Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2008
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2017 rok X
   

   Siemens Solid Edge NX wyzwania projektowe

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | Raport o Cax Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


W przygotowaniu

fragment e-wydania 5-6/2017

nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tuta

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum, wydanie flash tutaj

numer 1(15) 2011
dostępny
w archiwum


numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 3(13) 2010
HD już dostępny
w archiwum


numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum


numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Darmowy testowy Solid Edge ST

Nowy ZWCAD2018


Środa, 1.04.2015 r.

Drewniany rower!

„Drezyna” – kiedyś to słowo nie oznaczało pojazdu szynowego poruszanego najczęściej siłą ludzkich mięśni. Tak nazwany został pojazd, którego koncepcja i zasadnicze założenia konstrukcyjne dały początek współczesnym jednośladom; zarówno rowerom, jak i motocyklom

Maciej Stanisławski

Drezyna barona Karla Draisa (na zdjęciu widoczna rekonstrukcja pojazdu z 1817 roku) kojarzy się nam jednoznacznie z rowerem, chociaż bardzo prymitywnym. Wykonana w całości z drewna, z użyciem minimalnej ilości elementów metalowych, pozwalała kierowcy na wybór kierunku jazdy, a napęd odbywał się w sposób identyczny, jak we współczesnych „jeździkach” dla najmłodszych – aby wprawić pojazd w ruch, należało odepchnąć się nogami.

 

Protoplasta współczesnych rowerów. Czy możliwy jest powrót drewna
jako pełnowartościowego materiału do budowy rowerowych ram?

 

Wygląda na to, że holenderski projektant – Paul Timmer – postanowił sięgnąć do korzeni, przynajmniej pod pewnymi względami.

Jego rower jest na wskroś nowoczesny (tarczowe hamulce, lekkie obręcze, napęd przekazywany paskiem zębatym), chociaż przyjęte rozwiązania zostały podporządkowane jednemu istotnemu ograniczeniu, narzuconemu przez materiał, z którego wykonana została rama jednośladu. Materiałem tym jest drewno.

 

Rower Paula Timmera...

 

Rower zaprojektowany został w sposób, który gwarantuje powodzenie przy podjęciu seryjnej produkcji: najbardziej skomplikowany element – rama i przedni widelec – nie wymagają zbyt wielu skomplikowanych procesów obróbczych, jak mogłoby to mieć miejsce w przypadku jednostkowych egzemplarzy, a zarazem – zdaniem projektanta – gwarantują wytrzymałość porównywalną z konstrukcją metalową. Co więcej Timmer udowadnia, iż naturalny materiał, jakim jest drewno, przy odpowiednim wykonaniu elementów ramy (ułożenie słojów etc.) jest w stanie lepiej znosić obciążenia i drgania, niż sztywne ramy aluminiowe, czy stalowe.

 

Nie tylko rama została zaprojektowana przez Paula Timmera. Również elementy osprzętu wykonane z aluminium
(niektóre w technologii druku 3D) zostały zaprojektowane przez pomysłowego amsterdamczyka...

   
 

Napęd paskiem zębatym oznacza nie tylko mniejszy ciężar osprzętu, cichszą pracę układu, ale także jego praktyczną bezobsługowość – a wyeliminowanie konieczności czyszczenia i smarowania łańcucha zmniejsza ryzyko uszkodzenia drewnianej ramy agresywnymi środkami chemicznymi.

– Nie zdecydowałem się na użycie drewna powodowany jakimś kaprysem, nie traktuję go jako rozwiązania tymczasowego, drewno jest najlepszym z dostępnych materiałów – wyjaśnia Paul Timmer. – To jedyny materiał konstrukcyjny istniejący w gotowej postaci w naturze. Taki rower może być równie wytrzymały, jak stalowy, ale musi być zaprojektowany staranniej, lepiej, niż tradycyjny jednoślad. Ale jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach – dodaje.

Gotowy rower waży niecałe 11 kg, i chociaż nie poradzi sobie raczej z trudnymi warunkami terenowymi, a także nie bardzo będzie nadawał się do jazdy w złą pogodę, to nie da się ukryć, iż w roli „spacerowego cruisera” sprawdzi się zapewne znakomicie.

Więcej o drewnianym rowerze na stronie: PaulTimmer.nl.
A o tekturowym (sic!) jednośladzie można przeczytać w e-wydaniu 2(19)2014 CADblog.pl (i tutaj)...

(ms)

Źródło: SolidSmack, PaulTimmer.nl

Share
 


 [ powrót na stronę główną ]

reklama


Poznaj NX12 z CAMdivision

Blog monitorowany przez:

 

 

| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |

© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny Rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934