W przygotowaniu
spóźniony, ale nadal aktualny numer 2(19) 2014
niebawem
w
Archiwum...
Wydanie aktualne
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Nowości
i zapowiedzi wydawnicze:
• Podręcznik do SOLIDWORKS 2014
Modelowanie powierzchniowe |
Narzędzia do form | Rendering
i wizualizacje...
Wydania
archiwalne
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum, wydanie flash
tutaj
numer 1(15) 2011
HD dostępny
w archiwum
numer 4(14) 2010
HD już dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD już dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
|
„(...) Nie istnieje jeden, idealny system CAD, zaspokajający
potrzeby wszystkich inżynierów.
Ale idealnym systemem jest ten, który usprawnia projektowanie
i pozwala nam nie tylko doskonalić się, ale także...
zaspokajać nasze potrzeby i realizować marzenia.”
zasłyszane...
Wielka Środa 31.03.2010 r.
(pełna treść poniższego
"samouczka" dostępna w
Archiwum
bezpłatnych plików pdf, w wydaniu 1(11) 2010)
Modelowania motocykla w SolidWorks ciąg dalszy...
Analizy i symulacje w SimulationXpress
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami miało być o złożeniach,
ale sugestie ze strony Czytelników sprawiły, iż tym razem
zdecydowałem się poświęcić kilka linijek wyjątkowo przydatnemu
narzędziu, które do niedawna dostępne było jedynie dla
nielicznych. I to dla tych „nielicznych spośród nielicznych”,
którzy mieli pojęcie na temat metody elementów skończonych i
związanych z nią zagadnień…
Opracowanie:
Maciej Stanisławski
Już w swej
podstawowej wersji – SolidWorks Standard – użytkownik
otrzymuje do dyspozycji dwa przydatne narzędzia, które z
powodzeniem wykorzystać może do przeprowadzenia
nieskomplikowanych analiz projektowanego detalu. Ograniczeniem
w wersji standard będzie jednak fakt, iż analizie poddana może
zostać jedynie pojedyncza część, pojedynczy komponent, a nie
złożenie.
„Kreator analiz projektu pomaga ustalić jak dana część będzie
się zachowywać w określonych warunkach obciążeń. Może to pomóc
w odpowiedzi na trudne pytania inżynieryjne, takie jak:
Czy część może ulec uszkodzeniu?
Jak zdeformuje się podczas pracy?
Czy można zmienić wymiary części bez wpływu na jej własności?
SimulationXpress jest narzędziem analizującym naprężenia i
odkształcenia już w czasie cyklu projektowania, co umożliwia
uchwycenie potencjalnych problemów przed wejściem w fazę
produkcji...”
Z takim opisem
(mniej więcej) narzędzia mamy do czynienia po uruchomieniu
SolidWorks i wybraniu z zakładki „Narzędzia” – modułu
SimulationXpress. Dodam jeszcze, że analizie poddamy projekt
kierownicy naszego „customowego motocykla”.
Materiał
Pierwszy eta
naszego działania to zdefiniowanie (w zasadzie wybór)
materiału. Po dokonaniu wyboru klikamy polecenie „Zastosuj”, a
następnie „Dalej”, przechodząc do kolejnego etapu.
Umocowanie
Określamy tutaj, w którym miejscu nasz model jest umocowany,
która z jego części odpowiada za mocowanie do całości
konstrukcji. Można określić wiele zestawów umocowania, a każdy
może mieć wiele ścian.
Wprowadzamy nazwę –
domyślnie jest to „Umocowanie1”. W przypadku naszej kierownicy
nie będzie konieczności definiowania większej liczby zestawów
umocowań. Wskazujemy „jedną lub więcej” ścianę – w naszym
przypadku będzie to ten fragment kierownicy, który będzie
przymocowany do półki przedniego zawieszenia.
Obciążenia
Ponieważ nie
dodawaliśmy nowych zestawów umocowania, możemy przejść do
definiowania obciążeń działających na nasz model. Podobnie jak
w przypadku umocowania, możemy określić wiele zestawów siły i
ciśnienia, działających na wiele ścian. W razie jakichkolwiek
wątpliwości możemy kliknąć na „podlinkowane” terminy widoczne
w oknie poleceń „asystenta symulacji” i uzyskać bezpośredni
dostęp do Pomocy. Wybieramy rodzaj obciążenia – czy będzie to
przyłożona siła, czy też ciśnienie oddziałujące na nasz model.
W przypadku kierownicy – wybieram siłę.
Nazwę „zestawu obciążenia” – jak zwykle pozostawiam domyślną.
Przy okazji – taka „domyślność” znowu przekłada się na pewną
oszczędność czasu związanego z wykonywaniem analizy. Niby nie
jest to wiele, ale jednak...
Aby zastosować „Obciążenie1” wybieram ściany, na które
oddziaływać będzie siła. Teraz jedna z najistotniejszych
kwestii – kierunek działania sił i jej wartość (w Niutonach).
Domyślnie kierunek
mamy zdefiniowany jako „normalny dla każdej wybranej ściany”.
W przypadku naszej kierownicy wydaje się to bez sensu, gdyż
możemy spokojnie założyć, iż będziemy na nią działać z góry
(chociaż opieranie się na kierownicy to zbrodnia, świadcząca o
nie ergonomicznym zaprojektowaniu jednośladu). Do ustalenia
kierunku działania siły posłużymy się płaszczyzną odniesienia.
Wybieramy płaszczyznę (np. klikając na drzewie operacji), a
ponieważ siły oddziaływania skierowane są w górę, odwracamy
ich kierunek, zaznaczając odpowiednie pole w menu SolidWorks
SimulationXpress. Teraz zastanówmy się przez chwilę nad
wartością N... powiedzmy, że motocyklista będzie ważył ok. 75
kg. Sama siła przyciągania ziemi na takiego człowieka wyniesie
około... 730 N? Chyba tak. Ale przecież nie będziemy siedzieć
na tej kierownicy, a przynajmniej nie mamy zamiaru używać jej
do sportów ekstremalnych. Z drugiej jednak strony... dlaczego
nie? Załóżmy zatem, że będziemy w trakcie jazdy stać na
rękach... Wprowadźmy zatem 730 N...
Teoretycznie teraz
możemy dodać nowy zestaw obciążenia, ale tym razem pomijamy
takie działanie.
Analiza
Możemy
rozpocząć analizę, powiedzmy, że z „domyślnymi” ustawieniami.
Jeśli wybierzemy możliwość zmiany ustawień, będziemy mogli
zadać naszą własną wielkość tzw. siatki mesh, czyli siatki
małych kształtów, na które SolidWorks podzieli nasz model w
celu wykonania analizy. Określenie mniejszego rozmiaru
elementów daje dokładniejsze wyniki, ale wymaga więcej czasu i
zasobów systemowych. W przypadku kierownicy moglibyśmy w
zasadzie dokonać ingerencji i zwiększyć nawet wartości tych
elementów – dla naszych potrzeb wysoka dokładność nie jest
wymagana. A mój komputer narzuca pewne ograniczenia.
Poprzestańmy zatem na wartościach domyślnych. I tak sama
analiza potrwa kilka minut. Może przerwa na kawę i ciasteczko?
Samą kawę – mamy przecież Wielki Post ;).
Analiza została
ukończona zanim zdążyłem wstać od komputera. Trudno, kawa
zaczeka.
Najniższy współczynnik bezpieczeństwa znaleziony w projekcie
(tzw. FOS*) wynosi 1,61294... oznacza to w zasadzie, że chyba
projekt przygotowano z dużym zapasem. Innymi słowy – solidna
kierownica, można po niej skakać.
Wykorzystam więc
program, aby wskazał mi obszary krytyczne modelu, gdzie
współczynnik bezpieczeństwa jest poniżej 1,8. Jak widać na
ekranie, w jednym miejscu pojawia się czerwona plamka. Jest
ok. Przechodzimy dalej – program zapyta nas, czy chcemy
dokonać optymalizacji projektu. Chyba nie ma takiej potrzeby,
przechodzimy więc do zakładki pozwalającej nam na uzyskanie
wyników.
(...)
(pełna treść
poniższego "samouczka" wraz z ilustracjami poglądowymi
dostępna w
Archiwum
bezpłatnych plików pdf, w wydaniu 1(11) 2010)
|
powrót do
strony głównej | |
|