W przygotowaniu
spóźniony, ale nadal aktualny numer 2(19) 2014
niebawem
w
Archiwum...
Wydanie aktualne
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Nowości
i zapowiedzi wydawnicze:
• e-Book
Bezpłatny podręcznik do Solid
Edge & ST
• e-Book
Bezpłatny podręcznik do NX & ST
Wydania
archiwalne
numer 1(17)
2013
w pdf już
dostępny, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum, wydanie flash
tutaj
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 nareszcie dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum
Numer 6(7) 2009
już dostępny
w archiwum
|
„(...) Nie istnieje jeden, idealny system CAD, zaspokajający
potrzeby wszystkich inżynierów.
Ale idealnym systemem jest ten, który usprawnia projektowanie
i pozwala nam nie tylko doskonalić się, ale także...
zaspokajać nasze potrzeby i realizować marzenia.”
zasłyszane...
Piątek, 20.05.2011 r.
„Develop better product faster”
vs „Design better product”,
czyli co nowego w ST4
Oba wymienione w tytule hasła odnoszą się do „lepszych
produktów” i chociaż pochodzą z konkurencyjnych firm, mają ze
sobą wiele wspólnego. Pierwsze z nich można znaleźć m.in. wśród
informacji marketingowych producenta oprogramowania Solid Edge.
Najnowsza wersja ST4, która oficjalnie pojawi się w czerwcu
br. (a o której oficjalne informacje dostępne będą dopiero w
przyszłym tygodniu), przynosi wiele usprawnień nie tylko w
odniesieniu do samej technologii synchronicznej, szczególnie w
obszarze modelowania, ale także w obszarze współpracy
projektowej (wykonawcy – dostawcy – klienci), narzędzi do
projektowania konstrukcji z blach (sheet metal) czy wreszcie
redukcji czasu i kosztów opracowywania dokumentacji...
Trzeba przyznać, że
działalność marketingowa liderów rynku komputerowych systemów
wspomagających projektowanie mogłaby stanowić temat na osobne
opracowanie, ba – nawet na doktorat. Tym bardziej, iż
użytkownicy niektórych systemów złośliwie dodają, iż istotne
nowości „widać” właśnie w materiałach reklamowych i
informacjach prasowych, natomiast trudno znaleźć je podczas
codziennej pracy w środowisku danego systemu CAD/CAM/CAE.
Wszystko wskazuje na to, że „spece od marketingu” w przypadku
Solid Edge ST4 mają jednak ułatwione zadanie – nie muszą
tworzyć „rzeczywistości” (jak specjaliści od marketingu
politycznego), wystarczy, że będą ją opisywać. Nowe ST4
rzeczywiście niesie szereg usprawnień.
O niektórych z nich
pisałem już, korzystając z „przecieku”, który pojawił się
na stronie
Deelipa Menezesa. Teraz pora odchylić kolejne „rąbki
tajemnicy”...
Zdecydowanie atrakcyjniejsza grafika
Może ta
akurat nowość ma istotniejsze znaczenie np. dla osób
zajmujących się prezentacjami multimedialnymi, filmami 3D, czy
też... komputerowymi grami itp., ale nie sposób przejść obok
niej obojętnie. Solid Edge w swojej najnowszej odsłonie z
pewnością zwróci uwagę dotychczasowych użytkowników zmianami w
obszarze grafiki, sposobów odwzorowania i przedstawienia
tworzonego modelu. Pomijając dostępne (i również rozwinięte w
najnowszej wersji) moduły do fotorealistycznego renderingu,
już w obszarze samego projektu możemy dostrzec nowości
chociażby w postaci „wirtualnej podłogi” z padającym na nią
odbiciem modelu, z cieniowaniem, z refleksami świetlnymi
pojawiającymi się na powierzchniach projektowanego obiektu.
Zmodyfikowany został
sposób obrazowania krawędzi modelu, nadając mu bardziej
realistyczny wygląd. Nowa opcja „auto-sharpen” (automatycznego
wyostrzania) pozwala użytkownikowi w łatwy, intuicyjny sposób
wpływać na sposób wyświetlania całego modelu, balansując
między najwyższą wydajnością pracy w środowisku Solid Edge
ST4, a najwyższą jakością wyświetlanego obrazu.
Co
z tym wałkiem?
Zadbano o
szybsze narzędzia do modelowania obiektów obrotowych (z
wykorzystaniem komendy Revolve), a dotyczy to zwłaszcza
projektowania wałków, wałów (korbowych) i innych, które są
jakże częstym elementem różnego rodzaju mechanizmów i maszyn.
Ogólnie można powiedzieć, iż znacznie uproszczono sposób pracy
Revolve, np. koło sterowe (charakterystyczne dla technologii
synchronicznej zaimplementowanej już w pierwszej edycji Solid
Edge „with ST”) może zostać użyte do przeciągnięcia obrotu w
zasadzie w dowolnym kierunku, z dowolnej pozycji i osi.
Podręczne menu zapewnia łatwy dostęp do dodatkowych opcji
związanych z komedą (ang. finite, symmetric, full 360°).
Aby ułatwić
precyzyjną edycję modelu i jego szybkie modyfikowanie,
automatycznie generowane są Live Sections, przenoszące
odpowiednie wymiary zdefiniowane na rysunku 2D do nadającego
się do edycji modelu 3D (fot. poniżej)
Otwory w
cylindrach
Umieszczanie otworów na powierzchniach cylindrycznych, wałkach
itp. nie stanowi już najmniejszego problemu. Nie oznacza to,
iż do tej pory sprawiało kłopoty – uznano jednak, iż było zbyt
skomplikowane. Obecnie komenda Hole (ang. „otwór”) pozwala na
dynamiczne przesuwanie potencjalnego otworu po powierzchni
cylindra. Narzędzie wymiarów lub punktu może być wykorzystane
do precyzyjnego ustalenia miejsca umieszczenia/wykonania
otworu na powierzchni modelu.
Relacje między elementami modelu 3D
Nowe
narzędzia relacji/powiązań 3D – zbliżone do tych znanych z
modułu Draft (2D) – mają na celi zwiększenie szybkości pracy
projektantów i inżynierów, a także zapewnienie większej
elastyczności podczas dokonywania zmian, modyfikacji itp.
kompletnego lub zaimportowanego modelu 3D:
•
3D offset
To narzędzie
służy tworzeniu powiązań i relacji między profilami,
wcięciami, prowadnicami, wycięciami montażowymi itp.
Projektanci nie muszą wybiegać naprzód podczas projektowania
detalu, planując odpowiednio wcześniej, jakie tolerancje,
możliwości ewentualnych zmian w projekcie należy uwzględnić ze
względu na konieczność późniejszego montażu detali etc.
Wszelkie tolerancje i „rezerwy” uwzględnione w rysunku profilu
w 2D zostaną przeniesione do modelu 3D...
•
Horyzontalnie i wertykalnie...
Relacje
pion/poziom mogą zostać użyte do stworzenia i zabezpieczenia
wzajemnego położenia między płaszczyznami, lub też do
wyrównania punktów. Mogą także służyć do wycentrowania
płaszczyzn. Relacje te, ustawione dla rysunku 2D,
automatycznie obowiązują także w modelu 3D...
Wyświetlanie „punktów kluczowych”, węzłów itp.
Znaczki, a
właściwie – znaczniki/symbole – pojawiające się obok kursora w
celu wskazania aktualnego miejsca wyboru punktu, są obecnie
obrazowane w kolorach czarnych z białym obrzeżem – co sprawia,
iż są bardziej zauważalne. Są także widoczne przez cały czas
podczas dokonywania selekcji.
W najnowszej wersji
odpowiednie symbole pojawiają się także podczas
wybierania/zaznaczania obiektów takich jak krawędzie,
centralne punkty cylindrów przecinających się z innymi
obiektami itp.
Wygodniejsza praca ze złożeniami
W Solid Edge
ST4 spotkamy się także z nowymi relacjami dla złożeń, które
wpływają na szybsze tworzenie złożeń, przy jednoczesnym
zachowaniu tzw. „design intent”, podczas edycji
modelu/złożenia, animacji itp. Owo „design intent” można
przetłumaczyć jako „cel złożenia”, „intencję złożenia” (zamysł
konstruktora dotyczący kompletnego urządzenia, a zawarty już
na etapie tworzenia poszczególnych komponentów, elementów
większej całości). Na marginesie: proszę o wybaczenie,
jeśli spotkają się Państwo z pewnymi nieścisłościami lub
niezbyt odpowiednią terminologią; tłumaczenie publikacji
fachowych – nawet, jeśli są one w zasadzie materiałami
marketingowymi – zawsze sprawiało mi pewien kłopot.
I w obszarze pracy ze złożeniami, warto zaznaczyć:
• Rozszerzenie
funkcjonalności „koła sterowego”
Podczas przesuwania części lub złożeń podzespołów, nowe
funkcjonalności i możliwości koła sterowego pozwalają na
automatyczne tworzenie relacji między złożeniami lub
elementami modelu, podczas operacji kopiuj/przesuń lub
kopiuj/obróć.
• Relacje między
środkami (płaszczyzn, elementów itp.) – upraszczają
wyśrodkowywanie, wyrównywanie względem środka części,
elementów, projektowanych detali, podczas edycji części, ich
przesuwania lub animowania. Użytkownik może swobodnie
zdefiniować, w jaki sposób części mają być wyrównywane/wyśrodkowywane,
wykorzystując w tym celu punkty, płaszczyzny, krawędzie, osie,
powierzchnie itp.
• „Range offset
value” – pozwala na ustalenie/określenie zakresu
odległości, odstępu między elementami tworzącymi złożenie, a
także na kontrolę tego dystansu. Przydaje się m.in. podczas
definiowania zakresu ruchu podzespołów, kiedy nie ma
możliwości określenia wartości kolizyjnych.
• Narzędzie
grupowania części – przesuwanie lub animowanie elementów
złożenia zostało uproszczone; nowe narzędzie pozwala na
zgrupowanie, „sklejenie” elementów razem i traktowanie ich
jako całości, jako pojedynczego elementu (ang. single body).
• Nowe cechy
złożeń – kolejne narzędzie pozwala na definiowanie cech w
postaci faz, zaokrągleń itp., które nadawane są wszystkim
elementom złożenia. Co więcej, nowe narzędzie pozwala
użytkownikowi definiować fazowanie i zaokrąglenia, z
zachowaniem zgodności pomiędzy poszczególnymi częściami.
Inne nowe możliwości ST4 – w odniesieniu do modelowania 3D...
Łączenie elementów
Korzystając z
Solid Edge ST4 mamy możliwość łączenia części i zespołów
szybciej i łatwiej, niż we wcześniejszych wersjach. Możemy
automatycznie dobierać elementy łączące, normalia (śruby,
nakrętki, podkładki, nity itp.) bazując na materiale,
jakości/gatunku, filtrować rozmiary i zapisywać wybrane przez
nas, preferowane opcje ich dotyczące (...).
Rysunki złożeniowe (ang. Exploded views)
Użytkownikowi
zapewniono więcej swobody w aranżowaniu sposobów
przedstawienia rysunków złożeniowych, położenia rozstrzelonych
części etc.
Symulacje w ST4
Pamiętam, z
jakim entuzjazmem przyjąłem zaimplementowanie narzędzi
symulacji i analiz do środowiska konkurencyjnego systemu CAD
3D. Solid Edge ST również dał możliwość użytkownikom
dokonywania analiz budowanego modelu bezpośrednio ze swojego
środowiska projektowego. Nie trzeba być fachowcem, specjalistą
od MES, aby korzystać z tych udogodnień. A każda kolejna
odsłona przynosi więcej możliwości.
W Solid Edge ST3
stopień zaawansowania modułu do symulacji i analiz (FEA, FEV)
był już na tyle wysoki, iż można było zastanawiać się, co
jeszcze zostanie rozwinięte, rozszerzone, wzbogacone. I tak w
ST4 zespół odpowiedzialny za rozwój tego obszaru tym razem
skoncentrował swoje wysiłki na obszarze konstrukcji blaszanych
(ang. sheet metal design). Użytkownik może korzystać z
tzw. symulacji hybrydowych, pozwalających na łączenie ze sobą
– w procesie analizy – zarówno modeli powierzchniowych (shell),
jak i bryłowych (solid). Definiowanie właściwości
materiału może odbywać się z poziomu tabel Excela.
Każda strona pozwala
na zdefiniowanie nowych materiałów – a w zasadzie –
właściwości dla danego materiału. Można także korzystać w tym
celu z gotowych formuł matematycznych, lub też wykorzystywać
nowe, tworzone na potrzeby danej symulacji – ale to już raczej
narzędzie dla bardziej zaawansowanych użytkowników, „mesowców”.
Microsoft Workflow pozwala na tworzenie baz danych o
materiałach – poprzez kopiowanie właściwości materiałów, lub
całych tabel zdefiniowanych właściwości. Arkusze Excella mogą
być edytowane albo z poziomu Solid Edge, albo niezależnie –
poprzez Microsoft Excell.
Na marginesie: swoją drogą, ciekawe, czy możliwa jest także
współpraca np. z oprogramowaniem OpenOffice...
„Skleję tu, kapnę tam”
W ST4 mamy do
czynienia z narzędziem „Glue”, pozwalającym na „sklejanie”
(dla potrzeb analiz i symulacji) krawędzi lub powierzchni
komponentów danego modelu; jest to bardzo wygodne przy
analizowaniu większych złożeń.
Narzędzie to może
być stosowane zarówno dla brył, jak i obiektów
powierzchniowych. Nie jest przy tym wymagana zgodność siatki (mesh),
a momenty przyłożenia siły są automatycznie przenoszone
pomiędzy powierzchniami i bryłami.
Jeśli chodzi o samą
siatkę mesh, ST4 pozwala na:
• mapowanie siatki, manualną ingerencję w jej kształt i
przebieg;
• możliwość kontrolowania gęstości siatki w zależności od jej
umiejscowienia, np. minimalizowanie jej elementów na
krawędziach, a zwiększanie dokładności/gęstości na niewielkich
obszarach powierzchni etc.;
• automatyczne dostosowanie gęstości siatki do powierzchni,
które mogłyby zostać poddane wykrzywieniu/odkształceniu pod
nieznacznym kątem;
• automatyczne zwiększanie gęstości siatki w pobliżu elementów
narażonych na większe odkształcenia, stres etc. (np. w pobliżu
otworów)...
Usprawniono także
interfejs użytkownika w zakresie obsługi procesu symulacji i
analizy...
cdn...
Inne, wcześniej opisywane nowości w Solid Edge ST 4
Oficjalna informacja
(dodana 16.06.2011 r.) po premierze Solid Edge ST4 w USA
dostępna
tutaj
Komentarza Pana
Tomasza Jęczarka do prezentacji możliwości modelowania w
środowisku ST4
tutaj
|
komentuj na forum |
komentarze 0 | |
|