Wydanie aktualne
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
W
przygotowaniu...
Podręczniki,
publikacje tematyczne,
wydawnictwa...
• Podręcznik do SOLIDWORKS 2014
Modelowanie powierzchniowe |
Narzędzia do form | Rendering
i wizualizacje...
Wydania
archiwalne
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum, wydanie flash
tutaj
numer 1(15) 2011
HD dostępny
w archiwum
numer 4(14) 2010
HD już dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD już dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
|
„(...) Nie istnieje jeden, idealny system CAD, zaspokajający
potrzeby wszystkich inżynierów.
Ale idealnym systemem jest ten, który usprawnia projektowanie
i pozwala nam nie tylko doskonalić się, ale także...
zaspokajać nasze potrzeby i realizować marzenia.”
zasłyszane...
Piątek, 28.10.2016 r.
Po premierze
Tytuł
może sugerować pewien związek artykułu z politykami, ale tak
oczywiście nie jest. Pragnę za jego pośrednictwem podzielić
się z Państwem spostrzeżeniami wyniesionymi po oficjalnej
polskiej premierze SOLIDWORKS 2017, która miała miejsce na
spotkaniu prasowym zorganizowanym w Warszawie, we wtorek 11
października. Najwyższy czas, by to uczynić, tym bardziej, że
mamy za sobą już premiery organizowane przez VAR DS SOLIDWORKS...
Maciej
Stanisławski
Jako pierwszy wystąpił Dariusz
Kudzia (Country Manager Poland) reprezentujący tutaj firmę
„matkę”, jaką w stosunku do DS SOLIDWORKS jest Dassault
Systemes (3DS). Jego prezentacja miała na celu przybliżenie
historii firmy (sięgającej początku lat 80. minionego
stulecia), jej osiągnięć, wzrostu liczby użytkowników etc.
Mimo, iż była to premiera SOLIDWORKS 2017, była też mowa o
CATII – pierwszym systemie CAD 3D opracowanym przez Dassault
Systemes, nadal używanym i rozwijanym, szczególnie popularnym
w branży aerospace i automotive. Nawiasem mówiąc, obie te
branże zwyczajowo (już od 25 lat) uważane są przez szefostwo i
analityków firmy za najważniejsze rynki zbytu.
Padło także kilka słów na temat
ideii „Digital Mockup (DMU)”, którą w jednym zdaniu można
zawrzeć w sposób następujący: opisanie danego produktu w
postaci danych cyfrowych 3D tak, by opis ten mógł być
wykorzystany podczas całego cyklu życia produktu. Jak można
się domyśleć, obecnym rzeczywistym rozwinięciem tej idei jest
platforma 3DEXPERIENCE – zainteresowanych odsyłam do innych
miejsc na CADblog.pl lub innych źródeł, gdyż tutaj powoli
przechodzimy do bohatera spotkania...
Kompas 3DS
– i jego opis (np. oprogramowanie Exalead umożliwiające
wyszukiwanie m.in. podobnych produktów na podstawie analizy
ich kształtu), a także 12 branż/segmentów rynku, dla których
3DS oferuje dedykowane rozwiązania...
3DS ma
ponad 3000 klientów w Polsce i pod względem branż obsługuje
pełne spektrum klientów. Co ciekawe, w Krakowie działa
specjalny zespół (liczący ok. 150 osób) odpowiedzialny za
rozwój aplikacji
Delmia Apriso...
"The power you need to drive
innovaton"
Prowadzenie wydarzenia przejął Uwe Burk (dyrektor
zarządzający DS SolidWorks na Europę Środkową), który w swojej
prezentacji skoncentrował się na otoczeniu biznesowym
związanym z SOLIDWORKS. Mogliśmy dowiedzieć się m.in., że
liczba certyfikowanych użytkowników SOLIDWORKS na całym
świecie liczy ponad 200 000 (ogólna liczba użytkowników, także
tych bez jakichkolwiek certyfikatów sięga 3,5 mln), a ponad
250 000 firm wykorzystuje na co dzień rozwiązanie DS
SOLIDWORKS. Warto wspomnieć, że w naszej części Europy to
właśnie w Polsce w ostatnim czasie odnotowuje się największy
wzrost sprzedaży rozwiązań DS SOLIDWORKS i obecnie to Polska
jest w naszym regionie liderem pod względem liczy stanowisk
komercyjnych i edukacyjnych (a jeszcze kilka lat temu Czesi
mieli ich więcej od nas!).
W czasie prezentacji Uwe
podkreślał znaczenie słowa „community” w odniesieniu do
użytkowników SOLIDWORKS. Istotnie, w przypadku „społeczności
SOLIDWORKS” można mówić o swoistym fenomenie – chyba żaden
program nie doczekał się tylu stowarzyszeń, klubów
użytkowników, forów, tylu wydarzeń w roku kalendarzowym
związanych tylko z oprogramowaniem (w tym największej
corocznej konferencji SolidWorks World, organizowanej na
przełomie stycznia i lutego na południu USA).
– Widzimy, jakim zmianom podlega
łańcuch wartości, jak zmienia się łańcuch zależności
biznesowych. To użytkownik końcowy daje impuls do tego, jak
powinien wyglądać końcowy produkt – mówił Uwe Burk – w jakim
kierunku powinien postępować jego rozwój. Szczerze wierzymy,
że potrzebna jest platforma, która, powiedzmy, zdemokratyzuje
proces tworzenia, powstawania nowych produktów etc. –
deklarował.
Bardzo istotne znaczenie wydaje
się mieć dla DS SOLIDWORKS partnerstwo z ALTIUM. Dzięki temu
nowy SOLIDWORKS 2017 PCB stanowi kompletne, pełne rozwiązanie
dla branż z obszaru mechatroniki. Istotnie, trudno w tej
chwili wskazać dziedziny techniki, w których elektronika nie
współgra z rozwiązaniami stricte mechanicznymi.
Uwe Burk zasygnalizował także
zmiany w sposobie licencjonowania DS SOLIDWORKS. Bez obaw, nie
będzie odejścia od licencji wieczystych (perpetual licences;
nawiasem mówiąc 75% wszystkich wieczystych licencji,
sprzedanych od 1996 roku, nadal korzysta ze wsparcia), pojawią
się natomiast licencje czasowe, a także w pełni funkcjonalne
wersje testowe, pracujące on-line (w oknie przeglądarki).
Dodam, że te ostatnie nie oznaczają, iż w kodzie źródłowym
programu dokonano zmian pozwalających na takie jego
funkcjonowanie – udostępniane są poprzez specjalną platformę.
– Musimy dostarczać aplikacje,
które dokładnie spełnią oczekiwania nowych grup użytkowników.
Nie oczekujemy jednak, że końcowy użytkownik zaprojektuje od
razu „cruiselinera”, ale staramy się zapewnić mu taki
potencjał, takie możliwości – dodał na zakończenie swojej
części prezentacji.
SOLIDWORKS 2017
Nowości SOLIDWORKS
2017 uczestnikom spotkania przybliżył Marcin Sitkiewicz (SOLIDWORKS
Territory Technical Manager). Z jego wypowiedzi wynikało, iż
implementowane do SOLIDWORKS rozwiązania, dające nowe
możliwości wdrażania innowacji w obszarze projektowania, to
bezpośrednie nawiązanie do idei Industry 4.0 (tzw. kolejnej
wielkiej rewolucji przemysłowej). Na przykład elektronika w
wielu obszarach staje się tańsza od rozwiązań mechanicznych
realizujących te same funkcje, te same zadania – wystarczy
spojrzeć, jak pod tym względem wygląda współczesny samochód
średniej klasy, a jak wyglądał dekadę temu – dlatego zmieniają
się nie tylko produkty, ale także ich dostawcy. –
Oprogramowanie także musi dostosowywać się do nowych trendów –
tłumaczył Marcin Sitkiewicz, wskazując na powstawanie coraz
większej ilości złożonych, w pewnym sensie „inteligentnych”,
skomunikowanych produktów – elektromechanicznych protez
kończyn, systemów automatyki obecnych w pojazdach etc.
Powstanie SOLIDWORKS PCB było
odpowiedzią m.in. na potrzeby znalezienia rozwiązań
umożliwiających projektowanie w jednym spójnym środowisku
właśnie takich, złożonych produktów, integrujących pozornie
różne światy, różne obszary – elektroniki i mechaniki. Marcin
Sitkiewicz podkreślił tutaj, że wkład Altium i DS SOLIDWORKS w
opracowanie SOLIDWORKS PCB był porównywalny – to nie była
tylko prosta akwizycja kolejnego rozwiązania. W tej chwili
wszystkie etapy projektowania takich produktów: od widoku
schematycznego, przez układy PCB, wizualizację 3D, po pełną
integrację (SOLIDWORKS Collaboration & Integration) możliwe są
w jednym środowisku.
Po wprowadzeniu, przyszła pora na
przybliżenie konkretnych nowości, wyczekiwanych usprawnień
najnowszej odsłony SOLIDWORKS 2017.
Projektowanie (CAD)
1.
Nowe opcje fazowania (wg wielu odległości, wg zmiennej i po
cięciwie),
2. możliwość zamiany rodzaju zaokrągleń i fazowań,
3. zaawansowane tworzenie otworów (np. wielostopniowe otwory
można tworzyć w jednej operacji).
4. odsunięcie krzywej od powierzchni – dzięki temu możemy np.
wykonać otwór na pofalowanej powierzchni, bez potrzeby
dokonywania jej rozwinięcia płaskiego,
5. można wykonać zawijanie na każdej powierzchni,
6. wiązania magnetyczne, pozwalające m.in. na szybkie
budowanie połączeń (w przypadku projektowania np. sieci
produkcyjnych znaczenie ma wydajność, związana chociażby z
liczbą złożeń, które trzeba obsłużyć, etc.). Tutaj definiujemy
na danym obiekcie punkty przyłączeniowe i sposobem typu
„przeciągnij i upuść” dokonujemy budowy modelu. Tzw. „SpeedPak”
pozwala na sprostanie wymogom wydajnościowym przy
projektowaniu złożonych, wieloelementowych układów.
SOLIDWORKS
2017 umożliwia zaawansowane tworzenie otworów w jednej
operacji...
SOLIDWORKS Electrical
W tym obszarze doczekaliśmy się m.in. możliwości szybkiego
generowania schematów na podstawie... tabelki przygotowanej w
Microsoft Excel.
SOLIDWORKS Electrical 2017 umożliwia generowanie schematów na
podstawie danych z arkusza Excel...
SOLIDWORKS
Simulation
1. Możliwość kopiowania badania (parametrów, założeń etc.)
i zmiany typu badania,
2. wprowadzono punkty aktywnych naprężeń; na modelu występują
miejsca, w których otrzymane wartości w znaczący sposób
odbiegają od innych, pozostałych. Powodem powstania takich
różnic mogą być błędy na siatce – punkty aktywnych naprężeń
pozwalają na sprawdzenie, czy dany problem ma źródło w
geometrii modelu, czy w samej siatce generowanej na potrzeby
symulacji,
3. wyniki symulacji mogą być wyświetlane w środowiskach
pozwalających na rzeczywiste odwzorowanie wyglądu modelu (Render
View, Photo View).
SOLIDWORKS Plastics
1. Symulacja przepływu chłodziwa z użyciem obliczeniowej
dynamiki płynów (CFD),
2. wprowadzono obsługę układów chłodzenia z wieloma wlotami,
wylotami i ślepymi zakończeniami,
3. możliwa jest zmiany masy części w określonym czasie podczas
wypełniania/dopakowywania.
3D
Interconnect i inne...
Doczekaliśmy się także
szeregu rozwiązań usprawniających pracę zespołową i kooperację
w środowiskach mCAD (multiCAD – wykorzystanie danych
pochodzących z różnych środowisk i systemów CAD 3D, 2D etc.).
Tutaj na pierwsze miejsce wysuwa się – moim zdaniem chyba
najciekawsza, a z pewnością jedna z najbardziej wyczekiwanych
funkcjonalności – 3D Interconnect (poświęciłem jej już zresztą
osobny wpis na łamach CADblog.pl –
tutaj). Umożliwia ona nie tylko bezpośrednie otwieranie
złożeń pochodzących z innych systemów CAD w środowisku złożeń
DS SOLIDWORKS 2017 (bez potrzeby translacji, importu etc.),
odtworzenie ich drzewa historii operacji, ale także edycję i
co więcej – zapis z powrotem do natywnego formatu, w którym
dane złożenie otrzymaliśmy. A to zdecydowanie ułatwia
kooperację pomiędzy projektantami i producentami komponentów,
składających się na większy produkt finalny.
Obrazowo rzecz ujmując: producent
X zmienił konfigurację i kształt obudowy swojej np.
przekładni, projektowanej w SOLIDWORKS, a do której ważne
elementy (np. wałki zdawcze, synchronizatory etc.) dostarczane
sią przez firmę Y, która swoje zadania projektowe realizuje
np. w Autodesk Inventor. Do tej pory, aby zaktualizować
projekt firmy Y, należało przetłumaczyć (import, translacja)
pliki z formatu Inventor np. na format *.STEP i w tej postaci
otworzyć na oprogramowaniu używanym w firmie X. I tam
odtworzyć nie tylko operacje, ale także wzajemne wiązania
występujące w projekcie etc., następnie zmodyfikować je i...
znowu zapisać do jednego z popularnych formatów wymiany
danych. A firma Y na powrót musiała przerobić otrzymany plik
na nadający się do edycji model 3D w używanym przez siebie
środowisku... Dużo pracy, dużo poświęconego czasu, dużo
momentów „krytycznych” podczas których groziła utrata danych i
ryzyko powstania błędów projektowych. 3D Interconnect pozwala
tego uniknąć – przynajmniej w teorii i zgodnie z zapewnieniami
przedstawicieli DS SOLIDWORKS, ale myślę, że przydatność nowej
funkcjonalności uda się już wkrótce zweryfikować w praktyce.
Reasumując, 3D Interconnect to
możliwość:
• bezpośredniego otwierania plików CAD pochodzących z systemów
innych producentów,
• wstawiania plików (modeli i złożeń) bezpośrednio do
środowiska złożeń SOLIDWORKS,
• dodawania operacji SOLIDWORKS do istniejącej geometrii
pochodzącej z innych systemów CAD 3D,
• rozpoznawanie operacji za pomocą funkcjonalności
FeatureWorks.
A „inne”?
Tutaj można znaleźć jeszcze kilka „nowalijek”, które
przydadzą się użytkownikom poruszającym się w obszarze mCAD. W
aplikacji eDrawings poprawiono obsługę formatów zewnętrznych i
tzw. neutralnych (STEP, IGES etc.), zapewniono obsługę
systemów Android i rzutem na taśmę udostępniono funkcjonalność
pozwalającą na stereoskopowe prezentowanie modeli (chociażby
na smartfonie, z wykorzystaniem np. Google CardBoard).
A skoro mowa o wizualizacji,
funkcjonalność Visualize Boost pozwala na przeprowadzenie
renderowania sieciowego, wykorzystując zasoby systemowe innych
pracujących w sieci maszyn, co pozwala znacząco skrócić czas
samego procesu (pod warunkiem, że ktoś nie wpadnie na pomysł
wyłączenia np. usług w chmurze – niedawny casus Turcji, o
którym napiszę niebawem w innym miejscu).
Zarządzanie i wytwarzanie
SOLIDWORKS MBD (Model
Based Definition) – od teraz w zasadzie nie ma potrzeby
używania dokumentacji płaskiej w postaci papierowej. Do
dokumentu w standardzie (formacie) PDF 3D możemy dołączać inne
dokumenty, pliki (np. modele STEP), a wbudowany kreator
porównania 3D PMI pozwala na błyskawiczne identyfikowanie
zmian modelu, wymiarów, tolerancji etc.). SOLIDWORKS MBD
pozwala także katalogować macierzyste pliki CAD w
przechowalni. A wytwarzanie? W ramach wsparcia dla druku 3D,
nowy SOLIDWORKS pozwala na łatwe identyfikowanie problemów
dotyczących grubości ścianek, odstępów w modelu, a także na
eksport plików do formatu *.3mf...
Hyper Poland
Na zakończenie prezentacji, wystąpił Krzysztof Tabiszewski,
koordynator projektu Hyperloop realizowanego przez zespół
Hyper Poland (http://hyperpoland.com/).
„Kiedy w czerwcu 2015 r. Elon Musk ogłosił konkurs na projekt
piątego środka transportu: HYPERLOOP POD postanowiliśmy podjąć
wyzwanie. Mieliśmy świadomość, że porywamy się z motyką na
słońce. Do konkursu zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata.
Wiele z nich mogło liczyć na wsparcie sponsorów i bogatych
Uniwersytetów. My mogliśmy liczyć na własne pomysły i zapał do
tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Stworzyliśmy oryginalny
projekt supernowoczesnej kapsuły z zastosowaniem nowatorskich
rozwiązań i udało się! Jesteśmy już w drugim etapie
konkursu...” – możemy przeczytać na oficjalnej stronie
projektu.
Arteria Hyperloop, korytarz
wypełniony w zasadzie próżnią, w którym z dużą prędkością
porusza się pocisk – wagon, wydaje się doskonale
zagospodarowywać niszę powstałą wśród środków masowego
transportu (gdy bierzemy pod uwagę dystans i prędkość). Idea
zminimalizowania oporów powietrza i toczenia (ang. air drag &
rolling resistance), likwidacja barier międzymiastowych
(bezproblemowe i nie zajmujące zbyt dużo czasu codzienne
dojazdy do pracy nawet z daleko położonych ośrodków),
autonomiczne dworce i stacje zainspirowane funkcjonującymi już
współcześnie automatycznymi magazynami samochodowymi – to
wszystko można znaleźć w polskim projekcie, z powodzeniem
konkurującym z zagranicznymi koncepcjami, a wspieranym przez
DS SOLIDWORKS.
– To naprawdę nie jest mrzonka –
mówił Krzysztof Tabiszewski – wszystkie elementy tej układanki
już istnieją i funkcjonują w naszej przestrzeni. Co więcej,
większość rozwiązań jesteśmy w stanie wyprodukować na miejscu,
korzystając z potencjału naszego, polskiego przemysłu –
dodawał koordynator projektu Hyper Poland, nie ukrywając
jednak, iż jeśli miałby wskazać miejsce, gdzie zostanie on w
pełni zrealizowany, to będą to zapewne Zjednoczone Emiraty
Arabskie – a konktretnie Dubaj...
(ms)
Wszystkie wspomniane nowości
SOLIDWORKS 2017 można było obejrzeć podczas premierowych
spotkań organizowanych przez VAR DS SOLIDWORKS w Polsce –
m.in. podczas spotkania w Muzeum Lotnictwa Polskiego w
Krakowie (21.10.2016, organizatorem jest
SolidExpert) i na Stadionie Narodowym PGE w Warszawie
(26.10.2016, organizator:
DPS Software).
|
powrót do
strony głównej | |
|