W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
(...)
|
Środa, 22.10.2014 r.
Tak polski, jak tylko
było możliwe...
Podczas XXII Międzynarodowego
Salonu Przemysłu Obronnego, 2 września br. o godzinie 12.00,
odbyła się premiera motocykla Sokół. Prototyp został pokazany
na stoisku Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. – partnera
projektu „SOKÓŁ reaktywacja”
Dla
Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu
reaktywacja „SOKOŁA”, była przede wszystkim formą uczczenia
dzieła polskiej myśli technicznej II Rzeczpospolitej, związaną
ze zbliżającym się siedemdziesięcioleciem poznańskich
zakładów...
(fot. Michał
Więckowski, Prywatne Zakłady Inżynieryjne SA)
Pamiętają Państwo, jak w
listopadzie 2012 roku pisałem o pomyśle reaktywowania Sokoła?
Dla przypomnienia: „(...) Podczas konferencji prasowej,
zorganizowanej przez grupę kapitałową SILVA w VIP-owskich
lożach stadionu Legii, wypłynęła informacja o tym, że istnieje
spora szansa na... autentyczną reaktywację legendarnej
polskiej marki motocyklowej, jaką jest przedwojenny Sokół.
Pisząc „autentyczną” mam na myśli coś więcej, niż tylko
naklejenie logo na motocykl produkowany przez azjatyckie
„tygrysy”.
Silva Capital Group S.A. (dawniej MW Tenis), działająca w
obszarze biznesu związanego ze sportem tenisowym (w radzie
nadzorczej zasiada Wojciech Fibak), ma pakiet 20 proc. akcji
Prywatnych Zakładów Inżynieryjnych Sokół Motocykle S.A.
(powstałych we wrześniu br.), które podjęły się ambitnego
zadania reaktywacji kultowej marki. Motocykl ma być
produkowany w Polsce i bazować na założeniach technicznych
przedwojennego Sokoła 1000...”
W owym czasie dostępne były
jedynie wizualizacje (i – przyznajmy to szczerze – chociaż
interesujące, to nie były one najwyższych lotów). W tym roku
zademonstrowano jednak gotowy motocykl. Innymi słowy – udało
się!
To w WZM
powstał, na bazie dokumentacji technicznej oryginalnego baku
Sokoła (na zdjęciu),
fizyczny model 3D bryły baku. Tak rozpoczęto właściwą
produkcję prototypu baku,
który wykonano w całości z aluminium.
(fot. Max Olech)
Co odróżnia nowego „Sokoła” od
innych budowanych w Polsce motocykli? To, że z założenia
będzie on produkowany seryjnie – chociaż nie ukrywajmy, że w
tym wypadku oznaczać to będzie poziom produkcji rzędu 30 sztuk
rocznie. Przyjęte założenie wydaje się być jak najbardziej
realne, a także – sprawić, by całe przedsięwzięcie było
rentowne. Tyle z biznesowego punktu widzenia.
Sokół a.d. 2014
Motocykl nie jest
oczywiście repliką legendarnego modelu, ale nawiązuje do niego
wprost – nie tylko poprzez logo, czy dowcipnie i doskonale
dobrany skrót nazwy producenta (PZInż :), z tym, że już nie
„Państwowe”, ale „Prywatne Zakłady Inżynieryjne).
75 lat
temu, 17 sierpnia 1939 roku, ekipa w składzie: Inżynier
Tadeusz Rudawski na motocyklu Sokół 200, pracownicy PZInż.;
Tadeusz Heryng i Józef Jakóbowski na dwóch motocyklach Sokół
600, zawodnik motocyklowy Józef Docha z pasażerem Jerzym
Brendlerem na motocyklu Sokół 600 oraz piąty uczestnik
Mieczysław Kubiak, na motocyklu Sokół 600, ścieżką dla
pieszych (obecnie zielony szlak z Kuźnic), poprzez Kuźnice i
Myślenickie Turnie, osiągnęli szczyt Kasprowego Wierchu (1987
m n.p.m.). Kto tamtędy szedł ten wie, co to za kawałek
podjazdu...
Motocykl, podobnie jak jego
pierwowzór, wyposażony został w sztywną ramę (tak, w jej
konstrukcji nie ukryto żadnych wahaczy i poziomych
amortyzatorów) z resorowanym siodłem (które swym wyglądem
nawiązuje bezpośrednio do klasyka) i widlasty silnik. We
współczesnej maszynie ma on pojemność 1300 cm3 (przewidziano
także alternatywną jednostkę o pojemności 1100 cm3) i może
rozwijać do 88 KM (tym samym motocykl może osiągnąć prędkość
do 180 km/h, ale będzie to raczej wymagać odwagi). Z silnikiem
współpracuje pięciobiegowa skrzynia biegów, a 18-calowe koła
wyposażono w tarczowe hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami.
Motocykl będzie powstawać w
„Prywatnych Zakładach Inżynieryjnych Sokół Motocykle” przy
współpracy Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. Od
zagranicznego kontrahenta ma pochodzić jedynie silnik
(amerykański dolnozaworowy
silnik KIWI INDIAN, będący wg niektórych źródeł repliką
silnika z 1938 roku, wykonaną oczywiście współcześnie w
oparciu o nowe technologie).
Serce ze
Stanów, ale oznaczenia jak najbardziej rodzime :)
(fot. Michał
Więckowski, Prywatne Zakłady Inżynieryjne SA)
Warto dodać, że podczas prac nad
projektem motocykla i wykonaniem elementów pierwszego
prototypowego egzemplarza, wykorzystywano oprogramowanie CATIA
i NX, a także systemy PLM (Enovia, Teamcenter)”.
Zdjęcia z
momentu akceptacji w WZM technicznej dokumentacji produkcyjnej
ramy reaktywowanego Sokoła.
(fot. Max Olech)
Więcej o nowym motocyklu – w
e-wydaniu CADblog.pl, nr 1-2(18-19)2015, dostępnym
tutaj.
(ms)
Źródło: moto.wp.pl,
www.autokrata.pl, wzm.pl, PZInż S.A., www.sokol-motocykle.pl
[ powrót na stronę główną
] |
Blog monitorowany
przez:
|