W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tuta
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum
numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum
Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum
Numer 6(7) 2009
już dostępny
w archiwum
Numer 5(6) 2009
już dostępny
Numer 4(5) 2009
już dostępny
w archiwum
|
Poniedziałek, 7.01.2013 r.
Przełomowy rok w branży motoryzacyjnej
Koniec bieżącego roku jest wyjątkowy dla branży automotive.
Baczny obserwator rynku zleceń projektowych z pewnością
zauważył stabilizację z tendencją wzrostową. Od pamiętnego
roku 2009, kiedy to anulowano ponad 70% projektów
konstruktorskich (sic!), z początkiem roku 2012 aktywni
projektowo użytkownicy oprogramowania CAD mogli odetchnąć z
ulgą. Ilość zleceń pozwoliła im na optymistyczne spojrzenie w
przyszłość. Jednocześnie w podświadomości konstruktorów
pracujących dla przemysłu samochodowego zaczęła się tlić wizja
nadchodzącej transformacji. Jakiej?
Autor: Jerzy
Stachów,
KS Automotive
Bazując na ostatnich
informacjach, rynek usług CAD znajduje się w przededniu
drastycznych zmian. Według zapowiedzi Siemens Industry
Software w drugim kwartale nadchodzącego 2013 roku uruchomiony
zostanie proces wprowadzenia i integracji nowych rozwiązań CAD/PLM
w ponad 20 centrach projektowych, badawczych i wśród
najważniejszych dostawców grupy Daimler.
Pierwsza wzmianka na
ten temat obiegła grono konstruktorskie 25 listopada 2010
roku, kiedy to Siemens Industry Software (SISW) poinformowało
o decyzji grupy Daimler dotyczącej systemu NX, wybranego
głównym systemem CAD. Koncern Daimler-Benz tym samym od 2013
roku rezygnuje z rozwiązania DS. Celem nadrzędnym jest pełna
implementacja systemu SISW w strukturze projektowo badawczej
Daimler-Benz w platformach samochodów osobowych oraz
ciężarowych (patrz także:
„Time to say goodbye” link tutaj).
W sytuacji wciąż
rosnącej pozycji systemu NX na rynku rozwiązań CAD, wybór
Koncernu i rozpoczęcie procesu wdrożenia przyjmuje znamiona
działania zgodnego z polityką podnoszenia jakości etapu
projektowego, ponad poziom optymalny. Postępowanie to nie jest
odosobnionym przypadkiem na rynku samochodowym gdyż wśród
obecnych użytkowników Siemens NX znajdują się m.in. Chrysler,
Ford, Nissan oraz FIAT.
Podjęcie działań
mających na celu implementację NX znajduje również
uzasadnienie w ujęciu kompleksowym. Daimler-Benz w odniesieniu
do zarządzania danymi określonych produktów własnych,
posługuje się bowiem oprogramowaniem PDM Smaragd, które wprost
odnosi się do Teamcenter – flagowego produktu Siemens z
obszaru PDM/PLM (wspominaliśmy o tym w listopadzie 2010 roku,
link tutaj – przypis redakcji).
Produkt SISW, jakim
jest NX, wg ostatnich zestawień wdrożeniowych znajduje się na
wiodącym miejscu w rodzinie produktów CAx, używanych obecnie w
projektowej gałęzi przemysłu motoryzacyjnego i wśród zleceń
projektowych. NX jako system CAD charakteryzuje się przede
wszystkim kompleksowością rozwiązania modelowania
przestrzennego, zawartego w jednolitej przestrzeni roboczej.
Konstruktor posiada możliwość intuicyjnego sięgnięcia do
dowolnego narzędzia niezbędnego w procesie tworzenia modelu. W
odróżnieniu od innych systemów wspomagania prac inżynierskich,
większość narzędzi skupionych jest w rozbudowanej strukturze
zintegrowanego środowiska projektowania bryłowego oraz
powierzchniowego, bez konieczności przemieszczania się między
modułami.
NX
8.5
Najnowsza
wersja NX – 8.5 szczyci się wprowadzeniem rozwiązań
usprawniających proces projektowania, a odnoszących się do
obszarów wypunktowanych przez samych użytkowników. Przykładami
dostosowania oprogramowania do potrzeb konstruktorów na co
dzień pracujących w NX są m.in. zwiększenie możliwości
podziału modułowego elementów składowych złożenia i tym samym
poprawa możliwości pracy modułowej kilku użytkowników w tym
samym czasie; wzbogacona przestrzeń robocza szkicownika o
większą elastyczność określania relacji i nadawania reguł w
odniesieniu do parametrów geometrycznych i wymiarowych,
pozwala na dalsze skrócenie czasu pracy; graficzne
podniesienie przejrzystości szkicownika osiągnięto przez
opcjonalne uproszczenie wizualizacji globalnego lub lokalnego
układu współrzędnych. Zauważalną zmianą w obszarze modelowania
bryłowego jest w wprowadzenie opcjonalnego, automatycznego
domykania profili otwartych, z których generowane są
wyciągnięcia. Innowacją występującą od wersji 8.5 jest
uzupełnienie operacji działań na zbiorach logicznych brył o
możliwość wyboru regionu odrzucanego po odjęciu wzajemnym
obiektów bryłowych.
Najnowszy pakiet NX
dysponuje poleceniami większej kontroli generowania kształtów
spiralnych i śrubowych wzdłuż dowolnego kształtu otwartego.
Modelowanie powierzchniowe uzupełniono o większą niż
dotychczas ilość praw i reguł kontrolujących kształt
definiowanej powierzchni parametrycznej w funkcji zmiany
prostoliniowej lub zmiennej po krzywej. Dodatkowo pojawiły się
nowe narzędzia służące do prowadzenia analizy przebiegu zmiany
krzywizny modelowanej powierzchni. Tym samym, konstruktor
wyposażony został w polecenia do jeszcze większej kontroli
utrzymania parametrów tolerancji modelu. Niewątpliwą zaletą
dla użytkownika zmieniającego oprogramowanie, w którym
wykonywane będą projekty dla przemysłu samochodowego, jest
zastosowanie technologii synchronicznej pozwalającej na
intuicyjną edycję geometrii modelu. W technologii
synchronicznej obiekt edytowany jest przez zmianę wartości
parametrów geometrycznych, a także przy modyfikacji położenia
i kształtu wydzielonych obiektów geometrycznych,
potraktowanych w trakcie definicji operacji jako zbiór.
Warto zwrócić uwagę
na pełną dostępność modyfikacji dokonywanych w technologii
synchronicznej, także dla brył i obiektów powierzchniowych
nieposiadających historii tworzenia. Siemens NX posiada
możliwość importu obiektów nie tylko ze standardowymi
formatami zapisu tj. *.stp *.jt czy *.igs, ale również
pochodzących wprost z zapisu w rozszerzeniach typowych dla
produktów DS – jak *.CATPart i *.model. Przeniesiona geometria
zachowuje wszystkie stabilne parametry, wraz z przypisami i
cechami kolorystycznymi. Przy imporcie tracona jest, co
oczywiste, historia tworzenia i drzewo zadań.
Poruszone powyżej
zagadnienie dotyczące przenoszenia historii tworzenia modelu
przy imporcie danych geometrycznych bezpośrednio z CATIA V5 do
NX jest możliwe przez użycie pakietu oprogramowania CMM (Content
Migration Manager of CATIA). Oprogramowanie jest zgodne ze
standardem pakietu NX-Teamcenter. Za pośrednictwem interfejsu
użytkownika istnieje możliwość konwersji modelu
zaprojektowanego w CATIA do przestrzeni roboczej NX wraz z
drzewem wykonanych operacji. Import dotyczy pojedynczych
obiektów oraz całych podzespołów przy zachowaniu wszystkich
stabilnych parametrycznie operacji i ich transformacji do
analogicznych poleceń w NX.
W miarę wysokiego
poziomu stabilności modelu pochodzącego z CATIA, translacja
pełnej struktury drzewa operacji nie generuje błędów. Testy
oprogramowania CMM wykazały bardzo wysoką zgodność danych po
wykonanej migracji do przestrzeni NX i pełną edytowalność
obiektów. Zarówno w odniesieniu do edycji przez użycie
dedykowanych poleceń jak i zastosowanie technologii
synchronicznej poziom niespójności modelu importowanego do
środowiska NX jest niski. Parametry pozageometryczne także
ulegają przeniesieniu w przestrzeni 3D. Transfer dokumentacji
płaskiej przy wykorzystaniu pakietu CMM uwzględnia import
danych z uwzględnieniem warstw, odnośników i przypisów.
Liczba potencjalnych
uczestników wdrożenia oprogramowania sygnowanego logiem
Siemensa oscyluje (przy uwzględnieniu odbiorców bezpośrednich
Daimler-Benz oraz podwykonawców uczestniczących w zleceniach)
w granicach kilku tysięcy. Naturalnym są obawy użytkowników,
dotyczące zmiany bazowego oprogramowania wspomagającego
wykonywane zlecenia projektowe. Nabywane doświadczenie, często
uzyskiwane wieloletnią pracą, nasuwa pytania dotyczące
płynności transferu technologii, metodologii pracy, odmiennej
przestrzeni roboczej, długości czasu wdrożenia, potencjalnego
wydłużenia czasu pracy w pierwszym etapie wdrożenia, kłopotów
z synchronizacja nowych projektów z już istniejącymi bazami,
kompatybilnością formatów zapisu danych, konwersją zamkniętych
projektów, zagadnień związanych z elementami standardowymi dla
każdego kooperanta.
Podmiot niosący
odpowiedzi i rozwiązania na powyżej sformułowane wątpliwości
staje się w takiej sytuacji mocno pożądanym partnerem dla biur
konstrukcyjnych. Reakcją na bieżące potrzeby branży automotive
jest uruchomienie przez KS Automotive, Certyfikowanego Centrum
NX. Siedzibą uruchamianej przez kluczowego partnera Siemens
Industry Software instytucji, jest biuro znajdujące się w
jednym z budynków wrocławskiego Parku Technologicznego.
Obranym celem funkcjonowania Centrum jest kompleksowe wsparcie
techniczne dotychczasowych użytkowników CATIA V5, którzy
podjęli decyzję o rozpoczęciu prowadzenia i realizacji
projektów przy wykorzystaniu Siemens NX. Działalność Centrum
opiera się m.in. na opracowaniu metodologii projektowania w NX
dla zaawansowanych użytkowników CATIA V5, analizie
porównawczej używanych narzędzi, prowadzeniu dedykowanych pod
Klienta szkoleń wdrożeniowych oraz serii publikacji sieciowych
i prasowych, przybliżających proces implementacji modułowo.
Jerzy Stachów,
KS Automotive
•
Jak działa Mold Wizard w NX? Oceń jego zalety!
•
„Time to say goodbye” – wywiad z Tadeuszem Kischa
CADblog.pl jest tytułem
prasowym zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników
i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII
Wydział Cywilny Rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934 |
Blog monitorowany
przez:
|