W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
|
Fragment artykułu z nr
3(4) maj II
2009 (kompletne wydanie do pobrania z
Archiwum)
Bryły i operacje Boole'a
Z
pogranicza projektowania i programowania: praca w środowisku
BRL-CAD cz. III
Opracowanie:
Maciej Stanisławski
Kolejny odcinek naszych „spotkań z
BRL-CADem”, tym razem poświęcony szerzej operacjom Boole’a
dokonywanym na bryłach, rozpoczniemy nietypowo. Uruchomimy
bowiem nie tylko – znaną już – aplikację MGED, ale także
dołączony do pakietu instalacyjnego program zwany „Archer”
Po uruchomieniu
aplikacji na ekranie pojawi się okno przypominające nam to
znane już z Okna Edytora Graficznego BRL-CAD, ale ze
zmienionym Menu i dodatkowym paskiem po lewej stronie
oznaczonym jako „Hierarchy”. Czyżby miejsce na drzewko
historii operacji? Nie do końca, ale o tym za chwilę. Nie
pojawiło się natomiast Okno Wierszy Poleceń. Cóż, z Paska
górnego menu wybierzmy zakładkę Modes, a następnie opcję
Advanced (rys. 1.). Okno aplikacji zmieni się znacznie, na
dole ekranu pojawi się Okno Wierszy Poleceń programu Archer,
dodatkowe pole po prawej stronie, a także paski z nieaktywnymi
jeszcze ikonami. Żeby zmienić kolor tła naszego okna
graficznego na biały, wystarczy wskazać myszą zakładkę
Background i wybrać opcję White. Obiecująco wygląda zakładka
Raytrace, ale o tym za chwilę. Na razie to nam wystarczy,
kolejne funkcjonalności Archera – który tak naprawdę jest
rozbudowanym graficznym interfejsem, nakładką na środowisko
BRL-CAD wykorzystującą część dostępnych w nim poleceń –
poznamy w trakcie pracy
z programem.
Rys. 1. Archer tak naprawdę jest
rozbudowanym graficznym
interfejsem, nakładką na środowisko BRL-CAD,
wykorzystującą część dostępnych w nim poleceń...Operacje
Boole’a
W środowisku BRL-CAD
operacje te (scalanie, odejmowanie, części wspólne etc.) mają
fundamentalne znaczenie dla przebiegu procesu modelowania
bryłowego. Poznane już przez nas prymitywne bryły nie
wystarczą bowiem do zamodelowania wszystkich obiektów, które
przyjdzie nam projektować. Wykorzystany w jednym z poprzednich
odcinków projekt krótkofalówki był co prawda stworzony właśnie
z prymitywów, ale też nikt chyba nie przypuszczał, aby taki
zlepek kształtów traktować jako faktyczny projekt. Stąd
właśnie operacje Boole’a.
W przypadku
modelowania bryłowego ogromne znaczenie ma kolejność, w jakiej
korzystać będziemy z dostępnych gotowych kształtów. W
zależności bowiem od tego, kiedy który obiekt będziemy chcieli
wykorzystać, BRL-CAD w różny sposób będzie interpretował nasze
operacje – i w konsekwencji uzyskany efekt może odbiegać od
tego przez nas zamierzonego.
Kombinacje i
regiony, czyli wykorzystanie operacji Boole’a
W środowisku BRL-CAD dostępne są dwa narzędzia związane z
operacjami Boole’a. Jedno z nich – Region – mieliśmy okazję
poznać już podczas wstępnej prezentacji możliwości renderingu.
Region wykorzystuje rzeczone operacje po to, by wygenerować
złożone bryły, złożone kształty. Różnica między Regionem a
Kombinacją polega na tym, że ten pierwszy dodatkowo pozwala na
przypisanie obiektowi właściwości materiałowych.
Jakie operacje mamy
do dyspozycji? Trzy podstawowe:
• union (łączenie) – łączy ze sobą dwa kształty,
• substract (odjęcie) – wycina obszar jednego z kształtów z
obrębu drugiego,
• intersect (część wspólna) – wykorzystuje tylko te fragmenty,
które są wspólne dla obu użytych kształtów...
Rys. 6. Cylinder z wyciętą z jego
obszaru kulą...
Ponieważ nie mamy
dostępu do tych operacji z poziomu „Łucznika” (Archera),
uaktywniamy okna „klasycznego” BRL-CAD’a i w nich będziemy
wykonywać przynajmniej część pracy (tak naprawdę Archer w
zasadzie nie jest nam potrzebny, ale w pewnych sytuacjach – o
których w dalszej części – może nam bardzo ułatwić pracę).
Rozpoczniemy od
otwarcia założonej przez nas – w poprzednich częściach – bazy
„kształty1.g”, a następnie w Oknie Wierszy Poleceń wpiszemy
komendy, dzięki którym w Oknie Edytora Graficznego wyświetlone
zostaną narysowane przez nas poprzednio prymitywy: kula2.s i
cylinder2.s. (wspomnianą bazę możemy równolegle otworzyć z
poziomu Archera, wtedy w oknie Hierarchy od razu pojawią nam
się nazwy naszych składowych elementów, a w oknie Attributes –
informacje na temat bazy, parametry poszczególnych obiektów,
etc.).
To pozwoli nam
widzieć kształty, które wykorzystamy do utworzenia Regionu.
Korzystając z tych prostych składowych brył, przedstawię
działanie operacji Boole’a. Rozpoczniemy od utworzenia
Regionu, podobnie jak
w pierwszej części naszego cyklu:
r
czesc1.r u cylinder2.s – kula2.s
Składnia tego
polecenia każe BRL-CADowi:
• utworzyć Region („r”) i nazwać go „czesc1”,
• scalić („u”) dwa prymitywy wchodzące w jego skład w taki
sposób, by od „cylinder2.s” odciąć („-”) „kula2.s”
(...)
Pełny artykuł wraz
z ilustracjami w numerze 3(4)2009 – plik pdf do pobrania z Archiwum
|
Blog monitorowany
przez:
|