W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
|
Wielki Piątek, 18.04.2014 r.
Zamiast życzeń?
Czy pamiętają Państwo szumną
obietnicę, że nowe e-wydanie dostępne będzie przed Świętami?
Tak, przypominam ją nie bez powodu; mógłbym bowiem teraz
powiedzieć, że – nie precyzowałem, przed którymi. Ale nie
zrobię tego, gdyż... e-wydania jak nie było przed minionymi
Świętami Bożego Narodzenia, tak i przed nadchodzącymi Świętami
pięknie zwanymi Zmartwychwstania Pańskiego, nie nadaje się ono
jeszcze do opublikowania. Dodam jednak, że nie ma tego złego,
co by na dobre nie wyszło. Czy chcieliby Państwo czytać o
kajakach i rowerach elektrycznych w środku zimy? Ja
niekoniecznie. Po weekendzie majowym atmosfera będzie
zdecydowanie bardziej sprzyjać takiej lekturze...
W
nowym/starym numerze (wydanie datowane jako zima 2013/wiosna
2014 – ale jestem sprytny*) pojawią się nazwiska takich
Autorów, jak Andrzej Wełyczko, czy Marcin Antosiewicz. W
przypadku Pana Andrzeja, z przyjemnością zaprezentuję dwa
artykuły (o 3DEXPERIENCE i 3D MASTER), zamieszczone w strefie
tematycznej poświęconej PLM –
zajawki artykułów znajdą Państwo poniżej. W przypadku Pana
Marcina, korzystam z możliwości zamieszczenia fragmentu
niedawno wydanej książki o projektowaniu form wtryskowych w NX
– innymi słowy Czytelnicy CADblog.pl będą mieli możliwość
zapoznać się z artykułem na temat narzędzi wspomagających
projektowanie form w NX.
W wydaniu znajdą Państwo także
porównanie systemów CAD 2D – Draftsight i Solid Edge 2D,
natomiast dalszy ciąg porównania SolidWorks i Solid Edge ST
pojawi się w kolejnym e-wydaniu (gdy zaktualizuję
oprogramowanie obu firm do nowszych wersji), podobnie jak
recenzja nowego systemu CAD 2D, o wdzięcznej nazwie BabaCAD.
Co jeszcze w tym numerze?
Wspomniałem o kajakach i nie był to żart. Historia bardzo
ciekawego projektu, jakim jest Oru Kayak – i jego pomysłodawcy
(Antoniego Willisa) – może okazać się nie tylko interesująca
(taką mam nadzieję), ale i inspirująca (zajawka poniżej).
Podobnie jak inicjatywa LocalMotors, firmy znanej szerzej
m.in. z racji udostępniania specjalnej wersji Solid Edge ST,
dzięki której światło dzienne ujrzał projekt rumuńskiego
inżyniera i designera, Vasilatosa Ianisa. Ariel the Cruiser to
rower z napędem elektrycznym lub gazowym, nawiązujący swą
stylistyką (i w jakimś stopniu także rozwiązaniami, np.
sposobem przeniesienia napędu) do konstrukcji motocykli
wyścigowych z początku ubiegłego stulecia.
To tak – w wielkim skrócie. Mam
nadzieję, że lektura wynagrodzi... dłuuugi czas oczekiwania na
to wydanie. A skoro mowa o dłuugim czasie oczekiwania, to
niejako przy okazji – pochwalę się. Najnowsze publikacje na
temat projektowania form wtryskowych i tłoczników
wielotaktowych, które ukazały się nakładem CAMdivision jako
kolejne w serii książkowej „CAMdivision Library”, przeszły
przez moje ręce (skład, łamanie i korekta, jest się w końcu
grafikiem 2D i operatorem DTP :D), co w połączeniu ze
skromnymi zasobami ludzkimi pozostającymi w mojej dyspozycji,
przełożyło się pewnie także na opóźnienie cyklu wydawniczego
CADblog.pl. I tyle w temacie.
Nie „zamiast”, tylko
„oprócz”
A na nadchodzące dni,
w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocy, proszę
przyjąć
Serdeczne
życzenia zdrowia, radości, spokoju ducha, wszelkiej
pomyślności i błogosławieństwa.
I prawdziwego przeżycia tego szczególnego czasu
– czego także sobie życzę.
Pozdrawiam serdecznie
Maciej Stanisławski
Fragmenty artykułów z
wydania 2(18) zima 2013/wiosna 2014
3D or not 3D?
Korzyści z pracy w 3D są
niezaprzeczalne: lepsza wizualizacja produktu, łatwiejsza
współpraca i wprowadzanie zmian konstrukcyjnych, mniej błędów,
itp. Dlaczego jednak tak wielu użytkowników CAD nadal pracuje
częściowo lub całkowicie w 2D? 3D Or Not 3D? Oto jest pytanie!
Zanim jednak spróbuję odpowiedzieć przypomnę złotą myśl
Einsteina: „Gdybym miał 1 godzinę na ocalenie świata, to
poświęciłbym 55 minut na identyfikację problemu i tylko 5
minut na jego rozwiązanie...”
Autor:
Andrzej Wełyczko (3DS)
Żaden system
3D CAD nie jest „skończony”, bo ciągle jest co poprawiać i
ulepszać. Ponad 40 lat po wprowadzeniu na rynek systemów 3D i
25 lat od pojawienia się pierwszego systemu klasy
Feature-Based Design wiele programów CAD nie jest całkowicie
3D. Są 3D/2D, bo ich funkcje z zakresu 3D nie są wystarczające
do zdefiniowania kompletnej wirtualnej (3D) reprezentacji
rzeczywistych produktów. (…)
Narzędzia wspomagające projektowanie
form wtryskowych w NX
W dobie
szybkiego rozwoju ciągle dążymy do przyspieszenia i
zautomatyzowania prac konstrukcyjnych. Powstaje wiele
programów przyspieszających pracę nad oprzyrządowaniem takim,
jak formy. Pod pojęciem formy należy rozumieć narzędzia
służące do wykonania zaprojektowanego detalu. Można wyróżnić
szereg typów form, takich jak: formy wtryskowe, odlewnicze,
formy do blisterów, formy do szkła itp.
Autor: Marcin Antosiewicz
(CAMdivision Sp. z o.o.)
Najczęściej spotykaną formą w
polskim przemyśle jest forma wtryskowa. Konstrukcja form
wtryskowych charakteryzuje się szeregiem etapów, przez które
konstruktor musi przejść, w celu wykonania narzędzia. Można
wyróżnić dwa główne etapy projektowania: analiza wyrobu i
wykonanie konstrukcji. Wielu producentów oprogramowania skupia
się wyłącznie na przyspieszeniu konstrukcji, natomiast analizę
wyrobu – spycha na dalszy plan.
Inne podejście w ostatnich latach
można zaobserwować w przypadku aplikacji NX Mold Wizard.
Rozbudowywana jest ona o nowe polecenia, ułatwiające – już na
etapie koncepcji formy wtryskowej – wykrycie zagrożeń
występujących w procesie wtrysku lub w procesie wytwarzania
gniazd formujących. Każdy błąd w wyrobie, wykryty przed
rozpoczęciem konstrukcji, pozwala na szybszą reakcję i
zabezpiecza przed zbędnymi zmianami. Liczne zmiany na gotowym
narzędziu często podrażają formę nawet o połowę zakładanej
ceny wyjściowej! (...)
3DEXPERIENCE
Dla wielu
użytkowników systemów inżynierskich firma Dassault Systemes
(3DS) kojarzy się tylko lub przede wszystkim z systemem CATIA.
Pewnie dlatego pojawienie się na rynku V6 zostało powszechnie
skojarzone z CATIA V6
Autor: Andrzej Wełyczko
(3DS)
A tymczasem V6 nie jest ani
produktem, ani systemem, ani nawet rozwiązaniem oferowanym
tylko dla dzisiejszych użytkowników CATIA V5. Czym w takim
razie jest dzisiaj V6? V6 to organiczna architektura, na bazie
której w sposób zintegrowany współdziałają ze sobą wszystkie
oferowane dzisiaj przez 3DS aplikacje: CATIA, SOLIDWORKS,
SIMULIA, DELMIA, ENOVIA, GEOVIA, EXALEAD, NETVIBES, 3DSWYM i
3DVIA. Oczywiście nie wszystkie z tych aplikacji muszą być
zastosowane do budowy środowiska pracy każdego użytkownika.
Istotne jest to, że każda z tych aplikacji działa w tym samym
środowisku informatycznym, czyli jest zintegrowana z
pozostałymi komponentami systemu i korzysta z tego samego
modelu zapisu danych. Brzmi trochę skomplikowanie, ale mam
nadzieję, że rzecz się wyjaśni po przeczytaniu niniejszego
artykułu do końca (…)
Większy fragment dostępny
on-line tutaj.
„Krążownik”
Autor: Maciej Stanisławski
(CADblog.pl)
(…) Jednym z
marzeń, jednym z projektów Vasilatosa było „powołanie do
życia” jednośladu jednoznacznie nawiązującego swym charakterem
do początków XX wieku. (…) Vasilatos zajął pierwsze miejsce w
konkursie projektowym ogłoszonym przez Local Motors, a jego „The
Ariel Cruiser” – zdaniem oceniających – okazał się najlepszym
spośród 90 projektów zgłoszonych przez uczestników z 17
krajów. Trudno dziwić się temu werdyktowi, jeśli zerkniemy na
wizualizacje przygotowane przez Vasilatosa. Każda część, każdy
element zmotoryzowanego roweru (jeszcze), czy może już
lekkiego motocykla, została zaprojektowana tak, by stanowić
pewną reminescencję motoryzacji – jednośladów w szczególności:
wystarczy rzucić okiem na takie smaczki, jak kształt osłon
silnika, sposób przekazania napędu dwoma przekładniami,
zbiornik paliwa, skórzane paski, którymi przymocowany jest do
ramy, sztywny tył i przednie zawieszenie z wahaczem pchanym...
„Ka(jak) z papieru?”
Autor: Marek Staszyński (CADblog.pl)
(…) Także w
przypadku Oru Kayak, potrzeba okazała się matką wynalazków.
Nie jest łatwo bowiem przechowywać duży kajak, wykonany z
włókna szklanego (a w związku z tym – nie lekki) w... schowku, nawet jeśli
schowek ten przynależy do sporego mieszkania. Anton Willis
inspirację odnalazł w origami, „sztuce składania papieru”. To
właśnie naprowadziło go na właściwą drogę do rozwiązania
problemu...
*Czasopismo do którego
chętnie zaglądam, dwumiesięcznik Broń i Amunicja (link tutaj)
ukazuje się z podobnymi poślizgami,
ale jednak częściej, niż e-wydania CADblog.pl...
|
Blog monitorowany
przez:
|