|
www.cadblog.pl www.cadglobe.com | Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk. Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2008
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2018 rok X
   

   Siemens Solid Edge NX wyzwania projektowe

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | Raport o Cax Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


W przygotowaniu

fragment e-wydania 5-6/2017

nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

SOLARIS Arrinera w e-wydaniu CADblog.pl

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum

 

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Wyzwania dla projektantów form

Nowy ZWCAD2018

Fragment artykułu z nr 2(3) maj 2009 (kompletne wydanie do pobrania z Archiwum)

„Pospolite ruszenie”... niepospolite, czyli dziedzictwo narodowe polskiej myśli technicznej

Stowarzyszenie „ProCAx” we w współpracy z Dyrekcją Muzeum Techniki w Warszawie www.muzeum-techniki.waw.pl i podmiotami zajmującymi się popularyzacją technik CAx (CAD, CAM, CAE) oraz VR (Virtual Reality) – www.cadblog.pl, www.3dcad.pl i www.servodata.com.pl – zapraszają do „pospolitego ruszenia”

W drugiej połowie lat 30-tych powstała prototypowa konstrukcja polskiego luksusowego samochodu PZInż. Lux-Sport. Podczas wojny zaginęła dokumentacja i jedynym zachowanym śladem jest eksponat ramy nośnej w Muzeum Techniki
w Warszawie. I tutaj pojawia się zadanie dla Was, młodych adeptów sztuki inżynierskiej. Chodzi o odtworzenie wirtualnego modelu 3D ww. samochodu na podstawie – niestety – skąpych materiałów źródłowych. Nie chodzi o wierne odtworzenie geometrii w sensie wymiarów (co do mm), ale istotne jest, aby na podstawie informacji historycznych (opisy z epoki, inne konstrukcje Twórców pojazdu, ówczesne koncepcje i trendy inżynierskie, także niemiecki Hanomoga zaprezentowany kilkanaście miesięcy po premierze modelu Lux-Sport) wykonać poprawnie zadanie inżynierskie (założenia, obliczenia, materiały, koncepcja postaci geometrycznej, wizualizacja). Oczywistym jest, że zadanie należy wykonać przez połączenie posiadanej wiedzy inżynierskiej i narzędzi komputerowego wspomagania CAx wybranych wg uznania danego zespołu podejmującego temat.

Zamierzeniem organizatorów przedsięwzięcia jest:
• przygotowanie CAD-owskich modeli 3D (wykonanych zgodnie z założeniami sztuki inżynierskiej)  „zapomnianych sztandarowych konstrukcji” polskich inżynierów – na razie tego konkretnego samochodu (rama, silnik
i nadwozie), ale projekt jest otwarty i ...? Może Syrena Sport? Może dwupłatowiec „Cykacz”? (oczekujemy na inne ciekawe pomysły);
• Opracowanie wybranych modeli w technice Virtual Reality (odpowiednie laboratorium powstało w Gliwicach, jest także na Politechnice Poznańskiej i Wrocławskiej);
• Przygotowanie wirtualnej ekspozycji tego typu konstrukcji, tak aby statystyczny Kowalski urodzony w XXI wieku wiedział, że „Polacy nie gęsi też swoje konstrukcje mieli”, a tylko los wojenny (i powojenny) je zabrał;
• Zaproszenie młodych adeptów sztuki inżynierskiej do współpracy – mamy nadzieję w szczytnym dziele – dokumentowania technikami CAx polskiej myśli technicznej.

Stowarzyszenie ProCAx chce być moderatorem przedsięwzięcia – zapewnia pomoc merytoryczną grupom „mini biur konstrukcyjnych” np. w pomiarach ramy (skanery 3D itp.). Przedstawiciele stowarzyszenia mają nadzieję, że zespoły będą zawiązywać się spontanicznie na wydziałach mechanicznych politechnik. Do pracy mogą włączyć się także uczniowie technicznych szkół średnich. Szczególnie gorąco zapraszają nauczycieli akademickich do włączenia się w pomoc merytoryczną swoim studentom zainteresowanym w udziale
w przedsięwzięciu (prace przejściowe, a nawet dyplomy z zagadnień związanych z tą tematyką).

Postępy prac będą publikowane na stronach WWW, m.in. po to, aby pracujące zespoły mogły się ze sobą komunikować w wirtualnym biurze konstrukcyjnym. Wsparcie informatyczne zapewnia portal www.3dcad.pl i nasze wirtualne czasopismo CADblog.pl.

Najlepsze prace będą wykonane w technice Virtual Reality i prezentowane na specjalnych pokazach
w Muzeum Techniki w Warszawie, na które już teraz serdecznie zapraszamy. O ich terminach postaramy się informować na bieżąco.

Muzeum Techniki deklaruje wsparcie w zakresie wiedzy historycznej i udostępni zachowaną ramę samochodu do szczegółowych pomiarów 3D, tak aby wykonany model mógł być bazą dla innych zespołów przy projektowaniu nadwozia. Temat jest jak najbardziej otwarty dla innych konstrukcji, takich jak samoloty, motocykle itp. (szczególnie ten ostatni brzmi smakowicie – przyp. redakcji).

Stowarzyszenie ProCAx będzie dążyło do zapewnienia wsparcia tej idei ze strony instytucji państwowych (MKiDzN, MNiSzW, MEN, MON, MG) oraz osób instytucji prywatnych.


Karta zgłoszenia udziału zespołu (mini biura konstrukcyjnego) do prac nad modelem 3D – dostępna na stronie Stowarzyszenia, a także tutaj

Pełny artykuł wraz z ilustracjami w numerze (w postaci plik pdf) do pobrania z Archiwum

Poznaj NX12 z CAMdivision

Blog monitorowany przez:


 


 

 


| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |

© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny rejestrowy
Ns Rej. Pr. 244/09 z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934