W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
|
Fragment artykułu z nr 2(3) maj
2009 (kompletne wydanie do pobrania z
Archiwum)
„Pospolite ruszenie”... niepospolite, czyli dziedzictwo
narodowe polskiej myśli technicznej
Stowarzyszenie
„ProCAx” we w współpracy z Dyrekcją Muzeum Techniki w
Warszawie
www.muzeum-techniki.waw.pl
i podmiotami zajmującymi się popularyzacją technik CAx (CAD,
CAM, CAE) oraz VR (Virtual Reality) –
www.cadblog.pl,
www.3dcad.pl
i
www.servodata.com.pl – zapraszają do
„pospolitego ruszenia”
W drugiej
połowie lat 30-tych powstała prototypowa konstrukcja polskiego
luksusowego samochodu PZInż. Lux-Sport. Podczas wojny zaginęła
dokumentacja i jedynym zachowanym śladem jest eksponat ramy
nośnej w Muzeum Techniki
w Warszawie. I tutaj pojawia się zadanie dla Was, młodych
adeptów sztuki inżynierskiej. Chodzi o odtworzenie wirtualnego
modelu 3D ww. samochodu na podstawie – niestety – skąpych
materiałów źródłowych. Nie chodzi o wierne odtworzenie
geometrii w sensie wymiarów (co do mm), ale istotne jest, aby
na podstawie informacji historycznych (opisy z epoki, inne
konstrukcje Twórców pojazdu, ówczesne koncepcje i trendy
inżynierskie, także niemiecki Hanomoga zaprezentowany
kilkanaście miesięcy po premierze modelu Lux-Sport) wykonać
poprawnie zadanie inżynierskie (założenia, obliczenia,
materiały, koncepcja postaci geometrycznej, wizualizacja).
Oczywistym jest, że zadanie należy wykonać przez połączenie
posiadanej wiedzy inżynierskiej i narzędzi komputerowego
wspomagania CAx wybranych wg uznania danego zespołu
podejmującego temat.
Zamierzeniem organizatorów przedsięwzięcia jest:
• przygotowanie CAD-owskich modeli 3D (wykonanych zgodnie z
założeniami sztuki inżynierskiej) „zapomnianych sztandarowych
konstrukcji” polskich inżynierów – na razie tego konkretnego
samochodu (rama, silnik
i nadwozie), ale projekt jest otwarty i ...? Może Syrena
Sport? Może dwupłatowiec „Cykacz”? (oczekujemy na inne ciekawe
pomysły);
• Opracowanie wybranych modeli w technice Virtual Reality
(odpowiednie laboratorium powstało w Gliwicach, jest także na
Politechnice Poznańskiej i Wrocławskiej);
• Przygotowanie wirtualnej ekspozycji tego typu konstrukcji,
tak aby statystyczny Kowalski urodzony w XXI wieku wiedział,
że „Polacy nie gęsi też swoje konstrukcje mieli”, a tylko los
wojenny (i powojenny) je zabrał;
• Zaproszenie młodych adeptów sztuki inżynierskiej do
współpracy – mamy nadzieję w szczytnym dziele – dokumentowania
technikami CAx polskiej myśli technicznej.
Stowarzyszenie
ProCAx chce być moderatorem przedsięwzięcia – zapewnia pomoc
merytoryczną grupom „mini biur konstrukcyjnych” np. w
pomiarach ramy (skanery 3D itp.). Przedstawiciele
stowarzyszenia mają nadzieję, że zespoły będą zawiązywać się
spontanicznie na wydziałach mechanicznych politechnik. Do
pracy mogą włączyć się także uczniowie technicznych szkół
średnich. Szczególnie gorąco zapraszają nauczycieli
akademickich do włączenia się w pomoc merytoryczną swoim
studentom zainteresowanym w udziale
w przedsięwzięciu (prace przejściowe, a nawet dyplomy z
zagadnień związanych z tą tematyką).
Postępy prac będą
publikowane na stronach WWW, m.in. po to, aby pracujące
zespoły mogły się ze sobą komunikować w wirtualnym biurze
konstrukcyjnym. Wsparcie informatyczne zapewnia portal
www.3dcad.pl i nasze wirtualne czasopismo CADblog.pl.
Najlepsze prace będą
wykonane w technice Virtual Reality i prezentowane na
specjalnych pokazach
w Muzeum Techniki w Warszawie, na które już teraz serdecznie
zapraszamy. O ich terminach postaramy się informować na
bieżąco.
Muzeum Techniki
deklaruje wsparcie w zakresie wiedzy historycznej i udostępni
zachowaną ramę samochodu do szczegółowych pomiarów 3D, tak aby
wykonany model mógł być bazą dla innych zespołów przy
projektowaniu nadwozia. Temat jest jak najbardziej otwarty dla
innych konstrukcji, takich jak samoloty, motocykle itp.
(szczególnie ten ostatni brzmi smakowicie – przyp. redakcji).
Stowarzyszenie
ProCAx będzie dążyło do zapewnienia wsparcia tej idei ze
strony instytucji państwowych (MKiDzN, MNiSzW, MEN, MON, MG)
oraz osób instytucji prywatnych.
Karta zgłoszenia
udziału zespołu (mini biura konstrukcyjnego) do prac nad
modelem 3D – dostępna
na
stronie Stowarzyszenia, a także
tutaj
Pełny artykuł wraz
z ilustracjami w numerze (w postaci plik pdf) do pobrania z
Archiwum
|
Blog monitorowany
przez:
|