Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2008
     
ul. Jeździecka 21c lok. 43, 05-077 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2018 rok X
   

   Siemens Solid Edge NX wyzwania projektowe

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | Raport o Cax Historia CAD | Sprzętowo | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz

 

 


W przygotowaniu

fragment e-wydania 5-6/2017

nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017


Wydanie aktualne

CADblog e-zine 3-4/2017

nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

SOLARIS Arrinera w e-wydaniu CADblog.pl

nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum

numer 1(15) 2011
dostępny
w archiwum


numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum


numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum

SOLIDWORKS 2018 CAD3D innowacje

Darmowy testowy Solid Edge ST

Nowy ZWCAD2018



Reklama


Poniedziałek, 10.12.2012 r.

„Time to say goodbye”

Trzęsienie ziemi wydarzyło się 24.10.2010 roku
w godzinach przedpołudniowych i zaszokowało
cały świat konstrukcyjny. Sejsmolodzy stwierdzili
dwa epicentra: jedno niedaleko Paryża, drugie pod Stuttgartem. Nikt się tego nie spodziewał, chociaż
od paru lat tak zwani dobrze poinformowani bywalcy przepowiadali, że te napięcia muszą się rozładować. Trzęsienie ziemi przyniosło również ze sobą potężne tsunami. Pierwsze fale osiągną Europę na początku
roku 2013, główna fala jest spodziewana na przełomie 2013/2014. Tsunami to uderzy przede wszystkim
we francuskiego wytwórcę CAD – Dassault Systemes (DS) z podparyskiego Velizy, producenta takich
uznanych rozwiązań, jak CATIA czy Enovia

 

O tajemniczym „tsunami” i migracji między systemami CAD, w rozmowie z CADblog.pl opowiada Tadeusz Kischa*, współwłaściciel KS Group, do którego należy również KS Automotive.

– O jakim „tsunami” mowa i dlaczego jego konsekwencje mają okazać się szczególnie bolesne dla koncernu Dassault Systemes?

Tadeusz Kischa: W czym rzecz? Otóż tego dnia, 24.10.2010 r. niemiecki koncern samochodowy Daimler-Benz, znany nam wszystkim głównie jako producent Mercedesów, poinformował opinię publiczną, że od roku 2013 rezygnuje z korzystania z produktów DS na rzecz produktów koncernu Siemens – Siemens Industry Software (SISW).

– Jak należy rozumieć taką decyzję? Czy to oznacza, że Daimler-Benz całkowicie rezygnuje z korzystania z dotychczasowych rozwiązań?

– Cóż, wydaje się, iż celem koncernu DB jest wdrożenie rozwiązań oferowanych przez SISW, a przeznaczonych do całego cyklu życia produktu (PLM): zaczynając od procesu koncepcyjnego, poprzez procesy konstrukcyjne, dalej do planowania i zarządzania produkcją, z uwzględnieniem procesów montażowych, planowania narzędzi, obróbką NC itd.
To właśnie nazwałem określeniem „tsunami” i przyniesie ono ze sobą radykalne przesunięcia na kartach geograficznych obszaru PDM/PLM.

– Musimy pamiętać także o tym, że jakiś czasu temu (link tutaj) Chrysler zdecydował się na przejście do systemów NX i Teamcenter... (wspominaliśmy już o tym także na naszych łamach – przyp. redakcji)

– To prawda i o ile teraz rozkład udziałów DS-PDM i SISW-PDM jest w miarę wyrównany, z lekką przewagą dla DS, o tyle od roku 2013 dojdzie do dość znacznych przesunięć na korzyść SISW. Wprawdzie pod Paryżem łudzono się, że ta zmiana dostawcy PLM/PDM to tylko chwyt reklamowy i że ten cały rumor trzeba spokojnie traktować i odczekać, aż sytuacja wróci do normy, jednak śledząc tzw. kamienie milowe w Daimler-Benz, widzimy, że nic od chwili oznajmienia tego kroku i zdefiniowania planów się nie zmieniło. Przygotowania do przejścia na systemy SISW – jak NX, Teamcenter etc. – idą pełną parą i nie mają nawet dnia opóźnienia.

– Czy znane są Panu jakieś liczby, które mogą uświadomić, o jakiej skali zmian mówimy? Zazwyczaj przedstawiciele zaangażowanych stron unikają podawania takich informacji...

– Ostrożne szacowania mówią, że tylko w Mercedesie od 2013 roku będzie potrzeba zainstalowania ponad 8000 (sic!) nowych stanowisk NX. Jeśli do tego doliczymy dostawców pierwszego i drugiego rzędu, to liczba nowych stanowisk wzrośnie tylko w Europie do około... 100 000 sztuk!

– Co oznacza to dla podwykonawców Daimler-Benz (DB), bezpośrednich i pośrednich? To pytanie szczególnie istotne z punktu widzenia przedsiębiorstw działających także w naszym kraju...

– Według planu działań Daimler-Benz, wszyscy podwykonawcy najpóźniej od drugiego kwartału 2013 roku muszą rozpocząć intensywne szkolenie pracowników i wdrażanie wymaganych procedur inżynieryjnych. W pierwszym rzędzie na NX 3D CAD przechodzą następujące grupy: samochody osobowe, vany i napędy samochodów ciężarowych. Zakończenie tego etapu planowane jest na koniec 2015 roku.

– Co dalej?

– W drugiej kolejności wprowadzone zostaną systemy NX/Teamcenter w dziale samochodów ciężarowych i autobusów, gdzie zmiany mają być przeprowadzone do końca 2016 roku.

– Powiedzmy, że jestem takim dostawcą i w swoim biurze projektowym nie mam ani jednej licencji NX. Co powinienem zrobić, z czym muszę się liczyć, z jakimi trudnościami? Taka całkowita zmiana używanego oprogramowania to mała rewolucja...

– Najwyższy czas zacząć się rozglądać za odpowiednim partnerem, któremu możemy powierzyć to dosyć trudne i odpowiedzialne zadanie. Nie powinniśmy się tutaj sugerować dynamicznymi stronami internetowymi z ładnie skaczącymi ikonkami. Tutaj konieczny jest benchmark i trzeba dobrze się zastanowić, komu powierzymy naszą przyszłość – tą spod znaku NX/Teamcenter...

– Cóż, nadal nikt w ofercie nie ma „pudełka z napisem PLM”...

– Tak, jeśli podejmujemy decyzje, także finansowe, dotyczące naszej firmy, to musimy sobie uświadomić, że przejście na nowy system CAD, to nie wydarzenie, gdzie wystarczy kupić u partnera handlowego pudełko z napisem NX. Nie wystarczy też, że nasz partner to „pudełko” wypakuje, wgra do „kompa” następnie pożyczy miłego dnia i zostawi nas sam na sam z naszą „nową grą komputerową”. To jest za mało. Jest to dopiero początek długiego i pracochłonnego procesu.
Przystępując do współpracy z Daimler-Benz, czy z jego bezpośrednimi podwykonawcami, musimy sobie zdawać sprawę, że nasz zleceniodawca oczekuje od nas nie tylko prawidłowo skonstruowanego modelu. On oczekuje od nas, że ten model będzie skonstruowany na podstawie metodyki DB, albo metodyki podwykonawcy. Oczekuje od nas znajomości struktur zapisów w systemie DB, zgodnej z konwencjami, poprawnej i wyczerpującej nazwy, zapisów w bazie danych w dwóch formatach: NX i w neutralnym JT oraz używania zawsze aktualnych Service Pack, dostępnych rewizji i aktualnych Hotfixów...

?

– Te ostatnie – Hotfixy – to małe zmiany programowe, służące do usuwania drobnych błędów i niedociągnięć programu. O ile Service Pack dostarcza z reguły wydawca programu, podobnie zresztą jak rewizje, to Hotfixy ściąga się z portali B2B.

– W przypadku NX mówimy o CAD i CAM. Ale przecież PLM to nie tylko samo oprogramowanie do projektowania detali i procesów produkcyjnych...

– Dlatego musimy się również liczyć z tym, że instalując NX powinniśmy również zainstalować środowisko Teamcenter, czyli programu zarządzającego między innymi administracją tworzonych modeli 3D i dokumentacji 2D. Przy czym tutaj musimy się liczyć z pewnymi lokalnymi odchyleniami od standardu.

– Co Pan ma na myśli?

– Inne oczekiwania dla dostawców podzespołów silnikowych, nadwozia, czy wnętrza samochodu. Firmy, które są bezpośrednimi dostawcami do DB, mają z reguły bezpośredni dostęp do wymaganej dokumentacji. Firmy, które tego dostępu nie mają, muszą zwracać się bezpośrednio do zleceniodawcy lub do Partnera Handlowego, który jest zarejestrowany w DB i ma dostęp do aktualnych ustaleń i wymagań inżynierskich.
Również trzeba sobie uświadomić, że DB oczekuje od swoich poddostawców perfekcyjnej konstrukcji, na aktualnej rewizji, z uwzględnieniem aktualnych Hotfixów – o czym już wspominałem wcześniej.

– Jaka jest Pana zdaniem rola Pańskiej firmy i innych partnerów handlowych przy przejściu na projektowanie w NX?

– Jak już zwróciłem poprzednio uwagę, proces zakupu NX nie jest porównywalny z zakupem jakiegoś tam softu, rozpakowaniem pudełka i włożeniem płytki instalacyjnej. Jest to ogrom zadań, które my – partnerzy – musimy wykonać. Po pierwsze musimy się zastanowić nad wymaganiami sprzętowymi, architekturą instalacji, dostępem na ścieżkach.
Wskazany jest również zakup w pakiecie i instalacja Teamcenter. I tu uwaga dla przedsiębiorcy: rozmawiając z partnerem, należy sprawdzić czy nasz przyszłościowy opiekun ma praktyczną wiedzę na temat instalacji NX – to jest w miarę łatwy temat, a następnie: czy ma praktyczną wiedzę na temat implementacji Teamcenter – a to już jest dosyć trudne zadanie. Warto oczywiście poprosić o udostępnienie referencji z wykonanych instalacji. Istotny będzie również fakt, czy nasz Partner ma bezpośredni dostęp do bibliotek zasad konstrukcyjnych (np. DB), dzięki czemu może monitorować pobieranie i instalację aktualnych rewizji i hotfixów, a tym samym oszczędzi nasz czas i nerwy.

Dodam od siebie, że przy tak kompleksowych procesach inżynieryjnych, jak konstrukcje dla branży automotive, dobrze jest mieć partnera, który ma doświadczenie w konstrukcjach np. dla Daimler-Benz, bo szczególnie w pierwszej fazie konstrukcji pojawiają się problemy z nieznajomością szczegółów, skrótów konstrukcyjnych, które nierzadko powodują godzinne przestoje i dyskusje konstruktorów, jak podejść do często banalnego problemu...

– Ale to ostatnie chyba nie dotyczy firm, które już współpracują z danym koncernem motoryzacyjnym. One raczej poznały specyfikę takiej współpracy, niezależnie od wykorzystywanych do tej pory systemów?

– I tak i nie, na pewno firmom już współpracującym z DB będzie łatwiej, ale one współpracują do tej pory w obszarze CATIA. Teraz będą musiały się przestawić na NX i z tym związane struktury dostarczania i zapisów modeli. Do tego są potrzebne wiadomości i instrukcje, których użytkownik nie może sobie tak po prostu ściągnąć z Internetu.
Również przekształcenie dowolnego modelu zapisanego w CATIA nie jest rzeczą prostą, tutaj trzeba będzie używać specjalistycznych programów.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że SISW pracuje obecnie intensywnie nad programem zwanym „Content Migration Manager”, który umożliwi translację modeli – przede wszystkim CATIA – do formatu używanego w NX.

– Jako współwłaściciel KS Automotive, firmy, która ma doświadczenie w branży automotive i przez wiele lat wdrażała rozwiązania... Dassault Systemes, może pokusi się Pan o wskazanie najmocniejszych punktów rozwiązań Siemens Industry Software – szczególnie Teamcenter i NX. Proszę także – w kontekście tego, o czym mówiliśmy – wskazać najmocniejsze Pańskim zdaniem atuty KS Automotive jako wdrożeniowca tych rozwiązań.

– Jedne z najmocniejszych punktów SISW to przede wszystkim:
szerokie i długoletnie rozpowszechnienie tych systemów przede wszystkim w branży motoryzacyjnej oraz budowy maszyn ,
kompleksowe zarządzanie dokumentacją CAD różnych dostawców,
możliwość generacji listy materiałowej, raportów i analiz,
koordynacja pracy zespołów zlokalizowanych na całym świecie,
zarządzanie procesem inżynieryjnym, produkcyjnym i parkiem maszynowym,
zarządzanie procesami symulacyjnymi,
nowoczesne formy współpracy w chmurze oraz integracja z iPadem,
oraz wiele innych :).

Nasza firma dysponuje biurami w najważniejszych ośrodkach miejskich i przemysłowych w Polsce: w Gliwicach, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Skoczowie i Lublinie. Posiadamy doświadczenie we wdrożeniach systemów Solid Edge, NX, Teamcenter i Tecnomatix, a lata działania w branży pozwoliły nam doskonale zaznajomić się z problematyką wdrożeń w przemyśle samochodowym.
Jako dowód, wystarczy wspomnieć o wykonanych przez naszą firmę kompleksowych konstrukcjach dla przemysłu samochodowego, takich jak: systemy i moduły zderzakowe, elementy zewnętrzne z tworzyw sztucznych, wykładziny bagażnikowe i wykładziny wnętrza. Z uwagi na powiązania z firmą KS Engineering, która jest bezpośrednim dostawcą Daimler-Benz i jego podwykonawcami, znajomość aktualnych założeń i procesów konstrukcyjnych, chociażby tej firmy, nie powinna budzić wątpliwości.


Siedziba KS Automotive Sp. z o.o.

Dodatkowo KS Automotive oferuje dużą pomoc tzw. „after sales” dla swoich Klientów, przede wszystkim w problemach konstrukcyjnych dnia codziennego.

– Czy KS Automotive będzie oferować dla polskich aktualnych i potencjalnych użytkowników NX wsparcie i doradztwo w tej dziedzinie?

– Oczywiście! W odpowiedzi na oczekiwania rynku i użytkowników, KS Automotive otwiera w styczniu 2013 roku – Centrum Kompetencyjne CATIA/NX, dedykowane w szczególności branży motoryzacyjnej. Centrum będzie się mieściło w jednym z oddziałów firmy, we Wrocławskim Parku Technologicznym przy ul. Duńskiej 9. Celem funkcjonowania Centrum jest kompleksowe wsparcie techniczne dotychczasowych użytkowników CATIA V5 w branży automotive, którzy podjęli decyzję o rozpoczęciu prowadzenia i realizacji projektów przy wykorzystaniu Siemens NX.

Centrum będzie również realizować następujące zadania:
opracowanie metodologii projektowania w NX dla zaawansowanych użytkowników CATIA,
analizę porównawczą używanych narzędzi CAD,
pomoc w transferze danych z CATIA do NX dla branży automotive,
przekazanie metodologii konstruowania i budowy model dla DB,
zastosowanie systemu Teeamcenter do tworzenia struktury i zarządzania danymi w zdefiniowanej strukturze,
prowadzenie dedykowanych dla Klienta szkoleń wdrożeniowych, zarówno dla kadry kierowniczej jak i konstruktorskiej,
publikowanie serii materiałów sieciowych i prasowych dotyczących wybranych zagadnień.

W przypadku problemów natury konstrukcyjnej, nasi polscy konstruktorzy są do dyspozycji klienta i użytkownika.

Zabudowania Wrocławskiego Parku Technologicznego.
To tutaj, przy ul. Duńskiej 9, mieści się Centrum Kompetencyjne CATIA/NX

 

– Jak ocenia Pan potencjał rynku dla produktów Siemens Industry Software? Oczywiście mówimy o przemyśle motoryzacyjnym?

– Aktualnie można powiedzieć, że szesnastu największych producentów samochodowych używa Teamcenter, jako głównego systemu PDM/PLM. Tylko dwa mają Enovia lub Windchill. Pozostali stosują własne rozwiązania, sporo z nich bazujących zresztą na filozofii Teamcenter, co znakomicie ułatwia wdrażanie firmowych rozwiązań SISW. Podobnie jest w używaniu tzw. „digitalnej fabryki”.

Siedmiu producentów samochodów używa tylko Tecnomatix, a jeden producent wyłącznie Delmia. Pozostali stosują w praktyce oba systemy równolegle. Wniosek nasuwa się oczywisty: prędzej czy później większość użytkowników Teamcenter i Tecnomatix zdecyduje się na przejście – jeśli chodzi o CAD – na NX, jako na system „organicznie” przystosowany do pracy w środowisku PLM Siemens.

– Dziękuję za rozmowę.

Maciej Stanisławski, CADblog.pl 2012

 


*Tadeus Kischa jest współwłaścicielem KS Group, do którego należy również KS Automotive (BP SISW). Z wykształcenia inżynier, konstruktor samochodowy, od roku 1982 pracuje na potrzeby przemysłu samochodowego jako konstruktor, projekt manager i doradca systemów PLM/PDM.
Firma KS Automotive w latach 2003-2010 była partnerem handlowym Dassault Systemes, od roku 2004 nr. 1 na rynku polskim w sprzedaży CATIA, z 70% udziałem  w rynku. Od roku 2011 jest Partnerem Handlowym Siemens Industry Software i nr. 1 na rynku polskim, jeżeli chodzi o wysokiej jakości systemy SISW i rozwiązania PDM, jak NX, Teamcenter, Tecnomatix.


Przydatne linki i źródła niektórych zawartych w tekście informacji:

http://www.automobilwoche.de/article/20111103/heftarchiv/111109970

http://www.plmportal.org/nachrichten-details/items/projekt-plm-2015-bei-daimler-schon-weit-in-der-umsetzung.html

http://www.plm-it-business.de/news/Automobilbauer-Daimler-steigt-auf-CAD-System-NX-von-Siemens-PLM-Software-um.htm

http://www.conmatix.de/de.php/news/cad-software-nx.inc.html

http://www.vdi-nachrichten.com/artikel/Daimler-erwartet-von-Dienstleistern-kuenftig-CAD-Daten-im-NX-Format/56764/2

http://plmblog.contact.de/2011/07/06/bewegung-fur-mehr-plm-offenheit/

http://www.vdi-nachrichten.com/artikel/CAD-Systemwechsel-bei-Daimler-ueberrascht-auch-Branchenexperten/50751/2

http://www.automotiveit.eu/wp-content/plugins/extended-pdf-creator/pdf.php?id=26412

 

Share

Poznaj NX12 z CAMdivision

Blog monitorowany przez:


| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |

© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny Rejestrowy Ns Rej. Pr. 244/09
z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934
*ISSN 2083-3032 (wydanie papierowe) **ISSN 2083-3148 (wydanie on-line)