poczty elektronicznej,
aplikacji biurowych, systemów dostępu do archiwum firmy,
aplikacji wspomagających wymianę danych (2D, 3D, różnego typu
dokumentów), itd. Och, gdyby tak zintegrować wszystkie te
aplikacje w jednym środowisku! Platforma 3DEXPERIENCE jest
odpowiedzią na takie potrzeby, a przymiotnik „biznesowa”
należy rozumieć jako kompleksowość wspomagania różnych
procesów (nie tylko w aspekcie finansowym), która jest możliwa
dzięki powszechnej dostępności platformy oraz integracji z
innymi systemami. Wynikiem takiej integracji jest
aktualizowany na bieżąco pulpit nawigacyjny (ang. Dynamic Live
Dashboard), który zawiera informacje istotne dla profilu
użytkownika (i roli, jaką pełni w procesie powstawania wyrobu
finalnego firmy) i to właśnie uzasadnia nazwę: „platforma
biznesowa”.
Dlaczego
3D?
Systemy inżynierskie od lat wspomagają
wirtualną definicję wyrobów (2D, 3D). Biuro konstrukcyjne
było, jest i pewnie zawsze będzie początkowym etapem procesu
powstawania nowego lub modernizacji istniejącego wyrobu.
Niestety, rezultaty pracy konstruktorów (rysunki 2D i modele
3D w postaci elektronicznej) są dostępne tylko dla
„wtajemniczonych”, czyli tych, którzy mają odpowiednie
licencje i umiejętności. I tu pojawia się kolejne pytanie: czy
model 3D oraz wszystkie powiązane z nim atrybuty (materiał,
waga, pole powierzchni, wymagania technologiczne, rodzaj
obróbki powierzchniowej, itp.) mogą być przydatne dla
pracownika działu zakupów, kooperacji czy marketingu?
Oczywiście tak, bo jeśli (w zintegrowanym środowisku) nie
tylko specyfikacja materiałowa (lista części), ale także model
przestrzenny (ze wszystkimi atrybutami) będzie dostępny dla
pracownika działu kooperacji w oknie przeglądarki, która poza
możliwością wizualizacji zapewnia także podstawowe funkcje
pomiarowe, to o ileż łatwiej będzie mu podejmować racjonalne
decyzje biznesowe (wybór dostawcy, sposób transportu, termin
realizacji zamówienia, itd.). Zalety integracji
kooperacja-konstruktor są widoczne także wtedy, gdy kooperant
„ogranicza” konstruktora, na przykład w wyborze materiału.
Dlaczego
EXPERIENCE?
Firma produkująca na przykład pralki
koncentruje się na produkcji pralek właśnie, a nie na
integracji różnych systemów, które wspomagają proces
powstawania pralki. Można więc z całą pewnością stwierdzić, że
taka firma oczekuje od dostawców systemów komputerowych
rozwiązania wspomagającego kompleksowo wszystkich, którzy
przyczyniają się do sukcesu firmy. To trochę tak jak z biurem
podróży, w którym rezerwujemy wyjazd wakacyjny. Interesują nas
zwykle oferty kompleksowe (przelot, transfer
lotnisko-hotel-lotnisko, hotel, posiłki w hotelu) i nie
zastanawiamy się nad tym, jak i przez kogo różne komponenty
usługi pt. „wakacje” są realizowane. W świecie 3D PLM
oczekiwania są bardzo podobne. Zastosowanie systemów
komputerowych nie może być przecież dzisiaj dokładnie takie
samo jak 20 lat temu, czyli polegać na selektywnym wspomaganiu
wybranych aspektów procesu powstawania nowego wyrobu. W tym
kontekście liczy się kompleksowość rozwiązania dostarczającego
zupełnie nowe doświadczenie (stąd EXPERIENCE w nazwie
3DEXPERIENCE). Tu przypomnę historię aplikacji internetowej
Napster, która od roku 1999 ułatwiała poszukiwanie i wymianę
plików (głównie muzycznych). Czy można porównać wcale nie tak
starego Napstera z dzisiejszym YouTube? Odpowiedź jest chyba
oczywista, ale jest jedno małe ale… Czy sukces YouTube byłby
możliwy bez „You”? W przypadku 3DEXPERIENCE sytuacja jest
podobna: korzyści zastosowania takiego rozwiązania są
proporcjonalne do powszechności jego dostępności w firmie. Im
więcej użytkowników dokłada swoją cegiełkę do zasobów firmy,
tym łatwiej jest pozostałym realizować swoje zadania, pod
warunkiem, że wszyscy mają dostęp do wspólnych zasobów.
Rys. 1
Platforma
3DEXPERIENCE jest rozwiązaniem integrującym wszystkie
oferowane przez 3DS systemy (Rys. 1): CATIA, SIMULIA, DELMIA,
ENOVIA, itd. Z tego powodu nie jest możliwe omówienie
wszystkich aspektów zastosowania tej platformy w ramach
jednego przykładu.
Przykład
Ilustracja procesu konstrukcyjnego, w którym lider zespołu (Edouard)
współpracuje z konstruktorem (Joe)
Każdy
użytkownik platform 3DEXPERIENCE po zalogowaniu do systemu ma
dostępne zdefiniowane przez administratora pulpity
nawigacyjne. Dzięki dostępnym widżetom (ang. Widget)
użytkownik może także sam zdefiniować swój własny pulpit, jego
układ oraz komponenty. Pulpit lidera projektu (Rys. 2) zawiera
zakładki dedykowane dla różnych projektów. Dla każdego
projektu dostępne są aktualne informacje na temat postępu prac
konstrukcyjnych, ogólne informacje z wybranego segmentu
przemysłu (tu napędy w branży motoryzacyjnej) oraz obszary
(przestrzenie) współpracy, w których informacje o projekcie (w
różnych formatach) są przechowywane.
Wszystkie
aplikacje platformy 3DEXPERIENCE mają taki sam interfejs
użytkownika. W górnej części ekranu, patrząc od lewej, są to:
kompas do wyboru i uruchamiania wybranej aplikacji, nazwa
aktywnej aplikacji (tu 3DDashboard Project Leader), pole
poszukiwania w celu odnalezienia informacji w dowolnym
formacie, zestaw poleceń standardowych takich jak: import,
nowy obiekt, zapis, ustawienia, preferencje, pomoc, itp.
Rys. 2
Rys. 3
Z tego pulpitu
lider zespołu ma bezpośredni dostęp do portalu
społecznościowego związanego z wybranym projektem (ang.
Project community), który został zdefiniowany w celu wymiany
doświadczeń i pomysłów. Jeden z konstruktorów (Joe)
zaproponował wykorzystanie komponentu z poprzedniego projektu
(Rys. 3). Zainteresowany tym pomysłem lider zespołu może
sprawdzić jego kompetencje, doświadczenie i za pomocą
wewnętrznego komunikatora zaprosić go do udziału w projekcie
NACA 1000 (Rys. 4).
Rys. 4
(...)
Pełna
wersja artykułu w e-wydaniu 3-4/2015, dostępnym od stycznia
2016 w
Archiwum
|
Blog monitorowany
przez:
|