W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
|
Fragment artykułu z nr 1(11) 2010 (kompletne wydanie do pobrania z
Archiwum)
„Wielki Brat” i CAD
Nie tak dawno, w ramach Aktualności na CADblogowej stronie,
zamieściłem informację o pomyślnym oblocie rosyjskiego
myśliwca nowej generacji, o oznaczeniu kodowym PAK FA.
Najmłodszy zrealizowany projekt zakładów – czy już raczej –
koncernu Suchoj nawet największym sceptykom powinien
zasygnalizować, iż potencjału technologicznego i
intelektualnego Rosjan nie należy lekceważyć. Nie chcę wpadać
tutaj w mentorski ton mówiący o „niedocenianiu przeciwnika”,
ale informacja ta, plus wieści napływające od światowych
potentatów w dziedzinie oprogramowania CAD skłoniły mnie do
przyjrzenia się temu, co – przynajmniej oficjalnie – wiadomo
na temat zastosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych w
rosyjskim przemyśle. Lotniczym i samochodowym...
OPRACOWANIE: Maciej Stanisławski
Z
konieczności nie będzie to przekrojowy artykuł, wymieniający
wszystkie zakłady przemysłowe „Wielkiego Brata” i opisujący
wszystkie systemy CAD, CAM, CAE, PLM stosowane w nich z
powodzeniem. Posłużę się dwoma przykładami, tym ciekawszymi,
iż... dostarczonymi przez zachodnich producentów systemów CAx.
Chociaż o „wschodnich” też będzie jeszcze tutaj mowa.
Nowy etap rozwoju w 75– letniej historii
Na liście współczesnych odrzutowych myśliwców nie może
zabraknąć cieszącego się (niestety) międzynarodową sławą
samolotu Suchoj. W trakcie swojej 75– letniej historii, Biuro
Projektowe Suchoj zaprojektowało prawie 100 modeli samolotów w
różnych wersjach. Ponad 60 z nich zostało wprowadzonych do
produkcji. Z linii produkcyjnych zeszło ponad 10 000
egzemplarzy samolotów; około 2 000 zostało wyeksportowanych do
30 krajów świata. Samoloty Suchoj mają na swoim koncie ponad
50 rekordów świata. Ostatnim osiągnięciem Biura Projektowego
Suchoj jest bombowiec o zmiennej geometrii skrzydeł, zdolny do
działań w każdych warunkach atmosferycznych Su– 24,
opancerzony samolot bojowy Su– 25, a także – wspomniany na
wstępie myśliwiec V generacji – PAK FA.
Od
2003 roku Biuro Projektowe należy do Spółki Suchoj –
największego rosyjskiego holdingu lotniczego, który zatrudnia
łącznie ponad 28 000 pracowników. Działalność Spółki obejmuje
wiele obszarów – od projektowania samolotów do świadczenia
usług konserwacyjnych
i serwisowych. Przedsiębiorstwo zajmuje pierwsze miejsce na
liście rosyjskich eksporterów samolotów oraz trzecie miejsce
wśród światowych producentów współczesnych myśliwców (!).
Spółka Suchoj rozwija swoją działalność w dziedzinie produkcji
samolotów bojowych, które stanowią podstawowy zakres
działalności firmy. Spółka prowadzi także prace nad nowymi
samolotami pasażerskimi. Wśród nowych projektów znajduje się
m.in. regionalny samolot pasażerski Suchoj Superjet.
Rosjanie stawiają na... oprogramowanie
Współczesny projektant samolotów nie może obyć się bez
nowoczesnego oprogramowania, stąd Biuro Projektowe Suchoj
analizowało oraz testowało szereg rozwiązań, jak CADDS 5, I–
deas® software, Catia i Pro/Engineer, jak również system
cyfrowego rozwoju produktu NX® zaproponowany przez Siemens PLM
Software. – Przemysł lotniczy w skali globalnej korzysta z
możliwości, jakie oferują systemy NX oraz Catia – twierdzi
Jewgienij Sawczenko, menedżer MCAD w Biurze Projektowym Suchoj.
– Pozostawiliśmy naszym inżynierom wolną rękę w selekcji
systemu i wybór padł na NX, który zresztą powstał w pracowni
producenta samolotów McDonnell Douglas (odsyłamy tutaj
zainteresowanych do lektury historii systemów CAD, dostępnej
tutaj i w pierwszych wydaniach e– magazynu – przyp.
redakcji).
W
zasadzie najważniejszym kryterium, które ostatecznie wpłynęło
na decyzję o wyborze systemu NX był... moduł kinematyczny. W
początkowej fazie implementacji systemu inżynierowie Biura
Suchoj wciąż posługiwali się dokumentacją papierową, pomimo,
iż przeszli wcześniej szkolenia w zakresie nowej technologii
CAD. Chociaż opanowali obsługę potrzebnych funkcji
oprogramowania, spółka zdecydowała się na dalsze szkolenia
prowadzone przez uprawnionych specjalistów.
–
Studiując z uwagą nowe rozwiązania, stopniowo zaczynaliśmy
rozumieć, że mamy do czynienia z nowoczesną technologią, a nie
tylko... zestawem nowych narzędzi – mówi Savchenko i dodaje: –
Zdaliśmy sobie sprawę, że powinniśmy skierować nasze wysiłki
przede wszystkim w stronę doskonalenia metod współpracy.
Od
papierowych arkuszy do cyfrowej makiety
W kolejnej fazie, gdy system został już zainstalowany,
podwoiła się liczba stanowisk. W tym samym okresie Biuro
Projektowe Suchoj rozpoczęło projekty pilotażowe z
zastosowaniem makiety cyfrowej oraz w oparciu o zarządzanie
danymi poprzez aplikację Teamcenter (oprogramowanie do
zarządzania inżynierią produktu oraz procami projektowo–
produkcyjnymi). Opracowano podstawowe zasady pracy z makietą
cyfrową. Wyznaczono reguły zgodne z metodą projektowania
zstępującego, dokonano podziału odpowiedzialności, określono
reguły kontroli dostępu, ujednolicono zasady funkcjonowania
użytkownika Teamcenter, dokonano rozdziału pomiędzy rysunkiem
a modelem, dla którego wyznaczono wyższe wymagania.
Najważniejsze zmiany dotyczyły implementacji technologii NX
WAVE, która służy tworzeniu kontrolowanych połączeń pomiędzy
tworzonymi równolegle modelami.
Spółka opracowała narzędzie Basic Control Structure (BCS),
które zawiera dane uzyskane w początkowej fazie projektowania,
takie jak model kadłuba, schemat obciążenia, schemat
organizacji produkcji, plan instalacji elektrycznej, itp.
Inżynierowie korzystają wyłącznie z informacji dostępnych w
BCS i pracują na cyfrowym modelu, z którym łączą się na swoim
stanowisku pracy, a zmodyfikowany model – rezultat własnej
pracy – pozostawiają do dyspozycji innych bez elementów
zbędnych. Zostanie on włączony do cyfrowego całościowego
modelu produktu. Taka organizacja pracy pozwała na stałe
monitorowanie zmian dokonywanych w projekcie, który poddawany
jest nieustannym modyfikacjom wynikającym z nierzadko
sprzecznych ze sobą oczekiwań.
Pracownicy moskiewskiego biura Siemens PLM Software asystowali
przy implementacji oprogramowania. – Wszyscy mają obecnie
dostęp do rezultatów pracy kilkuset pracowników, które
przybrały formę aktywów spółki. – twierdzi Sawczenko. –
Funkcja ta stanowi podstawowy element systemu zarządzania
danymi produktu (PDM).
Pierwsze „dziecko” nowej filozofii projektowania?
Jest
nim samolot Superjet 100, który powstał w Sukhoi Civil
Aircraft przy współpracy inżynierów z Biura Projektowego
Suchoj, którzy mieli już wówczas doświadczenie w pracy z
oprogramowaniem Siemens PLM Software i przeszli odpowiednie
szkolenia. W momencie, gdy rozpoczynały się prace w projekcie
Superjet 100 wszystkie dane dotyczące produktu były
przechowywane w Teamcenter. Wówczas pracownicy zrozumieli, iż
realizacja projektu nie byłaby możliwa przy wykorzystaniu
innego systemu PDM. Interakcje pomiędzy różnymi systemami PDM
obarczone są dużym błędem, stąd tak duże znaczenie miało
zastosowanie jednolitego środowiska zarządzania danymi – tutaj
był to Teamcenter. Spółka podjęła działania w celu
centralizacji bibliotek danych dotyczących standardowych
produktów. Wszyscy pracownicy zostali zaangażowani w proces
tworzenia biblioteki i dostarczania kolejnych danych.
Cyfrowe dane produktu to więcej niż geometria
Jednym z najważniejszych projektów prowadzonych w czwartej
fazie implementacji PLM było projektowanie cyfrowej makiety
stateczników kierunkowych dla Suchoj Su– 30 oraz rozpoczęcie
produkcji maszyny w Zakładach Lotniczych w Irkucku. Wraz z
papierową dokumentacją Suchoj przekazał fabryce cyfrową
makietę maszyny w postaci plików elektronicznych. Po raz
pierwszy w historii rosyjska fabryka otrzymała tak doskonale
przygotowany projekt samolotu, co spotkało się z
entuzjastycznym przyjęciem ze strony zarządu. Gdyby były to
czasy ZSRR, zapewne „posypałyby się ordery”, mimo, iż wiele
zawdzięczano „imperialistycznym rozwiązaniom”. – Przekonaliśmy
się jak ważne jest dostarczenie fabryce modelu zawierającego
możliwie szczegółowe dane na temat produktu. – zauważa
Sawczenko.
Na
tym etapie Biuro Projektowe Suchoj zdecydowało się także na
wdrożenie technologii cyfrowej ELOIZ, która nie tylko zawiera
dane dotyczące geometrii produktu, lecz również dane przydatne
w procesie produkcyjnym, takie jak zestawienia materiałów
potrzebnych do wykonania produktu, wymagania techniczne,
obowiązujące standardy, opis produktu (model CAD lub rysunek),
wymagana dokumentacja, nowe wersje, itd.
–
Wśród licznych korzyści, jakie przyniosło firmie wdrożenie
nowych informatycznych rozwiązań, wyróżniłbym przede wszystkim
znaczne podniesienie jakości działań operacyjnych oraz większą
wydajność pracy przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów –
twierdzi Sawczenko. – Nie to jednak uważam za element
najważniejszy. Wartość nieocenioną stanowi fakt, iż Biuro
Projektowe, jak również cała korporacja Suchoj, wdraża
zaawansowane technologie, co pozwala nie tylko tworzyć cyfrowe
modele produktów, lecz również korzystać w procesie produkcji
z nowoczesnego sprzętu, który potrafi przetwarzać cyfrowe
dane. Obecnie trwają prace nad uruchomieniem systemu wymiany
danych wewnątrz korporacji. – Innymi słowy, budujemy
nowoczesną firmę w oparciu o zaawansowane technologie i
wyposażenie; firmę zdolną konkurować na rynku międzynarodowym.
– twierdzi Sawczenko.
W
najbliższej przyszłości Biuro Projektowe Suchoj planuje
implementację rozwiązań mających na celu monitorowanie
jakości, jak również nowych funkcji Teamcenter w obszarze
zarządzania projektami. Kolejnym celem spółki jest osiągnięcie
pełnej współpracy pomiędzy zakładami produkcyjnymi przy
zastosowaniu funkcji Teamcenter dedykowanej wielostanowiskowej
współpracy w przedsiębiorstwie.
Zejdźmy na ziemię...
Tak
radzą sobie zakłady – przepraszam – tak radzi sobie koncern
Suchoj. A czy zwrócili Państwo uwagę, iż kilka akapitów
wcześniej pojawiła się nazwa innego systemu CAD – CATIA?
Popularna w branży lotniczej i motoryzacyjnej „Kaśka” znalazła
swoje zastosowanie w zakładach AVTOVAZ. W pierwszych dniach
marca Dassault Systemes i firma... AVTOVAZ, oficjalnie
potwierdziły udane wdrożenie DS CATIA do prac projektowych nad
nowymi modelami rosyjskich samochodów.
Firma AVTOVAZ, najbardziej znana na świecie z marki LADA, jest
wiodącym producentem samochodów w Rosji: ponad jedna czwarta
samochodów produkowanych w Rosji (licząc w tym zarówno pojazdy
osobowe, jak i ciężarowe i specjalne) jest wytwarzana przez
firmę AVTOVAZ.
Historia tych zakładów sięga początku lat 70– tych, kiedy to
ówczesne władze Związku Radzieckiego zdecydowały się na zakup
licencji na produkcję zmodyfikowanej wersji włoskiego
samochodu FIAT 124. Wybudowane nowe, ogromne (jak wszystko w
ZSRR) zakłady
w Tiogliatti bardzo szybko rozpoczęły masową produkcję. Jednym
z założeń – czy też może raczej jedną z obietnic złożonych
partii – było wprowadzanie nowego modelu samochodu co roku. W
praktyce nierzadko oznaczało to jedynie dokonanie niewielkich
modyfikacji w już produkowanych pojazdach, jednak faktem
pozostaje, iż nadal co roku firma wzbogaca swoją linię
produkcyjną o nowe modele samochodów lub o modyfikacje, jak
również o wiele nowych konfiguracji modeli istniejących.
Pomimo kryzysu ekonomicznego firma AVTOVAZ zamierza
kontynuować odmłodzenie swojej linii produktów, a wsparcie w
tym działaniu ma zapewnić – nowe wdrożone oprogramowanie,
jakim jest CATIA. Myliłby się jednak ktoś, kto sądzi, iż
wcześniej system ten nie był wykorzystywany przez producenta
Łady.
AVTOVAZ po raz pierwszy wykorzystała system CATIA w roku 1991
do projektowania karoserii samochodu. Obecnie jednak system
CATIA jest stosowany do projektowania całego cyfrowego modelu
samochodu, łącznie z jego karoserią, przedziałem pasażerskim,
silnikiem, podwoziem i innymi komponentami. CATIA umożliwia
stosowanie nowoczesnych technologii projektowania do tworzenia
powierzchni klasy A podczas projektowania pojazdów oraz do
tworzenia rozplanowania projektu nowych modeli samochodów
przez biuro projektowe AVTOVAZ.
–
Stosowanie CATIA do projektowania pojazdów w firmie JSC
AVTOVAZ umożliwia redukcję cykli rozwojowych, zarówno w fazie
projektu, jak i produkcji próbnej, oraz czasu całkowitego do
momentu wprowadzenia na rynek. Zapewnia także lepszą
współpracę pomiędzy inżynierami rozwoju projektu, umożliwia
zredukowanie pomyłek na różnych poziomach projektu, a przede
wszystkim – wirtualne testowanie samochodu na podstawie jego
trójwymiarowej makiety oraz poprzez analizę jego cech
technicznych przed rozpoczęciem produkcji – powiedział
dyrektor biura Wspomaganej Komputerowo Inżynierii Projektu,
Yury Prokhorov.
–
Przemysł motoryzacyjny uległ w ostatnich latach znacznym
zmianom. Producenci poszukują nowych dróg organizacji swojego
biznesu oraz optymalizują zastosowanie wewnętrznych zasobów i
partnerstwo przemysłowe – powiedział Laurent Valroff, dyrektor
Russia & CIS, Dassault Systemes. – Skrócenie cykli
produkcyjnych, a przez to zwiększenie zwrotu z inwestycji,
jest jednym z głównych powodów, który można osiągnąć poprzez
optymalizację procesu przemysłowego...
Wszystko wskazuje na to, że Rosjanie potrafią „odrobić lekcje”
i planować z odpowiednim wyprzedzeniem. A co wspólnego mają
obecnie zakłady AvtoVAZ i BMW? Taką samą platformę CAD i PLM...
Ale CATIA to nie jedyny system wykorzystywany skutecznie przez
AVTOVAZ. Rosjanie są w o tyle korzystnej sytuacji, iż do
dyspozycji mają rodzime rozwiązania CAD...
(...)
Pełna treść artykułu wraz
z ilustracjami w numerze (plik pdf) do pobrania z Archiwum
|
Blog monitorowany
przez:
|