Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>
stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x
768 (zalecane 1280 x 1024)
Blog i czasopismo
o tematyce CAD, CAM, CAE,
systemach wspomagających projektowanie...
Ile NX 12
znajdziemy w Solid Edge ST 11 i czy ma to coś wspólnego z
chlebem?
(Subiektywna
relacja z PLM Europe 2018 – Siemens PLM Connection)
W dniach 23-25.10.2017 r. w
Berlinie odbyła się coroczna konferencja PLM Europe – Siemens
PLM Connection, poświęcona szeroko rozwiązanym zagadnieniom
Product Lifecycle Management (ang. zarządzanie cyklem życia
produktu) realizowanym w oparciu o branżowe rozwiązania
Siemens PLM Software. Była to także okazja do zapoznania się z
nowościami NX 12 w obszarze CAD/CAM, a także – do zamienienia
kilku słów z przedstawicielami firmy. Stąd tytułowe pytanie:
ile NX znajdziemy w Solid Edge? Wszystko wskazuje na to, że...
całkiem sporo
„Digital Thing, Digital Twin –
that's what all the conference is about”. Idea cyfrowej
rzeczywistości i „cyfrowego bliźniaka” (o którym już za
chwilę) zdominowały całą sesję generalną tegorocznego
wydarzenia... zresztą najzupełniej słusznie. Możliwe, że takie
podejście do zagadnienia projektowania – również w kontekście
rosnącej popularności oprogramowania do analiz i symulacji
zjawisk fizycznych, tudzież rosnącego znaczenia technologii
wytwarzania przyrostowego – wyznaczy trend obowiązujący w
ciągu najbliższych lat. W każdym razie – z satysfakcją
odnotowałem, że w branży drgnęło – i to bardzo. Coś na miarę
Synchronous Technology.
Wracając do wydarzenia: na
początku poniedziałkowej sesji generalnej uczestników
konferencji powitała Verena Wriedt, a Maarten Romers
(przewodniczący PLM Europe, zatrudniony w ASML) wprowadził
wszystkich w agendę wydarzenia.
Nastąpiła prezentacja kilku
istotnych faktów dotyczących samej konferencji, jak chociażby
to, że w porównaniu z poprzednim rokiem przybyło 40% nowych
uczestników, a ponad 54% zarejestrowanych to użytkownicy
rozwiązań Siemens PLM Software. Największym zainteresowaniem
cieszą się nie obszary CAD/CAM, ale rozwiązania PLM, jak
Teamcenter (i trudno się dziwić, bo w końcu jest to PLM
Europe, a nie NX User Conference – przyp. redakcji). Tyle
tytułem wprowadzenia...
„Digital Twin”, Digital
Enterprise i... kromka chleba
Tony Hemmelgarn (Siemens PLM
Software President & CEO) odniósł się do tego, jak zmienia się
sposób współpracy z użytkownikami rozwiązań Siemens. Użył
ciekawej analogii do... bochenka chleba pokrojonego na kromki,
a w zasadzie do „idei przemysłowego krojenia chleba”.
Jestem
zmuszony zatrzymać się tutaj na trochę dłużej. Pojęcie
„krojenia chleba” funkcjonuje w języku angloamerykańskim jako
fraza, cyt.: „greatest
thing since sliced bread” (w wolnym tłumaczeniu
„największy wynalazek od czasu pokrojenia chleba”). Ta z
pozoru „oczywista oczywistość” może nie być do końca jasna dla
nas, przyzwyczajonych raczej do krojenia chleba w domu we
własnym zakresie (nożem lub krajalnicą) i nadal odnoszących
się do krojonego pakowanego pieczywa z rezerwą (może z
wyjątkiem tostowego pieczywa). Tymczasem w USA, czy na
zachodzie Europy, taki sposób sprzedawania pieczywa
(pokrojonego na idealne, standardowej wielkości kromki,
owinięte w folię) przyjął się już blisko 90 lat temu, a
wynalezienie urządzenia, które potrafiło gotowe bochenki
jednocześnie kroić i pakować, oznaczało małą rewolucję. Jaką?
Wzrost sprzedaży i konsumpcji pieczywa; Amerykanie – z całym
szacunkiem dla tej nacji – lubią sobie ułatwiać życie i skoro
łatwiej było sięgnąć po kolejną kromkę pokrojonego przemysłowo
pieczywa, to oczywiście jedli go więcej (i dodatków do niego,
jak masło, dżem, masło orzechowe etc.). I do tej rewolucji
nawiązały slajdy pokazane w czasie prezentacji (vide poniżej).
Idea
„przemysłowego” krojenia chleba i... na co miała wpływ jej
realizacja w praktyce...
„Krojenie chleba” (ang. slicing bread) wiedzie nas prosto do Digital Innovation
Platform (Cyfrowej Platformy Innowacji)
Wynalezienie jednego urządzenia
spowodowało zmiany w wielu dziedzinach przemysłu, czy
codziennego życia. Holistyczne podejście do projektowania,
które wyraża się w pojęciach „cyfrowych rzeczy”, „Internetu
rzeczy” (ang. IoT – Internet of Things), czy wreszcie
„cyfrowego bliźniaka” – pozwala zauważyć, uwzględnić i
przewidzieć więcej czynników mających wpływ na projekt i
uzyskany efekt końcowy. Aby realizować takie podejście,
konieczne jest stałe poszukiwanie nowych możliwości w
oferowanym oprogramowaniu, a czasem także zmiana sposobu
formułowania samej oferty – już nie jako aplikacji, ale np.
kompleksowej usługi.
Inwestycje firmy Siemens w
obszarze rozwiązań informatycznych wspomagających
projektowanie...
zaczęło się od akwizycji UGS w 2007 roku...
Obecne niedawne przejęcie
Mentor Graphics oznacza dostęp do oferowanych przez tą firmę
rozwiązań z poziomu NX.
I nie tylko jej rozwiązań (vide TASS i
Infolitica poniżej).
Akwizycje konsekwentnie
prowadzone przez Siemens PLM Software (jak chociażby
tegoroczne przejęcie Mentor Graphics, TASS, czy firmy
Infolitica) zmierzają nie tyle do rozszerzania oferty i
budowania coraz większego portfolio produktów, co do
zwiększania możliwości oferowanej rodziny oprogramowania NX.
Po co? By jak najbardziej zbliżyć się do realizacji koncepcji
„cyfrowego bliźniaka” – „Digital Twin”.
Różnica między zwykłym modelem 3D
a „Digital Twin” tkwi w holistycznym podejściu do modelu i
związanych z nim danych i informacji. „Cyforwy bliźniak”
obejmuje wszystkie aspekty, pod uwagę brane jest wszystko
związane z finalnym projektem.
Po co „Digital Twin”? Nie da się
przetestować (fizycznie) nowego modelu samochodu na dystansie
np. 50 000 mil przed jego wdrożeniem do produkcji. Ale jego
„cyfrowego bliźniaka” – jego jak najdokładniejszy cyfrowy
odpowiednik – już można i to wirtualnie, z użyciem wszystkich
składających się na niego systemów, także elektronicznych
rozwiązań autonomicznych... szybko i prawie bezkosztowo (w
porównaniu oczywiście z tradycyjnymi testami funkcjonalnych
prototypów). I coraz więcej firm, nie tylko z
branży automotive, korzysta z takich możliwości...
Producenci motocykli chętnie
zmieniają swoje podejście do projektowania.
Ujęcie
holistyczne, idea „Digital Twin” przekłada się bowiem na
rynkową konkurencyjność...
„Digital Twin” dopełnia
rozwijający się świat „IoT”; ten ostatni pozwala na
monitorowanie, wczesne wykrywanie, czy wręcz przewidywanie
możliwych do wystąpienia problemów, niesprawności etc. w już
funkcjonujących na rynku rozwiązaniach, a ten pierwszy –
„cyfrowy bliźniak” – pozwala na dokładne sprawdzenie nowego
produktu przed wprowadzeniem go na rynek.
I podejście to nie jest domeną
jedynie dużych firm, wielkich producentów. Podczas sesji
generalnej pokazano przykład firmy zatrudniającej około 60.
osób (Zipline – vide fot.), która z powodzeniem realizuje
takie podejście... dostarczając m.in. przesyłki medyczne w
trudno dostępne rejony świata, wykorzystując w tym celu
specjalne zaprojektowane „kurierskie” drony... Można? Jak
widać, tak.
„Cyfrowy bliźniak w praktyce”
To wystąpienie stanowiło bardziej
praktyczne rozwinięcie poprzedniego, a prowadzili je Jim Rusk
(Senior Vice President & CTO Siemens PLM Software), a także
Bill Lewis, Eric Gautier, Bill Boswell.
Jim Rusk (Senior Vice President & CTO Siemens PLM Software) przybliża ideę „Digital
Twin”
realizowaną w praktyce (One Aviation)
Jeden z
zademonstrowanych slajdów (reprodukowany poniżej) znakomicie
pokazał portfolio narzędzi Siemens PLM Software, którym można
posłużyć się, realizując kolejne elementy składające się na
kompletnego, kompleksowego „cyfrowego bliźniaka”.
Portfolio
rozwiązań Siemens PLM Software pozwalające na realizację
każdego z założeń „Digital Twin”
A niejako uzupełnieniem było case study firmy „One Aviation” (polecam
video poniżej).
Case study firmy „One
Aviation”
Krok I: Ideation
Następnie Bill Lewis omówił
pierwszy krok, pierwszy etap powstania „Digital Twin”. Tym
krokiem są narodziny ideii, pomysłu (ang. Ideation). W chwili
obecnej powinniśmy koncentrować się na tworzeniu „sprytnych
produktów” – mogących się dostosować/dopasować do czynników
zewnętrznych, połączonych ze sobą w sieć, współdzielących dane
z wielu systemów i środowisk...
Ich przykładem są np. zarówno
autonomiczne samochody (jako skrajny przykład wyjątkowej
złożoności i integracji rozwiązań mechanicznych,
elektronicznych i informatycznych), jak i urządzenia AGD – np.
„inteligentne” lodówki, czy pralki. Zarazem są to urządzenia
działające w środowisku IoT.
I znowu odwołano się do
doświadczeń One Aviaton. Na przykładzie podzespołu, a w
zasadzie jednego elementu mechanizmu podwozia samolotu –
wykonującego setki, tysiące cykli pracy – zademonstrowano nie
tylko praktyczne aspekty Digital Twin, ale także IoT. Jak może
powstać mechanizm awarii, jaki czynnik zewnętrzny może
zakłócić prawidłową pracę i wciągnięcie goleni podwozia do
komory, jak odbije się to na stateczności i bezpieczeństwie
lotu całego samolotu? Analiza wytrzymałości elementu,
symulacja ruchu podzespołów, analiza turbulencji – to może
uświadomić skalę problemu... Świetnie pokazana idea Digital
Twin na przykładzie historii jednego elementu, małego
fragmentu złożonej maszyny!
Analiza problemu
prowadzi do zmiany projektu...
Wykorzystanie środowiska
Teamcenter umożliwia wykrycie potencjalnych problemów zanim
nastąpią i znalezienie rozwiązania – jak im zapobiec w
przyszłości... Co więcej, także podzespoły elektroniczne mogą
zostać automatycznie zmodyfikowane tak, by pasowały do
poprawionych, udoskonalonych elementów mechanicznych – zmiana
okablowania, sensorów etc. To tutaj największe znaczenie ma
właśnie interakcja z oprogramowaniem. Gotowy produkt działa
dzięki temu, że jego model 3D (już rozumiany jako „cyfrowy
bliźniak”) integrował wszystkie czynniki (w tym zewnętrzne)
mające na niego wpływ.