W przygotowaniu
nr 5-6(25-26) 2017
dostępny
po 29.12.2017
Wydanie aktualne
nr 3-4(23-24) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
Wydania
archiwalne
nr 1-2(21-22) 2017
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(18) 2014
dostępny w pdf, wydanie
flash
tutaj
numer 1(17)
2013
dostępny w pdf, wydanie flash
tutaj
numer 1(16) 2012
dostępny
w
archiwum
numer 1(15) 2011
dostępny
w
archiwum
numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum
numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum
numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum
|
|
|
|
|
Reklama
|
Poniedziałek, 10.12.2012 r.
„Time to say goodbye”
Trzęsienie ziemi wydarzyło się
24.10.2010 roku
w godzinach przedpołudniowych i zaszokowało
cały świat konstrukcyjny. Sejsmolodzy stwierdzili
dwa
epicentra: jedno niedaleko Paryża, drugie pod Stuttgartem.
Nikt się tego nie spodziewał, chociaż
od paru lat tak zwani
dobrze poinformowani bywalcy przepowiadali, że te napięcia
muszą się rozładować. Trzęsienie ziemi przyniosło również ze
sobą potężne tsunami. Pierwsze fale osiągną Europę na początku
roku 2013, główna fala jest spodziewana na przełomie
2013/2014. Tsunami to uderzy przede wszystkim
we francuskiego
wytwórcę CAD – Dassault Systemes (DS) z podparyskiego Velizy,
producenta takich
uznanych rozwiązań, jak CATIA czy Enovia
|
|
O tajemniczym „tsunami” i
migracji między systemami CAD, w rozmowie z CADblog.pl
opowiada Tadeusz Kischa*, współwłaściciel KS Group, do którego
należy również KS Automotive.
– O jakim „tsunami” mowa i
dlaczego jego konsekwencje mają okazać się szczególnie bolesne
dla koncernu Dassault Systemes?
Tadeusz Kischa:
W czym rzecz?
Otóż tego dnia, 24.10.2010 r. niemiecki koncern samochodowy Daimler-Benz, znany nam wszystkim głównie jako producent
Mercedesów, poinformował opinię publiczną, że od roku 2013
rezygnuje z korzystania z produktów DS na rzecz produktów
koncernu Siemens – Siemens Industry Software (SISW).
– Jak należy rozumieć taką
decyzję? Czy to oznacza, że Daimler-Benz całkowicie rezygnuje
z korzystania z dotychczasowych rozwiązań?
– Cóż, wydaje się, iż celem
koncernu DB jest wdrożenie rozwiązań oferowanych przez SISW, a
przeznaczonych do całego cyklu życia produktu (PLM):
zaczynając od procesu koncepcyjnego, poprzez procesy
konstrukcyjne, dalej do planowania i zarządzania produkcją, z
uwzględnieniem procesów montażowych, planowania narzędzi,
obróbką NC itd.
To właśnie nazwałem określeniem
„tsunami” i przyniesie ono ze sobą radykalne przesunięcia na
kartach geograficznych obszaru PDM/PLM.
– Musimy pamiętać także o tym,
że jakiś czasu temu (link
tutaj)
Chrysler zdecydował się na przejście do systemów NX i
Teamcenter...
(wspominaliśmy
już o tym także na naszych łamach – przyp.
redakcji)
– To prawda i o ile teraz
rozkład udziałów DS-PDM i SISW-PDM jest w miarę wyrównany, z
lekką przewagą dla DS, o tyle od roku 2013 dojdzie do dość
znacznych przesunięć na korzyść SISW. Wprawdzie pod Paryżem
łudzono się, że ta zmiana dostawcy PLM/PDM to tylko chwyt
reklamowy i że ten cały rumor trzeba spokojnie traktować i
odczekać, aż sytuacja wróci do normy, jednak śledząc tzw.
kamienie milowe w Daimler-Benz, widzimy, że nic od chwili
oznajmienia tego kroku i zdefiniowania planów się nie
zmieniło. Przygotowania do przejścia na systemy SISW – jak NX,
Teamcenter etc. – idą pełną parą i nie mają nawet dnia
opóźnienia.
– Czy znane są Panu jakieś
liczby, które mogą uświadomić, o jakiej skali zmian mówimy?
Zazwyczaj przedstawiciele zaangażowanych stron unikają
podawania takich informacji...
– Ostrożne szacowania mówią, że
tylko w Mercedesie od 2013 roku będzie potrzeba zainstalowania
ponad 8000 (sic!) nowych stanowisk NX. Jeśli do tego doliczymy
dostawców pierwszego i drugiego rzędu, to liczba nowych
stanowisk wzrośnie tylko w Europie do około... 100 000 sztuk!
– Co oznacza to dla
podwykonawców Daimler-Benz (DB), bezpośrednich i pośrednich?
To pytanie szczególnie istotne z punktu widzenia
przedsiębiorstw działających także w naszym kraju...
– Według planu działań
Daimler-Benz, wszyscy podwykonawcy najpóźniej od drugiego
kwartału 2013 roku muszą rozpocząć intensywne szkolenie
pracowników i wdrażanie wymaganych procedur inżynieryjnych. W
pierwszym rzędzie na NX 3D CAD przechodzą następujące grupy:
samochody osobowe, vany i napędy samochodów ciężarowych.
Zakończenie tego etapu planowane jest na koniec 2015 roku.
– Co dalej?
– W drugiej kolejności
wprowadzone zostaną systemy NX/Teamcenter w dziale samochodów
ciężarowych i autobusów, gdzie zmiany mają być przeprowadzone
do końca 2016 roku.
– Powiedzmy, że jestem takim
dostawcą i w swoim biurze projektowym nie mam ani jednej
licencji NX. Co powinienem zrobić, z czym muszę się liczyć, z
jakimi trudnościami? Taka całkowita zmiana używanego
oprogramowania to mała rewolucja...
– Najwyższy czas zacząć się
rozglądać za odpowiednim partnerem, któremu możemy powierzyć
to dosyć trudne i odpowiedzialne zadanie. Nie powinniśmy się
tutaj sugerować dynamicznymi stronami internetowymi z ładnie
skaczącymi ikonkami. Tutaj konieczny jest benchmark i trzeba
dobrze się zastanowić, komu powierzymy naszą przyszłość – tą
spod znaku NX/Teamcenter...
– Cóż, nadal nikt w ofercie nie
ma „pudełka z napisem PLM”...
– Tak, jeśli podejmujemy
decyzje, także finansowe, dotyczące naszej firmy, to musimy
sobie uświadomić, że przejście na nowy system CAD, to nie
wydarzenie, gdzie wystarczy kupić u partnera handlowego
pudełko z napisem NX. Nie wystarczy też, że nasz partner to
„pudełko” wypakuje, wgra do „kompa” następnie pożyczy miłego
dnia i zostawi nas sam na sam z naszą „nową grą komputerową”.
To jest za mało. Jest to dopiero początek długiego i
pracochłonnego procesu.
Przystępując do współpracy z
Daimler-Benz, czy z jego bezpośrednimi podwykonawcami, musimy
sobie zdawać sprawę, że nasz zleceniodawca oczekuje od nas nie
tylko prawidłowo skonstruowanego modelu. On oczekuje od nas,
że ten model będzie skonstruowany na podstawie metodyki DB,
albo metodyki podwykonawcy. Oczekuje od nas znajomości
struktur zapisów w systemie DB, zgodnej z konwencjami,
poprawnej i wyczerpującej nazwy, zapisów w bazie danych w
dwóch formatach: NX i w neutralnym JT oraz używania zawsze
aktualnych Service Pack, dostępnych rewizji i aktualnych
Hotfixów...
–
?
– Te ostatnie – Hotfixy – to
małe zmiany programowe, służące do usuwania drobnych błędów i
niedociągnięć programu. O ile Service Pack dostarcza z reguły
wydawca programu, podobnie zresztą jak rewizje, to Hotfixy
ściąga się z portali B2B.
– W przypadku NX mówimy o CAD i
CAM. Ale przecież PLM to nie tylko samo oprogramowanie do
projektowania detali i procesów produkcyjnych...
– Dlatego musimy się również
liczyć z tym, że instalując NX powinniśmy również zainstalować
środowisko Teamcenter, czyli programu zarządzającego między
innymi administracją tworzonych modeli 3D i dokumentacji 2D.
Przy czym tutaj musimy się liczyć z pewnymi lokalnymi
odchyleniami od standardu.
– Co Pan ma na myśli?
– Inne oczekiwania dla dostawców
podzespołów silnikowych, nadwozia, czy wnętrza samochodu. Firmy, które są bezpośrednimi
dostawcami do DB, mają z reguły bezpośredni dostęp do
wymaganej dokumentacji. Firmy, które tego dostępu nie mają,
muszą zwracać się bezpośrednio do zleceniodawcy lub do
Partnera Handlowego, który jest zarejestrowany w DB i ma
dostęp do aktualnych ustaleń i wymagań inżynierskich.
Również trzeba sobie uświadomić,
że DB oczekuje od swoich poddostawców perfekcyjnej
konstrukcji, na aktualnej rewizji, z uwzględnieniem aktualnych
Hotfixów – o czym już wspominałem wcześniej.
– Jaka jest Pana zdaniem rola
Pańskiej firmy i innych partnerów handlowych przy przejściu na
projektowanie w NX?
– Jak już zwróciłem poprzednio
uwagę, proces zakupu NX nie jest porównywalny z zakupem
jakiegoś tam softu, rozpakowaniem pudełka i włożeniem płytki
instalacyjnej. Jest to ogrom zadań, które my – partnerzy –
musimy wykonać. Po pierwsze musimy się zastanowić nad
wymaganiami sprzętowymi, architekturą instalacji, dostępem na
ścieżkach.
Wskazany jest również zakup w
pakiecie i instalacja Teamcenter. I tu uwaga dla
przedsiębiorcy: rozmawiając z partnerem, należy sprawdzić czy
nasz przyszłościowy opiekun ma praktyczną wiedzę na temat
instalacji NX – to jest w miarę łatwy temat, a następnie: czy
ma praktyczną wiedzę na temat implementacji Teamcenter – a to
już jest dosyć trudne zadanie. Warto oczywiście poprosić o
udostępnienie referencji z wykonanych instalacji. Istotny
będzie również fakt, czy nasz Partner ma bezpośredni dostęp do
bibliotek zasad konstrukcyjnych (np. DB), dzięki czemu może
monitorować pobieranie i instalację aktualnych rewizji i
hotfixów, a tym samym oszczędzi nasz czas i nerwy.
Dodam od siebie, że przy tak
kompleksowych procesach inżynieryjnych, jak konstrukcje dla
branży automotive, dobrze jest mieć partnera, który ma
doświadczenie w konstrukcjach np. dla Daimler-Benz, bo
szczególnie w pierwszej fazie konstrukcji pojawiają się
problemy z nieznajomością szczegółów, skrótów konstrukcyjnych,
które nierzadko powodują godzinne przestoje i dyskusje
konstruktorów, jak podejść do często banalnego problemu...
– Ale to ostatnie chyba nie
dotyczy firm, które już współpracują z danym koncernem
motoryzacyjnym. One raczej poznały specyfikę takiej
współpracy, niezależnie od wykorzystywanych do tej pory
systemów?
– I tak i nie, na pewno firmom
już współpracującym z DB będzie łatwiej, ale one współpracują
do tej pory w obszarze CATIA. Teraz będą musiały się
przestawić na NX i z tym związane struktury dostarczania i
zapisów modeli. Do tego są potrzebne wiadomości i instrukcje,
których użytkownik nie może sobie tak po prostu ściągnąć z
Internetu.
Również przekształcenie dowolnego modelu zapisanego w CATIA
nie jest rzeczą prostą, tutaj trzeba będzie używać
specjalistycznych programów.
Warto również zwrócić uwagę na
fakt, że SISW pracuje obecnie intensywnie nad programem zwanym
„Content Migration Manager”, który umożliwi translację modeli
– przede wszystkim CATIA – do formatu używanego w NX.
– Jako współwłaściciel KS
Automotive, firmy, która ma doświadczenie w branży automotive
i przez wiele lat wdrażała rozwiązania... Dassault Systemes,
może pokusi się Pan o wskazanie najmocniejszych punktów
rozwiązań Siemens Industry Software – szczególnie Teamcenter i
NX. Proszę także – w kontekście tego, o czym mówiliśmy –
wskazać najmocniejsze Pańskim zdaniem atuty KS Automotive jako
wdrożeniowca tych rozwiązań.
– Jedne z najmocniejszych
punktów SISW to przede wszystkim:
•
szerokie i długoletnie
rozpowszechnienie tych systemów przede wszystkim w branży
motoryzacyjnej oraz budowy maszyn ,
•
kompleksowe zarządzanie
dokumentacją CAD różnych dostawców,
•
możliwość generacji listy
materiałowej, raportów i analiz,
•
koordynacja pracy zespołów
zlokalizowanych na całym świecie,
•
zarządzanie procesem
inżynieryjnym, produkcyjnym i parkiem maszynowym,
•
zarządzanie procesami
symulacyjnymi,
•
nowoczesne formy współpracy w
chmurze oraz integracja z iPadem,
•
oraz wiele innych :).
Nasza firma dysponuje biurami w
najważniejszych ośrodkach miejskich i przemysłowych w Polsce:
w Gliwicach, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Skoczowie i
Lublinie. Posiadamy doświadczenie we wdrożeniach systemów
Solid Edge, NX, Teamcenter i Tecnomatix, a lata działania w
branży pozwoliły nam doskonale zaznajomić się z problematyką
wdrożeń w przemyśle samochodowym.
Jako dowód, wystarczy wspomnieć
o wykonanych przez naszą firmę kompleksowych konstrukcjach dla
przemysłu samochodowego, takich jak: systemy i moduły
zderzakowe, elementy zewnętrzne z tworzyw sztucznych,
wykładziny bagażnikowe i wykładziny wnętrza. Z uwagi na
powiązania z firmą KS Engineering, która jest bezpośrednim
dostawcą Daimler-Benz i jego podwykonawcami, znajomość
aktualnych założeń i procesów konstrukcyjnych, chociażby tej
firmy, nie powinna budzić wątpliwości.
Siedziba KS
Automotive Sp. z o.o.
Dodatkowo KS Automotive oferuje
dużą pomoc tzw. „after sales” dla swoich Klientów, przede
wszystkim w problemach konstrukcyjnych dnia codziennego.
– Czy KS Automotive będzie
oferować dla polskich aktualnych i potencjalnych użytkowników
NX wsparcie i doradztwo w tej dziedzinie?
– Oczywiście! W odpowiedzi na
oczekiwania rynku i użytkowników, KS Automotive otwiera w
styczniu 2013 roku – Centrum Kompetencyjne CATIA/NX,
dedykowane w szczególności branży motoryzacyjnej. Centrum
będzie się mieściło w jednym z oddziałów firmy, we Wrocławskim
Parku Technologicznym przy ul. Duńskiej 9. Celem
funkcjonowania Centrum jest kompleksowe wsparcie techniczne
dotychczasowych użytkowników CATIA V5 w branży automotive,
którzy podjęli decyzję o rozpoczęciu prowadzenia i realizacji
projektów przy wykorzystaniu Siemens NX.
Centrum będzie również
realizować następujące zadania:
•
opracowanie metodologii
projektowania w NX dla zaawansowanych użytkowników CATIA,
•
analizę porównawczą używanych
narzędzi CAD,
•
pomoc w transferze danych z
CATIA do NX dla branży automotive,
•
przekazanie metodologii
konstruowania i budowy model dla DB,
•
zastosowanie systemu
Teeamcenter do tworzenia struktury i zarządzania danymi w
zdefiniowanej strukturze,
•
prowadzenie dedykowanych dla
Klienta szkoleń wdrożeniowych, zarówno dla kadry
kierowniczej jak i konstruktorskiej,
•
publikowanie serii materiałów
sieciowych i prasowych dotyczących wybranych zagadnień.
W przypadku problemów natury
konstrukcyjnej, nasi polscy konstruktorzy są do dyspozycji
klienta i użytkownika.
Zabudowania
Wrocławskiego Parku Technologicznego.
To tutaj, przy ul. Duńskiej 9, mieści się Centrum
Kompetencyjne CATIA/NX
– Jak ocenia Pan potencjał rynku
dla produktów Siemens Industry Software? Oczywiście mówimy o
przemyśle motoryzacyjnym?
– Aktualnie można powiedzieć, że
szesnastu największych producentów samochodowych używa
Teamcenter, jako głównego systemu PDM/PLM. Tylko dwa mają
Enovia lub Windchill. Pozostali stosują własne rozwiązania,
sporo z nich bazujących zresztą na filozofii Teamcenter, co
znakomicie ułatwia wdrażanie firmowych rozwiązań SISW.
Podobnie jest w używaniu tzw. „digitalnej fabryki”.
Siedmiu producentów samochodów
używa tylko Tecnomatix, a jeden producent wyłącznie Delmia.
Pozostali stosują w praktyce oba systemy równolegle. Wniosek
nasuwa się oczywisty: prędzej czy później większość
użytkowników Teamcenter i Tecnomatix zdecyduje się na
przejście – jeśli chodzi o CAD – na NX, jako na system
„organicznie” przystosowany do pracy w środowisku PLM Siemens.
– Dziękuję za rozmowę.
Maciej Stanisławski, CADblog.pl 2012
*Tadeus Kischa jest
współwłaścicielem KS Group, do którego należy również KS
Automotive (BP SISW). Z wykształcenia inżynier, konstruktor
samochodowy, od roku 1982 pracuje na potrzeby przemysłu
samochodowego jako konstruktor, projekt manager i doradca
systemów PLM/PDM.
Firma KS Automotive w latach
2003-2010 była partnerem handlowym Dassault Systemes, od roku
2004 nr. 1 na rynku polskim w sprzedaży CATIA, z 70% udziałem
w rynku. Od roku 2011 jest Partnerem
Handlowym Siemens Industry Software i nr. 1 na rynku polskim,
jeżeli chodzi o wysokiej jakości systemy SISW i rozwiązania
PDM, jak NX, Teamcenter, Tecnomatix.
Przydatne linki i źródła
niektórych zawartych w tekście informacji:
•
http://www.automobilwoche.de/article/20111103/heftarchiv/111109970
•
http://www.plmportal.org/nachrichten-details/items/projekt-plm-2015-bei-daimler-schon-weit-in-der-umsetzung.html
•
http://www.plm-it-business.de/news/Automobilbauer-Daimler-steigt-auf-CAD-System-NX-von-Siemens-PLM-Software-um.htm
•
http://www.conmatix.de/de.php/news/cad-software-nx.inc.html
•
http://www.vdi-nachrichten.com/artikel/Daimler-erwartet-von-Dienstleistern-kuenftig-CAD-Daten-im-NX-Format/56764/2
•
http://plmblog.contact.de/2011/07/06/bewegung-fur-mehr-plm-offenheit/
•
http://www.vdi-nachrichten.com/artikel/CAD-Systemwechsel-bei-Daimler-ueberrascht-auch-Branchenexperten/50751/2
•
http://www.automotiveit.eu/wp-content/plugins/extended-pdf-creator/pdf.php?id=26412
|
Blog monitorowany
przez:
|