Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2008
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2018 rok X
    

  

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | Raport o Cax Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


W przygotowaniu

fragment e-wydania 5-6/2017

nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tuta

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum

numer 1(15) 2011
dostępny
w archiwum


numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum


numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum


numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum


numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum


Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 6(7) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 5(6) 2009
już dostępny


Numer 4(5) 2009
już dostępny
w archiwum

 

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Darmowy testowy Solid Edge ST

Nowy ZWCAD2018


Poniedziałek, 7.01.2013 r.

Przełomowy rok w branży motoryzacyjnej

Koniec bieżącego roku jest wyjątkowy dla branży automotive. Baczny obserwator rynku zleceń projektowych z pewnością zauważył stabilizację z tendencją wzrostową. Od pamiętnego roku 2009, kiedy to anulowano ponad 70% projektów konstruktorskich (sic!), z początkiem roku 2012 aktywni projektowo użytkownicy oprogramowania CAD mogli odetchnąć z ulgą. Ilość zleceń pozwoliła im na optymistyczne spojrzenie w przyszłość. Jednocześnie w podświadomości konstruktorów pracujących dla przemysłu samochodowego zaczęła się tlić wizja nadchodzącej transformacji. Jakiej?

Autor: Jerzy Stachów, KS Automotive

Bazując na ostatnich informacjach, rynek usług CAD znajduje się w przededniu drastycznych zmian. Według zapowiedzi Siemens Industry Software w drugim kwartale nadchodzącego 2013 roku uruchomiony zostanie proces wprowadzenia i integracji nowych rozwiązań CAD/PLM w ponad 20 centrach projektowych, badawczych i wśród najważniejszych dostawców grupy Daimler.

Pierwsza wzmianka na ten temat obiegła grono konstruktorskie 25 listopada 2010 roku, kiedy to Siemens Industry Software (SISW) poinformowało o decyzji grupy Daimler dotyczącej systemu NX, wybranego głównym systemem CAD. Koncern Daimler-Benz tym samym od 2013 roku rezygnuje z rozwiązania DS. Celem nadrzędnym jest pełna implementacja systemu SISW w strukturze projektowo badawczej Daimler-Benz w platformach samochodów osobowych oraz ciężarowych (patrz także: „Time to say goodbye”  link tutaj).

W sytuacji wciąż rosnącej pozycji systemu NX na rynku rozwiązań CAD, wybór Koncernu i rozpoczęcie procesu wdrożenia przyjmuje znamiona działania zgodnego z polityką podnoszenia jakości etapu projektowego, ponad poziom optymalny. Postępowanie to nie jest odosobnionym przypadkiem na rynku samochodowym gdyż wśród obecnych użytkowników Siemens NX znajdują się m.in. Chrysler, Ford, Nissan oraz FIAT.

Podjęcie działań mających na celu implementację NX znajduje również uzasadnienie w ujęciu kompleksowym. Daimler-Benz w odniesieniu do zarządzania danymi określonych produktów własnych, posługuje się bowiem oprogramowaniem PDM Smaragd, które wprost odnosi się do Teamcenter – flagowego produktu Siemens z obszaru PDM/PLM (wspominaliśmy o tym w listopadzie 2010 roku, link tutaj – przypis redakcji).

Produkt SISW, jakim jest NX, wg ostatnich zestawień wdrożeniowych znajduje się na wiodącym miejscu w rodzinie produktów CAx, używanych obecnie w projektowej gałęzi przemysłu motoryzacyjnego i wśród zleceń projektowych. NX jako system CAD charakteryzuje się przede wszystkim kompleksowością rozwiązania modelowania przestrzennego, zawartego w jednolitej przestrzeni roboczej. Konstruktor posiada możliwość intuicyjnego sięgnięcia do dowolnego narzędzia niezbędnego w procesie tworzenia modelu. W odróżnieniu od innych systemów wspomagania prac inżynierskich, większość narzędzi skupionych jest w rozbudowanej strukturze zintegrowanego środowiska projektowania bryłowego oraz powierzchniowego, bez konieczności przemieszczania się między modułami.

NX 8.5
Najnowsza wersja NX – 8.5 szczyci się wprowadzeniem rozwiązań usprawniających proces projektowania, a odnoszących się do obszarów wypunktowanych przez samych użytkowników. Przykładami dostosowania oprogramowania do potrzeb konstruktorów na co dzień pracujących w NX są m.in. zwiększenie możliwości podziału modułowego elementów składowych złożenia i tym samym poprawa możliwości pracy modułowej kilku użytkowników w tym samym czasie; wzbogacona przestrzeń robocza szkicownika o większą elastyczność określania relacji i nadawania reguł w odniesieniu do parametrów geometrycznych i wymiarowych, pozwala na dalsze skrócenie czasu pracy; graficzne podniesienie przejrzystości szkicownika osiągnięto przez opcjonalne uproszczenie wizualizacji globalnego lub lokalnego układu współrzędnych. Zauważalną zmianą w obszarze modelowania bryłowego jest w wprowadzenie opcjonalnego, automatycznego domykania profili otwartych, z których generowane są wyciągnięcia. Innowacją występującą od wersji 8.5 jest uzupełnienie operacji działań na zbiorach logicznych brył o możliwość wyboru regionu odrzucanego po odjęciu wzajemnym obiektów bryłowych.

Najnowszy pakiet NX dysponuje poleceniami większej kontroli generowania kształtów spiralnych i śrubowych wzdłuż dowolnego kształtu otwartego. Modelowanie powierzchniowe uzupełniono o większą niż dotychczas ilość praw i reguł kontrolujących kształt definiowanej powierzchni parametrycznej w funkcji zmiany prostoliniowej lub zmiennej po krzywej. Dodatkowo pojawiły się nowe narzędzia służące do prowadzenia analizy przebiegu zmiany krzywizny modelowanej powierzchni. Tym samym, konstruktor wyposażony został w polecenia do jeszcze większej kontroli utrzymania parametrów tolerancji modelu. Niewątpliwą zaletą dla użytkownika zmieniającego oprogramowanie, w którym wykonywane będą projekty dla przemysłu samochodowego, jest zastosowanie technologii synchronicznej pozwalającej na intuicyjną edycję geometrii modelu. W technologii synchronicznej obiekt edytowany jest przez zmianę wartości parametrów geometrycznych, a także przy modyfikacji położenia i kształtu wydzielonych obiektów geometrycznych, potraktowanych w trakcie definicji operacji jako zbiór.

Warto zwrócić uwagę na pełną dostępność modyfikacji dokonywanych w technologii synchronicznej, także dla brył i obiektów powierzchniowych nieposiadających historii tworzenia. Siemens NX posiada możliwość importu obiektów nie tylko ze standardowymi formatami zapisu tj. *.stp *.jt czy *.igs, ale również pochodzących wprost z zapisu w rozszerzeniach typowych dla produktów DS – jak *.CATPart i *.model. Przeniesiona geometria zachowuje wszystkie stabilne parametry, wraz z przypisami i cechami kolorystycznymi. Przy imporcie tracona jest, co oczywiste, historia tworzenia i drzewo zadań.

Poruszone powyżej zagadnienie dotyczące przenoszenia historii tworzenia modelu przy imporcie danych geometrycznych bezpośrednio z CATIA V5 do NX jest możliwe przez użycie pakietu oprogramowania CMM (Content Migration Manager of CATIA). Oprogramowanie jest zgodne ze standardem pakietu NX-Teamcenter. Za pośrednictwem interfejsu użytkownika istnieje możliwość konwersji modelu zaprojektowanego w CATIA do przestrzeni roboczej NX wraz z drzewem wykonanych operacji. Import dotyczy pojedynczych obiektów oraz całych podzespołów przy zachowaniu wszystkich stabilnych parametrycznie operacji i ich transformacji do analogicznych poleceń w NX.

W miarę wysokiego poziomu stabilności modelu pochodzącego z CATIA, translacja pełnej struktury drzewa operacji nie generuje błędów. Testy oprogramowania CMM wykazały bardzo wysoką zgodność danych po wykonanej migracji do przestrzeni NX i pełną edytowalność obiektów. Zarówno w odniesieniu do edycji przez użycie dedykowanych poleceń jak i zastosowanie technologii synchronicznej poziom niespójności modelu importowanego do środowiska NX jest niski. Parametry pozageometryczne także ulegają przeniesieniu w przestrzeni 3D. Transfer dokumentacji płaskiej przy wykorzystaniu pakietu CMM uwzględnia import danych z uwzględnieniem warstw, odnośników i przypisów.

Liczba potencjalnych uczestników wdrożenia oprogramowania sygnowanego logiem Siemensa oscyluje (przy uwzględnieniu odbiorców bezpośrednich Daimler-Benz oraz podwykonawców uczestniczących w zleceniach) w granicach kilku tysięcy. Naturalnym są obawy użytkowników, dotyczące zmiany bazowego oprogramowania wspomagającego wykonywane zlecenia projektowe. Nabywane doświadczenie, często uzyskiwane wieloletnią pracą, nasuwa pytania dotyczące płynności transferu technologii, metodologii pracy, odmiennej przestrzeni roboczej, długości czasu wdrożenia, potencjalnego wydłużenia czasu pracy w pierwszym etapie wdrożenia, kłopotów z synchronizacja nowych projektów z już istniejącymi bazami, kompatybilnością formatów zapisu danych, konwersją zamkniętych projektów, zagadnień związanych z elementami standardowymi dla każdego kooperanta.

Podmiot niosący odpowiedzi i rozwiązania na powyżej sformułowane wątpliwości staje się w takiej sytuacji mocno pożądanym partnerem dla biur konstrukcyjnych. Reakcją na bieżące potrzeby branży automotive jest uruchomienie przez KS Automotive, Certyfikowanego Centrum NX. Siedzibą uruchamianej przez kluczowego partnera Siemens Industry Software instytucji, jest biuro znajdujące się w jednym z budynków wrocławskiego Parku Technologicznego. Obranym celem funkcjonowania Centrum jest kompleksowe wsparcie techniczne dotychczasowych użytkowników CATIA V5, którzy podjęli decyzję o rozpoczęciu prowadzenia i realizacji projektów przy wykorzystaniu Siemens NX. Działalność Centrum opiera się m.in. na opracowaniu metodologii projektowania w NX dla zaawansowanych użytkowników CATIA V5, analizie porównawczej używanych narzędzi, prowadzeniu dedykowanych pod Klienta szkoleń wdrożeniowych oraz serii publikacji sieciowych i prasowych, przybliżających proces implementacji modułowo.

Jerzy Stachów, KS Automotive

 

Jak działa Mold Wizard w NX? Oceń jego zalety!
„Time to say goodbye” – wywiad z Tadeuszem Kischa

 

Share


CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny Rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934

Poznaj NX12 z CAMdivision

 

Blog monitorowany przez:

 


 

 


| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |
© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl