W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum
|
Wtorek, 8.11.2016 r.
Jak wprowadzać
innowacje w przemyśle motoryzacyjnym?
Przemysł
motoryzacyjny jest jednym z filarów w znacznej mierze
popychającym do przodu rozwój nowoczesnych konstrukcji,
technologii i ich wykorzystanie w codziennym życiu na masową
skalę. Solidna technologia sama w sobie nie jest już
wystarczającym atrybutem, żeby spełniać wymagania rynku co do
innowacyjności wyrobu. Żeby sprostać nie tylko oczekiwaniom
dotyczącym komfortu i bezpieczeństwa, ale przede wszystkim
globalnym regulacjom, które wymagają od producentów samochodów
np. zmniejszenia zużycia paliwa przy jednoczesnej redukcji
emisji dwutlenku węgla, coraz więcej firm w codziennych
zadaniach zdecydowało się wykorzystywać Realistyczne Symulacje
Wojciech Zdun
Takie narzędzia pomagają firmom
motoryzacyjnym analizować wydajność ich wyrobów, obniżać
koszty rozwoju, skrócić czas wprowadzania wyrobów na rynek i
optymalizować konstrukcje już na wstępnym etapie rozwoju.
Problem, w obliczu którego stanęła większość firm
motoryzacyjnych, nie polega jednak na tym, jak używać więcej
symulacji, ale jak zintegrować technologie wykorzystując
zalety symulacji i optymalizacji dla wprowadzania innowacji.
Producenci muszą przenieść
realistyczne symulacje z szarego końca realizowanych zadań
działu inżynierii i umieścić je... w centrum uwagi ich
procesów biznesowych.
– Liderzy rynkowi muszą
zagwarantować przejście ich przedsiębiorstw na wyższy poziom
biznesowy. Muszą szybko dokonać cyfrowej transformacji i
rewolucji gospodarczej polegającej na powiązaniu cyfrowych
technologii z innowacyjnym modelem biznesowym, aby stworzyć
nowe możliwości dla rozwoju swoich firm – napisał Marc Van
Herreweghe w raporcie IDC „The 4th Industrial Revolution:
Opportunity and Imperative – Evolution for Some, Revolution
for Others”.
Aby sprostać wyzwaniom integracji
technologii wewnątrz różnych działów swoich firm, producenci (OEM)
oraz ich dostawcy chętniej wprowadzają rozwiązania działające
jako spójna platforma, umożliwiająca realizacje różnych zadań
biznesowych, dla zapewnienia efektywności i ograniczenia
kosztów kluczowych procesów (alternatywa dla pracy w
środowisku MCAD – przyp. redakcji). Wymagania takie spełnia
platforma 3DEXPERIENCE® firmy Dassault Systèmes, która
korzystając z wieloletnich doświadczeń biznesowych firmy
Dassault zapewnia łatwe wykorzystanie rozwiązań PLM stosownych
w danej chwili dla realizacji zadań każdego działu, począwszy
od działów R&D, poprzez marketing, do sprzedaży. Jednolity
interfejs i działanie w oparciu o role każdego z użytkowników
adekwatne do stawianych obowiązków pozawala zapomnieć o
tradycyjnym zarządzaniu plikami na rzecz zarządzania zadaniami
odbywającymi się wokół i w powiązaniu z modelem geometrycznym.
Takie podejście pomaga w
biznesowym procesie kreowania ostatecznej wartości wyrobu przy
wykorzystaniu doświadczeń konsumenckich z jednej strony, a z
drugiej najlepszych praktyk branżowych, które razem wymagają
wykorzystania odpowiednich w danym punkcie procesu aplikacji –
ról użytkowników platformy 3DEXPERIENCE. Użytkownicy wykonują
wtedy zlecone zadanie za pomocą narzędzi do tworzenia
geometrii 3D, analizy, symulacji lub optymalizacji wewnątrz
jednolitego interaktywnego środowiska platformy 3DEXPERIENCE
umożliwiającego bardzo łatwe przełączanie się pomiędzy rolami
np. konstruktora i inżyniera FEA. Dla zoptymalizowania
konstrukcji na platformie 3DEXPERIENCE dostępnych jest szereg
ról udostępniających narzędzia do prowadzenia Realistycznych
Symulacji z Portfolio SIMULIA od mniej, do najbardziej
zaawansowanych. Poza oczywistą łatwością prowadzenia zadań w
takim środowisku, umożliwiającym współpracę pomiędzy osobami i
zespołami dla uzyskania optymalnego wyrobu, osiągane są
ogromne oszczędności czasu przy jednoczesnym zachowaniu
najniższych kosztów.
W
jednym z ostatnich wydań magazynu SIMULIA Community News można
przeczytać wiele ciekawych artykułów dotyczących
przewidywanego rozwoju oprogramowania do prowadzenia
Realistycznych Symulacji oraz systemów do zarządzania procesem
rozwoju wyrobów. Firma Dassault Systèmes dokonała szeregu
przełomowych zmian technicznych w technologii symulacji i
analizy, pod kątem: wydajności solwerów, dokładności,
skalowalności, modelowania materiałów, analizy zagadnień
kontaktu, zagadnień zmęczeniowych, powiązania wielu obszarów
symulacji (Multiphysics) i skutecznej optymalizacji.
Po konferencji „Science in the
Age of Experience”, która odbyła się w Bostonie w maju tego
roku, widać jak ogromną wagę Dassault Systèmes przykłada do
zapewnienia multidyscyplinarności swoich aplikacji dostępnych
pod „parasolem” platformy 3DEXPERIENCE, zapowiadając duże
zmiany w podejściu do projektowania m.in. w związku z szerszym
i łatwiejszym użyciem Realistycznych Symulacji na wczesnym
etapie rozwoju wyrobów.
– Wiele zmian w projekcie można
łatwo wykonać w jego początkowej fazie, ponieważ mamy wtedy
większą elastyczność i możliwości wyboru (tzw. ang. windows of
opportunity) są ciągle dostępne. Jednak w miarę rozwoju
projektu ta elastyczność szybko spada… – tak pisał Jim Brown,
Prezes niezależnej badawczo-konsultingowej firmy Tech-Clarity,
która specjalizuje się w ocenie wartości biznesowej
oprogramowania w swoim raporcie Mastering the Development of
Smart Products.
Narzędzia do przeprowadzania
Realistycznych Symulacji stosowane w początkowej fazie rozwoju
wyrobów wpływają w istotny sposób na skrócenie czasu
potrzebnego na rozwój wyrobów. Jak widać na załączonym powyżej
wykresie, im dalej podążamy w procesie przygotowania produkcji
od pomysłu do wyprodukowania wyrobu, tym potencjalne zmiany
wyrobu stają się relatywnie droższe, nie wspominając o tym, że
na pewnym etapie część modyfikacji jest już fizycznie
niemożliwa do wykonania. Dlatego też warto wszelkie
scenariusze konfiguracji i optymalizacji wyrobów rozważać na
stosunkowo wstępnym etapie przygotowania produkcji ze względu
na ilość dostępnych opcji oraz mniejsze koszty modyfikacji.
Realistyczne Symulacje
umożliwiają już na samym początku procesu rozwoju wyrobu
przewidywanie i eliminację różnych niebezpieczeństw
funkcjonalnych wpływających na bezproblemowe używanie wyrobu.
Pomagają zweryfikować bardzo wyrafinowane wymagania stawiane
wyrobom, określając i poddając analizie oraz optymalizacji
całościową architekturę systemów, a nie pojedynczych
elementów. Dzięki tak zdefiniowanym symulacjom możemy
zweryfikować wydajność praktycznie całych systemów na jednej,
zunifikowanej platformie 3DEXPERIENCE. Dzięki temu też łatwiej
jest wprowadzać modyfikacje podyktowane zarówno wymaganiami
bezpieczeństwa, jak też zwykłego komfortu odbiorców, co daje
zdecydowanie lepsze możliwości podejmowania decyzji
biznesowych w odpowiedzi na szybko zmieniające się tendencje
rynkowe. Świetnym przykładem analizy i optymalizacji
całościowej architektury systemów są wirtualne testy
zderzeniowe wykonywane na modelu całego pojazdu.
Dla osób chcących znaleźć więcej
informacji o zastosowaniu Realistycznych Symulacji w przemyśle
motoryzacyjnym, zespół SIMULIA firmy Dassault Systemes
wspólnie z magazynem Design Engineering przygotował eBook
„Accelerate Innovation with Realistic Simulation”, w
którym można przeczytać m.in. o tym, jak:
• inżynierowie korzystają z symulacji do przezwyciężenia
szeregu wyzwań inżynierskich,
• globalni innowatorzy zmieniają swój „przyszłościowy” pojazd
marzeń w rzeczywistość,
• branża motoryzacyjna optymalizuje pojazdy przyszłości za
pomocą realistycznych symulacji,
• platforma 3DEXPERIENCE pozwala wykorzystać realistyczne
symulacje do wspierania wprowadzania innowacji.
Po pobraniu tego nowego eBook'a (link
tutaj) można ocenić, w jakim zakresie oprogramowanie
Simulii może wesprzeć innowacyjność procesu projektowania w
każdej firmie. Ponieważ w naszej rzeczywistości mamy
możliwości uzyskania dofinansowania na prowadzenie różnych
projektów rozwojowych np. w ramach sektorowego programu „INNOMOTO”
przygotowanego przez NCBR, chyba warto zapoznać się z
dołączonym materiałem, żeby sprawdzić, jak zwiększyć swoją
szansę na pozytywne rozpatrzenie wniosku na dofinansowanie
projektów badawczo-rozwojowych.
Wojciech Zdun (BudSoft)
|
Blog monitorowany
przez:
|