|
www.cadblog.pl www.cadglobe.com | Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk. Więcej >>>

stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x 768 (zalecane 1280 x 1024)
|
ostatnie wydanie | w numerze | archiwum |

Blog i czasopismo o tematyce CAD, CAM, CAE,     
systemach wspomagających projektowanie... 
    
 

© Maciej Stanisławski 2009
     
          ul. Pilicka 22, 02-613 Warszawa     
kom.: 0602 336 579     
  maciej@cadblog.pl     
2016 rok VIII
   

  

>> Strona główna | Aktualności | CAD blog | Autodesk blog | Solid Edge blog | SolidWorks blog | CaxRaport Historia CAD | W numerze | ArchiwumLinki Pobierz


    


Wydanie aktualne

nr 1-2(19-20) 2015
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


Wydania archiwalne

numer 1(18) 2014
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(17) 2013
dostępny w pdf
, wydanie flash tutaj


numer 1(16) 2012
dostępny
w archiwum

numer 1(15) 2011
dostępny
w archiwum


numer 4(14) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 3(13) 2010
HD dostępny
w archiwum


numer 2(12) 2010
dostępny
w archiwum


numer 1(11) 2010 dostępny
w archiwum


numer 9(10) 2009
już dostępny
w archiwum


numer 8(9) 2009
już dostępny
w archiwum


Wydanie specjalne
numer 7(8) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 6(7) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 5(6) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 4(5) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 3(4) 2009
już dostępny
w archiwum


Numer 2(3) 2009
już dostępny
w archiwum



Numer 1(2) 2009
już dostępny
w archiwum


 

 

 

Czwartek, 26.02.2009 r.

Orlando pod znakiem CAD i symulacji

Konferencja SolidWorks World 2009

– Może się zdarzyć, że ktoś stojący obok popatrzy na wasze dzieło, i stwierdzi, że zostało zrobione źle i nigdy nie osiągnie sukcesu. Ale pamiętajcie, że jeśli praca nad nim sprawiła wam prawdziwą przyjemność i dała wiele satysfakcji, to tym samym – już odnieśliście sukces. Bez względu na to, co mówią inni... – te słowa wypowiedział na zakończenie swojej sesji prezentacyjnej inicjator budowy najszybszego jednośladu na świecie – Denis Manning, podczas odbywającej się 8-11.02 w Orlando konferencji SolidWorks World 2009.
– Każdy ma marzenia i uważam za dobre, marzyć o rzeczach niemożliwych. Gdy najlepsi na świecie inżynierowie pracują nad twoim marzeniem, może okazać się, iż niemożliwie stanie się możliwe – powiedział Sir Richard Branson, założyciel Virgin Group oraz znany filantrop, który wystąpił jako gość specjalny w czasie tej największej światowej konferencji poświęconej zagadnieniom 3D CAD. Uczestniczyło w niej ponad 4 300 klientów, partnerów, dystrybutorów, pracowników SolidWorks i przedstawicieli światowych mediów

 

Jak powiedział podczas sesji otwierającej pierwszy dzień tego interesującego wydarzenia dyrektor generalny SolidWorks Jeff Ray, obawiano się frekwencji – w związku z dającym się odczuć kryzysem (kryzys kryzysem, a w Miami Beach widzieliśmy – podczas targów jachtów – luksusowe jednostki, których posiadaczem można było zostać po wysupłaniu z portfela drobnej kwoty 36 000 000 dolarów – kto nie wierzy, niech zerknie do zakładki „Podróże”). Liczono się z tym, że zjawi się około 3500 uczestników. Obawy okazały się bezpodstawne,  a kompleks hotelowy Walt Disney World Swan & Dolphin (miejsce organizacji konferencji) okazał się na szczęście wystarczający, by pomieścić wszystkich uczestników (niektórych wraz z rodzinami) i wielu innych gości, przybywających na Florydę – tam bowiem luty oznacza początek sezonu. Nie tyle sezonu na CAD, co na... zasłużony urlop.

 












To sztuka pomieścić na jednej sali ponad 4300 uczestników...
Fot.: SolidWorks

 

Dzień I
Zaraz po obfitym śniadaniu uczestnicy zgromadzili się w największej udostępnionej sali, mogącej pomieścić wszystkich przybyłych na to wydarzenie. Ta sesja prowadzona była w całości przez Jeffa Raya. Po tradycyjnym powitaniu uczestników, zaprezentował wyniki ostatnich badań odnoszące się do oferowanego przez firmę oprogramowania. Imponująco przedstawiały się zwłaszcza wskaźniki... satysfakcji z posiadanego oprogramowania, w przypadku SW sięgające do 91%. Portal użytkowników SolidWorks – customerportal.solidworks.com – w ciągu ubiegłego roku odnotował 1,2 mln odwiedzin! Osiągnięto 65% wzrost szybkości działania aplikacji przy pracy z dużymi złożeniami i wieloelementowymi rysunkami, przekładający się na przeciętnie ośmiokrotną oszczędność czasu.

Później przyszła pora na pierwszą porcję praktycznych i nietuzinkowych pomysłów, autorstwa osób związanych z oprogramowaniem gospodarzy. O ile mała elektrownia wiatrowa, którą można zainstalować na dachu przeciętnego domu jednorodzinnego, a która będzie w stanie dostarczyć 3kW energii – może się podobać, ale nie budzi entuzjazmu, o tyle propozycja zbudowania inkubatora dla niemowląt, przeznaczonego dla niezamożnych krajów (wręcz krajów trzeciego świata) okazała się strzałem w dziesiątkę. I to nie ze względu na rewolucyjne rozwiązania techniczne (tych na próżno tutaj szukać), ale na intrygujący sposób podejścia do tematu. Konstruktorzy inkubatora zadali sobie pytanie, jakie elementy elektryczne i mechaniczne można znaleźć praktycznie wszędzie tam, gdzie natkniemy się na cywilizację. Oczywiście takie, które związane są z motoryzacją. I w oparciu o podzespoły samochodowe, części z których naprawą lub wymianą poradzi sobie średnio wykwalifikowany mechanik lub zgoła amator – zaprojektowano urządzenie, które zapewne będzie w stanie zmniejszyć śmiertelność wśród niemowląt przychodzących na świat w gospodarkach o fatalnych wskaźnikach ekonomicznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Atrakcyjny zespół hotelowy położony był w odległości kilkunastu mil od lotniska i centrum miasta. O wypadzie poza kompleks konferencyjno-mieszkalny można było zapomnieć, co pozwoliło z czystym sumieniem wziąć udział w sesjach technicznych. Zwłaszcza ze świadomością, iż po zakończeniu konferencji zostanie kilka dni na wycieczkę po Florydzie.

Fot.: autor

 

 

Najbardziej oczekiwanym momentem tego dnia była rozmowa z gościem specjalnym, sir Richardem Bransonem, założycielem Virgin Group. Tej rozmowie, dotyczącej także historii firmy i szerokiego spektrum jej działalności, towarzyszył w tle projekt załogowego, pasażerskiego orbitalnego statku kosmicznego. Virgin Galactic ma na swoim koncie loty orbitalne z udziałem statku SpaceShip One (laureata nagrody Ansari Xprize), a w tej chwili kończy prace nad większą jednostką, podobnie jak poprzednik wynoszoną na pewien pułap przez samolot matkę, a następnie kontynuującą lot – w tym wejście na niską orbitę okołoziemską – o własnych siłach (imponujące, żyjemy w czasach, kiedy do bram kosmosu pukają prywatne firmy. Ciekawe, co na to NASA.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sir Richard Branson podczas rozmowy z Jeffem Rayem w czasie sesji generalnej. W tle widoczna wizualizacja SpaceShip Two, kolejnego statku kosmicznego Virgin Galactic, zaprojektowanego zaprojektowanego użyciem oprogramowania SolidWorks.

Fot.: SolidWorks

 

 

 

 

W ciągu dnia odbywały się sesje techniczne, dotyczące m.in. podstaw pracy z SolidWorks Simulations, zaawansowanych technik projektowania form wtryskowych, praktycznego wykorzystania systemów PDM i wiele innych. Prowadzili je zarówno pracownicy firmy, jak i nierzadko – klienci, użytkownicy oprogramowania, dzielący się z innymi swoim doświadczeniem.

 

Dzień II
Tym razem gospodarzem był Jon Hirschtick, współzałożyciel SolidWorks Corp. I podobnie jak poprzedniego dnia, można było podziwiać rozwiązania, których pojawienie się zawdzięczamy pośrednio obecności oprogramowania spod znaku SW na światowym rynku. Nim to nastąpiło, Jon wskazał kilka przewidywanych przez siebie kierunków dalszego rozwoju systemów CAD, a hasłem przewodnim było „przekształcenie technologii w wydajność”. Cztery główne punkty, na których skupiać się będzie zapewne także zespół SW, obejmowały kolejno: interfejs użytkownika, aplikacje dostępne w Internecie, doskonalenie technik wizualizacji i symulacji, a także – wsparcie technologii druku 3D.

Na scenie współzałożyciel firmy występował w rzucających się w oczy białych sportowych butach. To znane i cenione w USA obuwie New Balance powstaje również w oparciu o możliwości oprogramowania SolidWorks. Zaproszony na scenę główny inżynier New Balance (tak tak, nie szewc, ale inżynier :) ) omawiał proces tworzenia nowego obuwia, a także zaprezentował slajdy pokazujące, iż jeden z nowych modeli sportowego buta został opracowany w cyklu liczącym... 1800 kolejnych operacji – jak wynikało z drzewa historii. A przecież mówimy tutaj o obuwiu, a nie o odrzutowcu, czy statku kosmicznym. Jednym z zaproszonych gości był także przedstawiciel Nokii. Również jej „komórkowe” produkty rodzą się na stacjach roboczych wyposażonych w oprogramowanie SW.

Po zakończeniu sesji generalnej przyszła pora na sesje techniczne, prezentacje w Pawilonie Partnerów (swego rodzaju hali targowej towarzyszącej konferencji, ale o tym za chwilę), a wieczorem wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni na wieczór atrakcji w Królestwie Zwierząt Walta Disneya. Niestety, jeśli ktoś spodziewał się obejrzeć jakieś niesamowite okazy fauny, musiał poczuć się mocno rozczarowany – bo do takich gigantyczny plastikowy dinozaur, tudzież włochaty, monstrualnych rozmiarów Yeti, wznoszący swe ramiona nad kolejką górską, mimo najszczerszych chęci, nie mogą zostać zaliczeni. Nie zmienia to faktu, iż atrakcji była moc, smacznego jedzenia i wina również i wydaje się, iż wszyscy byli zadowoleni.

 

 

 

Sesja techniczna poświęcona podstawom pracy z SolidWorks Simulations przyciągnęła wielu zainteresowanych. Konieczna była wcześniejsza rejestracja, ale na szczęście obowiązek ten nie dotyczył przedstawicieli mediów. Szkoda tylko, że organizator założył, iż dziennikarze nie będą chcieli samemu zasiąść do komputerów...

Fot.: autor

 

Dzień III
Ostatni dzień, ostatnia sesja generalna, którą poprowadził Fielder Hiss – dyrektor ds. zarządzania produktem, a podczas której uchylony został rąbek tajemnicy dotyczący przygotowywanej najnowszej wersji oprogramowania. Ale wcześniej – goście specjalni, a tego dnia byli nimi prezenterzy programu „Prototype This!” , który można oglądać na Discovery Channel. Zaprezentowano także niezwykły latający samochód, czy może raczej – jeżdżący samolot, a także balony pełniące rolę siłowni wiatrowych. Wszyscy czekali jednak z napięciem na prezentację nowych możliwości. I tak w edycji 2010 uwzględnione zostanie 10 postulatów zgłoszonych przez użytkowników systemu, członków społeczności SolidWorks. 10 wniosków, które zyskały największe poparcie. A wśród nich były zarówno dotyczące złożonych zagadnień, jak chociażby poprawy stabilności pracy systemu, usuwania z pamięci komputera złożeń, nad którymi zakończono już pracę itp., jak i z pozoru proste – możliwość przerwania pracy w dowolnym momencie poprzez naciśnięcie klawisza Esc i inne tego rodzaju. Prócz tego wskazano na rozszerzenie możliwości podstawowej wersji programu w zakresie wizualizacji, jak również na nowe narzędzia np. dotyczące możliwości wprowadzania podpisów i oznaczeń rysunków.

Mało efektowne? Cóż, dwie najciekawsze nowości zostawiono na koniec.

Jako pierwszą zaprezentowano coś, co wszystkich nastawionych pro-ekologicznie zapewne przyprawiło o uśmiech na twarzy i przyspieszone bicie serca. Rozwiązanie pod nazwą „Sage”, opracowane przez firmę PE International, a pozwalające w sposób niezwykle precyzyjny uwzględnić wpływ materiału użytego do budowy danego komponentu na środowisko naturalne. Pod uwagę wzięto zarówno kompleks czynników związanych z wytworzeniem materiału, jak i jego eksploatacją i ostateczną utylizacją. Wydaje się, iż rzeczywiście może to być przydatne narzędzie i najprawdopodobniej będzie dostępne z każdą licencją SolidWorks, a na pewno z wersją Proffesional. W tym miejscu warto wspomnieć, iż edycja 2010 dostępna będzie na jesieni tego roku.

A druga zapowiadana nowość? Jak się okazuje, jest ona pewną formą odpowiedzi SolidWorks na zaistniałą sytuację ekonomiczną i globalny kryzys. Firma przygotowała bowiem coś, czego nazwę można przetłumaczyć jako „pakiet stymulujący dla bezrobotnych inżynierów”. Jest to swego rodzaju wersja trial pełnego systemu SolidWorks, podobna z założenia do niewznawianej od 2006 roku edycji osobistej (PE – Personal Edition), z ograniczoną licencją, dostępna jedynie dla inżynierów, którzy utracili pracę bądź poszukując jej chcieliby podnieść swoje kwalifikacje i zyskać umiejętność pracy w tym programie. Dostępna będzie dla wszystkich tych osób nieodpłatnie, wraz z pakietem podstawowych szkoleń – oferowanych również za darmo. Jak wynikało z rozmowy z Fielderem Hissem, którą miałem okazję odbyć w zasadzie już po zakończeniu konferencji, pakiet ten ma być dostępny za jakiś czas także w Europie, a więc również u nas. Kiedy to nastąpi – pozostaje na razie tajemnicą, nie został wydany zresztą jeszcze żaden oficjalny komunikat. – Na razie nasi resellerzy, tutaj na miejscu w USA – przygotowują się do spodziewanego oblężenia – powiedział Hiss, który zresztą był pomysłodawcą wprowadzenia „pakietu”.

 

 

 

Pawilon partnerski przypominał wyglądem i atmosferą halę targową. Na stosunkowo dużej przestrzeni, niczym w tyglu wymieszano produkty, aplikacje, narzędzia, których wspólną cechą był związek z SolidWorks. Liczne konkursy organizowane przez sponsorów konferencji przyciągały tłumy uczestników, a nagrody były atrakcyjne. Mnie samemu udało się zdobyć... zegarek elektroniczny zasilany wodą. Wystarczyło jedynie wypełnić ankietę. Cóż, nie liczyłem na to, że wrócę do Polski ze stacją roboczą...

Fot.: autor

 

 

Trzy dni minęły błyskawicznie. Pewnie dlatego, że SolidWorks World to nie tylko sesje generalne. To wiele godzin zajęć praktycznych, kursów doskonalenia umiejętności, rozwiązywania konkretnych problemów i poznawania możliwości narzędzi dostępnych w środowisku tego – zaprezentowanego po raz pierwszy w 1995 roku – systemu CAD. To także pawilon partnerski, w którym prezentowane są produkty zaprojektowane w  SolidWorks, a przede wszystkim – liczne nakładki, dodatki i oprogramowanie dedykowane lub współpracujące z tym systemem (o Solid Thinking – oprogramowaniu będącym swego rodzaju odpowiednikiem Alias Studio – i Xpresso, czyli nakładce na SolidWorks umożliwiającej wydawanie poleceń głosowo – już wkrótce w wydaniach pdf).

  

Najszybszy motocykl świata. A na zdjęciu obok – hulajnoga ze sklejki.
Fot.: autor

 

Moją szczególną uwagę zwrócił najszybszy motocykl świata, dzieło człowieka, którego maszyny kilkakrotnie sięgały po ten tytuł (i na jakiś czas traciły go, podobnie jak w chwili obecnej). Czy ktoś z Państwa nie oglądał filmu „The World's Fastest Indian” z Antonym Hopkinsem w roli głównej? Tutaj, w Orlando, można było poczuć coś z tego klimatu. Dzieło entuzjasty i zapaleńca, ewoluujące do obecnej postaci na przestrzeni kilku dekad – tego trzeba było dotknąć. Rewelacyjnie zaprojektowany silnik widlasty, czterocylindrowy, którego modułowa konstrukcja umożliwia szybką naprawę uszkodzeń poprzez wymianę całych kompletnych komponentów, wytwarzanych zresztą z wykorzystaniem technik szybkiego prototypowania i wytwarzania (ze względu na w zasadzie jednostkową produkcję). A na przeciwległym końcu, chociaż zaledwie kilka stoisk obok – hulajnoga ze sklejki i elementów z tworzyw sztucznych, do samodzielnego montażu – też jednoślad, ale dla naszych milusińskich. I zaprojektowany w tym samym środowisku. Co ciekawe, wszystkie obliczenia wytrzymałościowe niezbędne do opracowania tej z pozoru prostej konstrukcji wykonywane były także z poziomu SolidWorks – przy wykorzystaniu SolidWorks Simulations wywodzących się z COSMOS, o czym szerzej w mojej rozmowie z menadżerem ds. narzędzi do analiz i symulacji w SolidWorks – Kishore Boyalakuntla.

Rozmów miałem okazję przeprowadzić kilka i sukcesywnie będę zamieszczał je w pdf-owym wydaniu czasopisma CADblog.pl.  „Zerowy” – „pilotażowy” numer dostępny będzie już na początku marca. A więcej zdjęć już wkrótce w galerii.

Maciej Stanisławski 

 

relacja z konferencji SolidWorks World 2010

wywiad z Kishore Boyalakuntla anno domini 2010 (tym razem więcej informacji praktycznych)

 

 powrót na stronę główną

 

Blog monitorowany przez:


 


 

 


| reklama | redakcja | dane kontaktowe | prenumerata |

© Copyright by Maciej Stanisławski. Publikowane materiały są objęte prawem autorskim.
Przedruk materiałów w jakiejkolwiek formie tylko za wcześniejszą zgodą autora.  
webmaster@skladczasopism.home.pl. Opracowanie graficzne: skladczasopism@home.pl
CADblog.pl jest tytułem prasowym  zarejestrowanym w krajowym rejestrze dzienników i czasopism
na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego Warszawa VII Wydział Cywilny rejestrowy
Ns Rej. Pr. 244/09 z dnia 31.03.2009 poz. Pr 15934

*ISSN 2083-3032 (wydanie papierowe) **ISSN 2083-3148 (wydanie on-line)