Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2008
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2018 rok X
   

   Siemens Solid Edge NX wyzwania projektowe

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | Raport o Cax Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


W przygotowaniu

fragment e-wydania 5-6/2017

nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

SOLARIS Arrinera w e-wydaniu CADblog.pl

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum

numer 1(15) 2011
dostępny
w archiwum

(...)

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Darmowy testowy Solid Edge ST

Nowy ZWCAD2018


Środa, 22.10.2014 r.

Tak polski, jak tylko było możliwe...

Podczas XXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, 2 września br. o godzinie 12.00, odbyła się premiera motocykla Sokół. Prototyp został pokazany na stoisku Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. – partnera projektu „SOKÓŁ reaktywacja”

Dla Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu reaktywacja „SOKOŁA”, była przede wszystkim formą uczczenia dzieła polskiej myśli technicznej II Rzeczpospolitej, związaną ze zbliżającym się siedemdziesięcioleciem  poznańskich zakładów...
(fot. Michał Więckowski, Prywatne Zakłady Inżynieryjne SA)

Pamiętają Państwo, jak w listopadzie 2012 roku pisałem o pomyśle reaktywowania Sokoła? Dla przypomnienia: „(...) Podczas konferencji prasowej, zorganizowanej przez grupę kapitałową SILVA w VIP-owskich lożach stadionu Legii, wypłynęła informacja o tym, że istnieje spora szansa na... autentyczną reaktywację legendarnej polskiej marki motocyklowej, jaką jest przedwojenny Sokół. Pisząc „autentyczną” mam na myśli coś więcej, niż tylko naklejenie logo na motocykl produkowany przez azjatyckie „tygrysy”.
Silva Capital Group S.A. (dawniej MW Tenis), działająca w obszarze biznesu związanego ze sportem tenisowym (w radzie nadzorczej zasiada Wojciech Fibak), ma pakiet 20 proc. akcji Prywatnych Zakładów Inżynieryjnych Sokół Motocykle S.A. (powstałych we wrześniu br.), które podjęły się ambitnego zadania reaktywacji kultowej marki. Motocykl ma być produkowany w Polsce i bazować na założeniach technicznych przedwojennego Sokoła 1000...”

W owym czasie dostępne były jedynie wizualizacje (i – przyznajmy to szczerze – chociaż interesujące, to nie były one najwyższych lotów). W tym roku zademonstrowano jednak gotowy motocykl. Innymi słowy – udało się!

To w WZM powstał, na bazie dokumentacji technicznej oryginalnego baku Sokoła (na zdjęciu),
fizyczny model 3D bryły baku. Tak rozpoczęto właściwą produkcję prototypu baku,
który wykonano w całości z aluminium.
(fot. Max Olech)

Co odróżnia nowego „Sokoła” od innych budowanych w Polsce motocykli? To, że z założenia będzie on produkowany seryjnie – chociaż nie ukrywajmy, że w tym wypadku oznaczać to będzie poziom produkcji rzędu 30 sztuk rocznie. Przyjęte założenie wydaje się być jak najbardziej realne, a także – sprawić, by całe przedsięwzięcie było rentowne. Tyle z biznesowego punktu widzenia.

Sokół a.d. 2014
Motocykl nie jest oczywiście repliką legendarnego modelu, ale nawiązuje do niego wprost – nie tylko poprzez logo, czy dowcipnie i doskonale dobrany skrót nazwy producenta (PZInż :), z tym, że już nie „Państwowe”, ale „Prywatne Zakłady Inżynieryjne).

 

75 lat temu, 17 sierpnia 1939 roku, ekipa w składzie:  Inżynier Tadeusz Rudawski na motocyklu Sokół 200, pracownicy PZInż.; Tadeusz Heryng i Józef Jakóbowski na dwóch motocyklach Sokół 600, zawodnik motocyklowy Józef Docha z pasażerem Jerzym Brendlerem na motocyklu Sokół 600 oraz piąty uczestnik Mieczysław Kubiak, na motocyklu Sokół 600, ścieżką dla pieszych (obecnie zielony szlak z Kuźnic), poprzez Kuźnice i Myślenickie Turnie, osiągnęli szczyt Kasprowego Wierchu (1987 m n.p.m.). Kto tamtędy szedł ten wie, co to za kawałek podjazdu...

Motocykl, podobnie jak jego pierwowzór, wyposażony został w sztywną ramę (tak, w jej konstrukcji nie ukryto żadnych wahaczy i poziomych amortyzatorów) z resorowanym siodłem (które swym wyglądem nawiązuje bezpośrednio do klasyka) i widlasty silnik. We współczesnej maszynie ma on pojemność 1300 cm3 (przewidziano także alternatywną jednostkę o pojemności 1100 cm3) i może rozwijać do 88 KM (tym samym motocykl może osiągnąć prędkość do 180 km/h, ale będzie to raczej wymagać odwagi). Z silnikiem współpracuje pięciobiegowa skrzynia biegów, a 18-calowe koła wyposażono w tarczowe hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami.

Motocykl będzie powstawać w „Prywatnych Zakładach Inżynieryjnych Sokół Motocykle” przy współpracy Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. Od zagranicznego kontrahenta ma pochodzić jedynie silnik (amerykański dolnozaworowy silnik KIWI INDIAN, będący wg niektórych źródeł repliką silnika z 1938 roku, wykonaną oczywiście współcześnie w oparciu o nowe technologie).

Serce ze Stanów, ale oznaczenia jak najbardziej rodzime :)
(fot. Michał Więckowski, Prywatne Zakłady Inżynieryjne SA)

Warto dodać, że podczas prac nad projektem motocykla i wykonaniem elementów pierwszego prototypowego egzemplarza, wykorzystywano oprogramowanie CATIA i NX, a także systemy PLM (Enovia, Teamcenter)”.

Zdjęcia z momentu akceptacji w WZM technicznej dokumentacji produkcyjnej ramy reaktywowanego Sokoła.
(fot. Max Olech)

Więcej o nowym motocyklu – w e-wydaniu CADblog.pl, nr 1-2(18-19)2015, dostępnym tutaj.

(ms)

Źródło: moto.wp.pl, www.autokrata.pl, wzm.pl, PZInż S.A., www.sokol-motocykle.pl

Share
 


 [ powrót na stronę główną ]

Poznaj NX12 z CAMdivision

Blog monitorowany przez:


| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |
© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934