W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tuta
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum, wydanie flash
tutaj
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD już dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
|
Poniedziałek, 08.08.2016 r.
Jak
„schwytać" idee?
Nie pamiętam, czy usłyszałem, czy przeczytałem gdzieś o tym,
że najlepsze idee, koncepcje etc. rodzą się w kawiarnianej
atmosferze, a najbardziej rewelacyjne pomysły są szkicowane
(lub spisywane) na papierowej serwetce. Muszę przyznać, iż
miałem okazję się o tym przekonać. I, proszę Państwa, to
działa!
Maciej
Stanisławski
Artykuł dla dwumiesięcznika „STAL.
Metale i Nowe Technologie”
Dlaczego tak się dzieje? Zapewne
dlatego, że kawiarniana atmosfera pozwala osiągnąć pewne
rozluźnienie, nasz umysł uwalnia się od przyjętych schematów
działania (skryptów :)), spotykamy się najczęściej w gronie
znajomych – a jeśli celem jest istotnie powołanie do życia
nowego projektu – to w gronie współpracowników; wszystko to
ułatwia swobodną wymianę myśli i koncepcji. Z kolei kartka
papieru (w kawiarni najczęściej zastępowana przez serwetkę) i
ołówek lub długopis są najprostszymi przyrządami pozwalającymi
na nadanie trwałego charakteru przebłyskom naszego geniuszu. W
zasadzie wszystko możemy zanotować, a także naszkicować –
obojętne, czy będzie to logo tytułu prasowego, czy schemat
działania mechanizmu lub kształt elementu deski rozdzielczej.
Było zatem jedynie kwestią czasu,
kiedy producenci oprogramowania wspomagającego prace
inżynierskie wprowadzą na rynek takie właśnie – pozwolę sobie
użyć tego określenia – „kawiarniane aplikacje”. I od razu
zastrzegam, iż określenie to nie ma na celu deprecjacji
rozwiązań klasy CatchBook, Sketchbook, Creo Sketch, czy
SOLIDWORKS Conceptual Design (chociaż to ostatnie nie do końca
pasuje do wymienionych, o czym za chwilę). Rozwiązań, które w
intuicyjny wręcz sposób – wywodzący się w prostej linii od
ołówka i serwetki – pozwalają na uchwycenie idei, nadanie jej
kształtu (w postaci rysunku, szkicu i dołączonego opisu) i
podzielenie się nią z innymi zainteresowanymi bądź
zaangażowanymi w projekt osobami.
Kto był pierwszy?
Nie ukrywam, że w tej chwili łatwiej mi wskazać, kto był
ostatni. Firma Siemens PLM Software udostępniła przed kilkoma
tygodniami swoje „dziecko”, jakim jest Catchbook. Nazwa
idealnie oddająca charakter aplikacji, mającej – jak
wspomniałem – za zadanie „uchwycenie” (ang. catch) idei,
pomysłu i nadanie mu bardziej przemyślanego charakteru.
Catchbook to mobilna aplikacja
będąca rodzajem parametrycznego szkicownika, pracująca na
systemach Android, iOS i Windows 8.1/10. Dzięki niej
użytkownik może, posługując się swoim palcem lub rysikiem,
szkicować i rysować na dotykowym ekranie urządzenia, a
następnie albo pozostawić szkice takimi, jakie je zrobił, albo
dokonać ich daleko posuniętej i precyzyjnej modyfikacji.
Catchbook, w odróżnieniu od innych podobnych aplikacji,
potrafi rozpoznać nasze „bazgroły” i zinterpretować je w
sugerowany przez użytkownika sposób: jako linie, okręgi, łuki,
styczne, symetryczne, koncentryczne, mające między sobą
określone powiązania i zależności.
Co ciekawe, korzystając z
telefonu lub tabletu, na którym zainstalowaliśmy Catchbook,
możemy wykonać zdjęcie, wczytać je do środowiska Catchbook i
nasze szkice umieszczać na nim. Przyznają Państwo, że tego
kawiarniana serwetka nie potrafi :).
Catchbook
potrafi to, co ołówek i kawiarniana serwetka, ale lepiej i...
więcej :)
I trudno się temu dziwić. Jak
przyznali przedstawiciele Siemens PLM Software w rozmowie z
Ralphem Grabowskim (upFront.ezine), rozwiązania techniczne i
technologiczne warte dziesiątki, a może i setki tysięcy
dolarów kryją się w tej aplikacji, dostępnej w cenie ok. 6 USD
(5,99 $). W zasadzie udało się tam „upakować” nie tylko
D-Cubed Component, ale także Synchronous Technology, a sztuką
było jedynie dostosowanie ich do możliwości urządzeń mobilnych
o stosunkowo niewielkiej pamięci, słabym procesorze i małej
przekątnej ekranu. Wygląda na to, że udało się tego dokonać i
to nie kosztem ograniczenia możliwości samej aplikacji. Co
więcej, wszystko to można zainstalować lokalnie na urządzeniu,
a rozmiar Catchbook'a wynosi od 30 do 60 MB w zależności od
systemu operacyjnego, na którym został zainstalowany.
Oczywiście, są pewne ograniczenia w działaniu aplikacji – np.
jednoczesna obsługa zbyt wielu elementów, linii etc. Z drugiej
strony należy pamiętać o tym, do czego przeznaczony jest
Catchbook – on nie ma zastąpić profesjonalnego rozwiązania CAD
2D, a jedynie stanowić „inteligentny” szkicownik.
A jednak wydaje się być czymś więcej.
„Catchbook przyda
się na pewno wszystkim tym, którzy chcą dokładnie i szybko
odwzorować pomysł, jaki akurat przyszedł im do głowy.
Aplikacja może być wykorzystywana zarówno dla celów własnych,
jak i podczas komunikowania się i współpracy z innymi. Od
prostych notatek robionych podczas wykładów, przez tworzenie
szkiców i wykrojów, naukę geometrii przez dzieci, aż po
projektowanie mebli i planowanie remontu domu...”
źródło: Siemens PLM
Software
Jak wspomniałem, Catchbook jest jedyną aplikacją, która
zmienia odręczne szkice na matematyczne krzywe będące
składowymi dokładnych rysunków – łączy w sobie prostotę
odręcznych szkiców z mocą obliczeniową projektowania
wspomaganego komputerowo (CAD). Pomaga użytkownikom tworzyć
dokładne, kompatybilne ze standardem CAD odwzorowania ich
pomysłów, a następnie współdzielić je (chociaż jest to możliwe
już na etapie tworzenia) z innymi uczestnikami procesu
projektowego.
W praktyce może wyglądać to w
sposób następujący: po zainstalowaniu aplikacji (np. za
pośrednictwem Goggle Play) od razu możemy przystąpić do
kreowania pierwszego rysunku. Możemy wczytać jakiś obraz, np.
zeskanowany wcześniej szkic koncepcyjny, rysunek lub zdjęcie,
albo stawiać pierwsze kreski na zupełnie pustym ekranie,
tworząc od podstawa np. schemat jakiegoś urządzenia. Następnie
nasz odręczny szkic możemy „sparametryzować” - zamienić mało
precyzyjne kreski na dokładne linie, łuki, sprawić, by były ze
sobą połączone w określony sposób, w określonych punktach,
„obciąć” ich zbędne fragmenty, wyśrodkować pewne elementy,
wreszcie – dodać wymiarowanie. Cały czas możemy dodawać do
naszej pracy różne adnotacje, które pomogą innym w zrozumieniu
naszego pomysłu – naszej idei.
Kosztujący
5,99 USD Catchbook jest najtańszą aplikacją korzystającą z
D-cubed components...
Gdy w Catchbook nie będziemy
mogli zrobić nic więcej, pozostaje wyeksportować naszą pracę
do innego środowiska – najlepiej do systemu CAD 3D. Warto
dodać, iż Catchbook używa formatów dxf i svg do eksportowania
powstałych szkiców/projektów, natomiast z założenia dedykowany
jest do współpracy z systemami klasy CAD 3D ze „stajni”
Siemens PLM Software – jak Solid Edge ST i NX.
Przedstawiciele firmy, ale także
moi znajomi z branży potwierdzają, iż nawet kilkuletnie dzieci
chętnie sięgają do tej aplikacji. Koszt jej instalacji
(jednorazowa opłata) jest co prawda większy, niż wielu innych
„apek” – gier, programów użytkowych etc. - dostępnych w Google
Play, ale jest jednocześnie nieporównywalnie niższy, niż
innych profesjonalnych rozwiązań z pogranicza CAD.
A na pewno jest najtańszą
aplikacją korzystającą z D-cubed components.
Reszta świata
PTC już jakiś czas
temu zaoferowała wszystkim zainteresowanym aplikację pod nazwą
„Creo Sketch”. Co więcej, aplikacja ta dostępna była (i jest)
całkowicie za darmo (jej pobranie wymaga jedynie rejestracji),
od innych bezpłatnych rozwiązań (jak DraftSight czy Solid Edge
2D Drafting) uznanych producentów różni się jednak tym, iż
dedykowana jest właśnie do odręcznych (ang. freehand) szkiców.
Nie znajdziemy w niej narzędzi do precyzyjnego wykreślania
figur geometrycznych, nie znajdziemy inteligentnych wymiarów,
nie mamy możliwości definiowania wzajemnych powiązań i
zależności między elementami rysunku. Ale za to, oprócz
rozmaitych narzędzi do szkicowania, rodem z Paint'a, wystarczy
kliknąć na zakładkę „Curves”, aby uzyskać dostęp do narzędzi
kreślenia splajnów, figur geometrycznych, łuków itp. To już
coś z „poważnego” rozwiązania CAD 2D.
Firma Autodesk ma z kolei w
ofercie SketchBook'a (łatwo pomylić z Catchbookiem), ale
rozwiązanie to wydaje się być dedykowane raczej designerom,
czy wręcz artystom i trzeba przyznać, że pod tym względem jest
bardzo dobrze przygotowane. Zasadniczą różnicą między Autodesk
SketchBook i Creo Sketch są narzędzia do rysowania 2D.
Rozwiązanie PTC oferuje bowiem wspomniany zestaw do
precyzyjnego szkicowania: polilinie, łuki, etc. W SketchBook
tego nie znajdziemy, przynajmniej nie w wersji Pro (a tylko
taką można zainstalować nieodpłatnie). Obu aplikacjom brakuje
wiele do podstawowego rozwiązania CAD 2D – ale nie temu miały
przecież służyć. Warto jeszcze dodać, że obsługują one jedynie
graficzne formaty plików (bitmapy). O generowaniu rysunków 2D
z możliwością ich późniejszego otwarcie w programie CAD można
– przynajmniej na razie zapomnieć – możemy jedynie „wrzucić”
do CAD tapetę utworzoną w SketchBook lub Creo Sketch...
Reasumując 2:0 dla Catchbook'a.
SOLIDWORKS Conceptual
Designer
To rozwiązanie
zostawiam na koniec. SOLIDWORKS już od dłuższego czasu
pracował nad oprogramowaniem przeznaczonym do modelowania...
koncepcyjnego (stąd ang. conceptual w nazwie). W odróżnieniu
jednak od SketchBook'a, Creo Sketch, czy nawet Catchbook'a,
Conceptual Designer jest w pełni funkcjonalnym programem CAD
3D – z tym zastrzeżeniem, że przeznaczonym do projektowania
modeli koncepcyjnych. Oczywiście, dostępny jest na różne
platformy systemowe i sprzętowe – w tym urządzenia mobilne.
Oparty został (podobnie jak wiele
innych aplikacji 3DS) na platformie Dassault Systèmes
3DEXPERIENCE. Z założenia uzupełnia oprogramowanie SOLIDWORKS
3D CAD i pozwala skupić się na szybkim rozwiązywaniu problemów
projektowych. Umożliwia opracowywanie, weryfikację i
prezentację koncepcji oraz łatwe przejście do tworzenia części
i złożeń. Dzięki funkcji ciągłego zapisywania plików dane są
zawsze aktualne i bezpieczne. Dostęp do danych za
pośrednictwem chmury umożliwia zespołom projektowym
bezproblemową komunikację – pod warunkiem, iż będą dysponowały
sprawnym łączem internetowym.
Proces projektowania w środowisku Conceptual Designer
przebiega w czterech równoległych obszarach: modelowania,
obliczeń numerycznych, przechowywania danych i wymiany
informacji, wreszcie – zdalnego dostępu do zasobów systemu.
SOLIDWORKS
Conceptual Designer
Do najważniejszych funkcji tego
rozwiązania zaliczyć można m.in. możliwość tworzenia schematów
mechanicznych (także z symulacją ruchu), tworzenie analiz
opartych na zdarzeniach, weryfikację projektu (już na poziomie
szkicu), tworzenie parametrycznych modeli części (jak w
Catchbook) oraz złożeń, edycja bezpośrednia importowanych
modeli (to już zdecydowanie obszar pełnowartościowych systemów
CAD 3D), a także wspomniane obliczenia numeryczne (statyka,
częstotliwość, termika).
Wszystko to sprawia, że chociaż
SOLIDWORKS Conceptual Designer w pewnym sensie wpisuje się w
ideę zastąpienia ołówka i „kawiarnianej serwetki”, jest jednak
„poważnym” systemem CAD 3D, przeznaczonym dla trochę innego
użytkownika i ze zdecydowanie wyższej półki cenowej.
Faktem pozostaje jednak, iż aplikacje takie jak Catchbook,
SketchBook i inne stają się obecnie łatwiej dostępne – w
dodatku w każdym miejscu i sytuacji – od poczciwego ołówka i
kartki papieru, a pozwalają użytkownikowi nie tylko wyrazić,
czy uchwycić w locie jakąś myśl, jakiś pomysł, ale także –
przyoblec ją w postać, z jakiej inżynier konstruktor będzie
mógł utworzyć pełnowartościowy model 3D... A stąd już tylko
krok od nadania idei kształtu materii...
(ms)
Artykuł dla dwumiesięcznika „STAL.
Metale i Nowe Technologie”
Źródła:
https://www.plm.automation.siemens.com/pl_pl/products/catchbook/
https://www.sketchbook.com/?locale=pl
http://www.ptc.com/cad/creo/sketch
http://www.solidworks.com/sw/products/solidworks-conceptual-design.htm
[ powrót na stronę główną
]
reklama
|
Blog monitorowany
przez:
|