Strona korzysta z plików cookies m.in. na potrzeby statystyk.
Więcej >>>
stronę najlepiej oglądać z wykorzystaniem przeglądarki Chrome w rozdzielczości min. 1024 x
768 (zalecane 1280 x 1024)
Blog i czasopismo
o tematyce CAD, CAM, CAE,
systemach wspomagających projektowanie...
Przez ST
3 do ST 4: ewolucja Solid Edge z technologią synchroniczną
Niniejsza publikacja stanowi kompilację artykułu Piotra
Szymczaka (CAMdivision),
dokładnie opisującego nowości w ubiegłorocznej wersji Solid
Edge ST 3
i wybranych publikacji dotyczących najnowszej wersji ST 4,
pojawiających się na łamach SolidEdgeblog.pl
Solid Edge ST jest głównym składnikiem Velocity Series –
portfolio rozwiązań Siemens PLM Software przeznaczonym dla
średniego segmentu rynku. Oprogramowanie oparte jest o
nowoczesny kernel Parasolid, którego właścicielem jest Siemens
PLM Software. O wysokiej klasie rozwiązań zastosowanych w
Parasolid świadczy fakt, iż jest również licencjonowany innym
producentom systemów CAx (bazują na nim np. IronCAD,
SolidWorks, TopSolid). Niniejsze nietypowe opracowanie
przybliży Państwu część usprawnień dokonanych w wersjach Solid
Edge ST 3 i ST 4, zwłaszcza w obszarze modelowania
synchronicznego
Autor: Piotr
Szymczak (ST 3), Maciej Stanisławski (ST 4)
Po uruchomieniu programu można zauważyć zmniejszoną (w
stosunku do wersji ST 2) ilość szablonów, zrezygnowano bowiem
z podziału na modelowanie tradycyjne i synchroniczne na rzecz
zintegrowanego środowiska (obecnego także w najnowszej
wersji). Konstruktor może korzystać z dobrodziejstw
technologii synchronicznej, takich jak szybka edycja, oraz
poleceń jakie oferuje tradycyjne modelowanie.
Dodano nowy sposób wyświetlania drzewa PathFinder. Może
znajdować się ono na oknie graficznym, w dowolnym wybranym
przez konstruktora miejscu (rys 1). Istnieje również możliwość
pozostania przy widoku znanym już z wcześniejszych wersji
Solid Edge ST. Środowisko, w którym aktualnie się pracuje,
wyróżnione jest innym kolorem. Elementy zamodelowane w
technologii tradycyjnej mogą być edytowane tylko w aktywnym
tradycyjnym środowisku. Natomiast operacje wykonane przy
pomocy modułu synchronicznego mogą być edytowane w każdej
chwili, nawet podczas tworzenia elementów modelu w tradycyjnym
środowisku.
Rys. 1.
PathFinder może znajdować się obecnie w dowolnym miejscu
ekranu.
Obok Menu
Radialne, a także
połączony pasek Command Bar i Quick Bar (poniżej)
W każdym momencie
można przenieść operacje wykonane w technologii tradycyjnej do
synchronicznej. Wystarczy kliknąć na daną operację PKM (
prawym klawiszem myszy) i z menu wybrać „Move to Synchronus”.
Jeżeli operacja powiązana jest z innymi operacjami, na
zasadzie rodzic-potomek, to wszystkie te powiązane operacje
zostaną przeniesione. Podczas modelowania części w kontekście
złożenia, poprawiono dodawanie relacji między częściami
złożenia, a elementem modelowanym. Paski Command Bar i
QuickBar zostały połączone w jeden pasek narzędzi. Wyświetlany
jest on na oknie graficznym. Podobnie jak PathFinder, można
umieścić go w dowolnym miejscu okna.
Również Live Rules
zostały przeniesione na obszar okna graficznego. Opcje na
oknie mogą wyświetlać się w jednym z czterech kolorów:
• białym – reguła wyłączona;
• czerwonym – reguła znaleziona, ale wyłączona;
• zielonym – reguła znaleziona i włączona;
• żółtym – reguła wyłączona.
Takie umieszczenie
opcji pozwala na powiększenie okna graficznego i w znaczący
sposób skraca ilość interakcji wykonywanych przez
konstruktora. Jeżeli program zainstalowany jest na komputerze
wyposażonym w dwa monitory, Live Rules mogą być wyświetlane na
innym ekranie niż okno graficzne.
Kolejną nowością,
która pojawiła się po raz pierwszy w ST 3, jest Radial Menu
(rys. 1.) dostępne pod PKM. Opcje umieszczone na menu są w
pełni edytowalne i pozwalają na samodzielne przypisanie
odpowiedniego polecenia. Dla każdego z modułów, tradycyjnego
czy też synchronicznego, można przypisać inne polecenia, aby
lepiej wykorzystać dostępne funkcje. Wywołanie polecenia jest
bardzo łatwe. Należy przytrzymać PKM aż wyświetli się Radial
Menu, następnie najechać kursorem na wybraną opcję (spowoduje
to jej podświetlenie). Zwolnienie przycisku aktywuje
polecenie.
Nie musimy czekać na
wyświetlenie menu radialnego wystarczy, iż z wciśniętym PKM
przejedziemy przez ćwiartkę, na której znajduje się
odpowiednia opcja, a zostanie ona wybrana. Z szybkiego wyboru
można aktywować tylko polecenia mieszczące się na wewnętrznym
okręgu.
Solid Edge ST3 umożliwia zmianę interfejsu polegającą na
usuwaniu i edytowaniu istniejących bloków operacji, jak i
dodawaniu całkiem nowych bloków. Każdy z modułów można
dostosować pod swoje wymagania. Wszelkie zmiany zapisywane są
w plikach konfiguracji. Raz ustawiony interfejs można kopiować
i współdzielić z innymi komputerami. Dodano ponadto możliwość
zmiany koloru tła bloków operacji.
W szybki sposób można przełączać się między poszczególnymi
modułami. Można tego dokonać klikając na nazwę metody w
drzewie PathFinder, korzystając z ikon umieszczonych na karcie
Tools/Model lub klikając PKM w puste pole i z menu rozwijanego
wybrać Move to Synchronus.
Solid Edge ST3 stanowił ważny etap w rozwoju technologii
synchronicznej, a zarazem zaspokajał ściśle określone potrzeby
klientów. (...) warto wspomnieć, iż o ile usprawnienia
dokonywane w kolejnych odsłonach Solid Edge ST w większości są
odpowiedzią na życzenia napływające od osób na co dzień
pracujących w środowisku Solid Edge, to sama idea technologii
synchronicznej, modelowania pozbawionego wad
charakterystycznych dla środowisk modelowania parametrycznego
lub swobodnego, była inicjatywą zespołu technicznego
odpowiedzialnego za tworzenie programu. Czymś, co przekraczało
nawet oczekiwania użytkowników...
Polepszono dodawanie
i edytowanie wymiarów PMI, które mogą być dodawane zarówno do
elementów wykonanych w technologii tradycyjnej jak i
synchronicznej. Dostępne są trzy kolory wymiarów, przy
schemacie Solid Edge Default:
• niebieski – wymiar dodany do elementu synchronicznego
istnieje możliwość jego edycji,
• czerwony – wymiar dodany do elementu synchronicznego jest
ustalony i zablokowany,
• fioletowy – wymiar dodany do elementu tradycyjnego,
wyświetlany, jako informacyjny.
Łatwiej można
przełączać się między otwartymi oknami Solid Edge. Wystarczy
skorzystać ze skrótu klawiszowego Ctrl+Tab. Spowoduje to
wyświetlenie okna, na którym będą zebrane wszelkie otwarte w
danej chwili pliki, z miniaturami umożliwiającymi rozpoznanie
danego pliku.
Połączenie
modelowania synchronicznego i tradycyjnego pozwala na
wykorzystywanie elementów wstawionych w jednym środowisku, np.
płaszczyzn w drugim. Współdzielone mogą być krawędzie,
płaszczyzny i punkty charakterystyczne.
Modelowanie synchroniczne zostało wzbogacone o nowe polecenia
– np. Offset, czy znane z tradycyjnego modelowania Parting
spliti. Pierwsze z nich umożliwia szybkie tworzenie
wyciągnięcia z odsuniętej krawędzi. Drugie pozwala na podział
modelu. Wprowadzono możliwość dodania wymiarów do przekroju
utworzonego prze LiveSection. Przy korzystaniu z Variable
table (tabela zmiennych) możliwe jest wiązanie wymiarów
tradycyjnych z wymiarami synchronicznymi i PMI.
Łatwiejszy jest dostęp do edycji operacji. Wystarczy kliknąć
LKM (lewym klawiszem myszy) na operację wyboru – możemy
dokonać tego zarówno w oknie graficznym, jaki i w kolekcji
operacji PathFinder. Spowoduje to wyświetlenia okna, na którym
wybiera się żądaną metodę edycji. Wyciągnięcie w technologii
synchronicznej wzbogaciło się o opcję wyciągnięcia From/To.
Możliwe stało się tworzenia wyciągnięć łatwych i szybkich w
edycji, ograniczonych przez zdefiniowane wcześniej
powierzchnie czy inne elementy ograniczające – rys 2.
Rys. 2. Wyciągnięcie ograniczone powierzchniami
Środowisko symulacji
(w ST3)
Moduł
Simulation korzysta z solwera NX Nastran. Solid Edge ST
(począwszy od wersji ST 3) pozwala na obliczenia części
wykonanych zarówno w technologii tradycyjnej, jak i
synchronicznej. Dodano nowe typu obciążeń: • Torque ( moment obrotowy) – typ analizy pozwalający
sprawdzić wytrzymałość elementu na skręcenia, np. ustalić,
jaki moment obrotowy może być stosowany do danego typu śrub; • Bearing ( obciążenie łożysk) – typ obciążeń
pozwalający sprawdzić obciążenia działające na łożysko.
Przeprowadzając
obliczenia w złożeniu możemy posłużyć się nowym rodzajem
połączenia – Bolt. Raz przygotowane obliczenia mogą być
kopiowane do innych plików, wystarczy wskazać niezbędne
zmienne, aby obliczenia mogły być przeprowadzone. Dodano nowy
typ połączenia między elementami – Edge (krawędź). Pozwala ono
na połączenie krawędzi części z licem innej części.
W celu polepszenia wyników wyświetlania obliczeń dodano nowe
funkcjonalności. Pierwsza z nich to możliwość wyłączenia z
widoku poszczególnych części wchodzących w skład modelu
obliczeniowego. Dodano możliwość tworzenia przekroju z
uzyskaniem widoku dynamicznego, w miarę przesuwania
płaszczyzny tnącej. Aby zmniejszyć natłok danych możliwa jest
eliminacja zbędnych elementów geometrycznych, np. fazowań,
otworów, które nie mają znaczenia dla istoty projektu.
W Solid Edge ST3
polepszono narzędzia odpowiedzialne za pokrywanie części
siatką. Istnieje możliwość zdefiniowania różnej wielkości
siatek dla elementów wchodzących w skład złożenia (rys. 3.).
Generowanie raportów zostało wzbogacone o możliwość zapisu do
Worda.
Rys. 3. Widok złożenia z wyłączonym jednym elementem i w
przekroju.
Sheet Metal
Środowisko
blaszane wzbogaciło się o nowe rodzaje zamknięcia narożników:
• Circular Cutout with Offset (wycięcie okręgu z odstępem) –
naroże wykańczane jest przez okrąg przesunięty o zdefiniowany
odstęp (rys. 4.);
Rys. 4.
Obróbka naroży Circular Cutout with Offset
• U – Shaped Cutout (obróbka naroży w kształcie U) – naroże
wykańczane jest w kształt litery U (rys. 5.);
Rys. 5. Obróbka naroży U – Shaped Cutout
• V – Shaped Cutout
(obróbka naroży w kształcie V) – naroże wykańczane jest w
kształt litery V;
• Square Cutout (wycięcie kwadratu) – naroże wykańczane jest w
kształt kwadratu (rys. 6.)
Rys. 6. Obróbka naroży Square Cutout
Zamodelowany i
złożony element blaszany pozbawiony jest elementów niezbędnych
do jego wytworzenia, np. mostki, uchwyty. Dlatego Solid Edge
(począwszy od wersji ST 3) został wzbogacony o możliwość
dodawania materiału do modelu, gdy jest on rozwinięty. Dzięki
temu na dokumentacji płaskiej widać model z potrzebnymi
dodatkami, podczas gdy „zagięty” model odpowiada
rzeczywistości (rys. 7.).
Rys. 7. Widok rozłożonego modelu z uchwytami oraz gotowej
części
Moduł Sheet Metal
został wyposażony w nowe polecenie Etch. Stosowane jest ono do
grawerowania napisów i trasowania linii prostych przy pomocy
lasera. Przygotowany model w szybki sposób może być zapisany
jako dokument.dxf, obsługiwany przez większość urządzeń do
cięcia promieniem lasera.
Moduł złożeń (Assembly)
W module
złożeń usprawniono pracę z konfiguracjami. Istnieje możliwość
włączenia wielu konfiguracji jednocześnie. Części dodawane do
złożenia w szybki sposób mogą zostać przypisane do
odpowiedniej konfiguracji. Aby szybciej i efektywniej tworzyć
opcje wyświetlania, zostały dodane dwa nowe narzędzia:
• Take Snapshot – polecenie umożliwia zrobienie zdjęcie
modelowi złożenia w pewnym stadium tworzenia;
• Restore Snapshot – przywraca widok, jaki został zapamiętany
przez polecenie Take Snapshot.
Wczytanie małej
części do złożenia często wiązało się z koniecznością
manipulacji widokiem, gdyż zdarzało się, iż koło sterowe
pokrywało całkiem edytowany element. I pojawiał się problem
manipulacji częścią. W Solid Edge ST 3 po raz pierwszy dodano
funkcjonalność umożliwiającą szybkie przechodzenie do
Selection Manager. Wystarczy po zaznaczeniu części skorzystać
ze skrótu klawiszowego Shift + Spacja. Koło sterowe zniknie i
wyświetli się okno.
Solid Edge ST3
udostępnia narzędzie umożliwiające przełączanie się między
sposobem wyboru. Mamy do dyspozycji ściankę lub element.
Wyboru możemy dokonać na dwa sposoby:
• wybierając na klawiaturze Ctrl + Spacja;
• z wciśniętym Ctrl kliknąć LKM na symbol strzałki umieszczony
w lewym górnym rogu ekranu graficznego.
Zależnie od tego,
jaki sposób wyboru mamy aktywny, koło sterowe działa w dwojaki
sposób:
• aktywny filtr wyboru ścianka – przy pomocy koło sterowego
przesuwam ściankę, jak w środowisku Part;
• aktywny filtr wyboru element – przy pomocy koła sterowego
przenosimy cały element.
Przy wczytywaniu
plików z innych systemów lub przy wczytywaniu części z
technologii synchronicznej, istniej możliwość skorzystania z
Create Inter Part Relationship (z ang. tworzenie relacji w
kopii Inter Part). Jest to polecenie umożliwiające powiązanie
między częściami oryginalnymi a importowanymi, dla zachowania
jedności projektu.
Wystarczy utworzyć połączenie między częściami. Program
automatycznie ustawia powiązania między geometrią, np.
płaszczyznami i otworami. Konstruktor może wybierać, jakie
powiązania mają być utworzone (rys. 8.), mając do wyboru: • concetrick (koncentryczność) • equal radius (równy promień) • coplanar (współpłaszczyznowość)
Rys. 8. Wybór związków między częściami
Po dodaniu powiązań
w modelu wyświetlane są ich kopie, które nadzorują poprawność
relacji. Powiązania te zachowują integralność projektu. Zmiana
jednego z elementów pociąga za sobą zmianę elementów
zależnych.
Konstrukcje stalowe: ramy
Do modułu ram
w Solid Edge ST 3 dodane zostały nowe polecenia: • Single frame for collinear segments (pojedynczy
segment dla linii współliniowych) – polecenie to jest
przydatne w przypadku, gdy na szkicu umieszczono dwa połączone
współliniowe odcinki; • Single Frame for tangential
segments (pojedynczy segment dla odcinków stycznych) – polecenie
pozwala uzyskać jeden wygięty kawałek rury z profilu
składającego się z prostej i łuku.
DRAFT, czyli dokumentacja 2D i nie tylko...
W środowisku
tworzenia dokumentacji nastąpiły znaczące zmiany. Już w wersji
ST 3 dodano nowe możliwości wyświetlania tabeli części, w
której można umieścić wszystkie elementy lub podzespoły.
Umożliwia to odpowiednie dopasowanie listy do własnych
potrzeb.
Kolejnym udogodnieniem jest możliwość zmiany kolejności
numeracji w liście części. W przypadku tworzenia dokumentacji
składającej się z kilku złożeń, można wymusić numerowanie
podzłożeń, jako liczby całkowite. Natomiast poszczególne
części wchodzące w skład podzłożeń mogą przyjmować numer swego
podzłożenia i kolejną cyfrę. Dodano dwie nowe opcje auto
numerowania: • dla każdego wystąpienia części możliwe jest dodanie
osobnego numery; • dla każdego wystąpienia części przypisany jest jeden
numer, nie ma znaczenia ile razy wyświetlany jest na widoku.
Dla lepszego
wyświetlania rzutów istnieje możliwość pobrania koloru
krawędzi z modelu.
Solid Edge ST3 umożliwia drukowanie wielu rysunków na jednym
dużym formacie. Użytkownik może zobaczyć wszelkie informacje
na temat projektu arkusza oraz wybrać, które karty mają być
drukowane. Po wybraniu arkuszy użytkownik decyduje, jakie
odstępy mają być pomiędzy poszczególnymi arkuszami, jaka
wielkość marginesów, itp. Program wyświetla podgląd
rozmieszczenia arkuszy na wydruku. Znacznie przyspieszono
tworzenie brył z dokumentacji płaskiej. Jeżeli mamy dostęp do
modelu i dokumentacji płaskiej wykonanej w innym środowisku,
Solid Edge ST 3 umożliwia wczytanie na zaimportowany model
wymiarów z dokumentacji tak, aby były one wymiarami
sterującymi (rys. 9.).
Rys. 9. Od lewej: model 3D, dokumentacja 2D i model z
wczytanymi wymiarami...
Solid Edge ST3
stanowił ważny etap w rozwoju technologii synchronicznej, a
zarazem zaspokajał ściśle określone potrzeby klientów. Wraz z
każdą wersją Solid Edge pojawiają się zmiany postulowane przez
użytkowników dotychczasowych edycji systemu. I w tym miejscu
warto wspomnieć, iż o ile usprawnienia dokonywane w kolejnych
odsłonach Solid Edge ST w większości są odpowiedzią na
życzenia napływające od osób na co dzień pracujących w
środowisku Solid Edge, to sama idea technologii
synchronicznej, modelowania pozbawionego wad
charakterystycznych dla środowisk modelowania parametrycznego
lub swobodnego, była inicjatywą zespołu technicznego
odpowiedzialnego za tworzenie programu. Czymś, co przekraczało
nawet oczekiwania użytkowników.
W Solid Edge ST 3
technologia synchroniczna wkroczyła niemal do każdego modułu
systemu, od części aż po moduły dedykowane, takie jak: rury,
przewody elektryczne czy ramy. Projektowanie stało się jeszcze
szybsze, a zmiany wprowadza się bez konieczności przeliczania
całego modelu.
A
co przyniosła najnowsza odsłona Solid Edge ST 4?
Zacznijmy od
zdecydowanie atrakcyjniejszej grafiki. I chociaż może ta
akurat nowość ma istotniejsze znaczenie np. dla osób
zajmujących się prezentacjami multimedialnymi, filmami 3D, czy
też... komputerowymi grami itp., ale nie sposób przejść obok
niej obojętnie. Solid Edge ST 4 z pewnością zwróci uwagę
dotychczasowych użytkowników zmianami w obszarze grafiki,
sposobów odwzorowania i przedstawienia tworzonego modelu.
Pomijając dostępne moduły do fotorealistycznego renderingu,
już w obszarze samego projektu możemy dostrzec nowości
chociażby w postaci „wirtualnej podłogi” z padającym na nią
odbiciem modelu, z cieniowaniem, z refleksami świetlnymi
pojawiającymi się na powierzchniach projektowanego obiektu.
Zmodyfikowany został
sposób obrazowania krawędzi modelu, nadając mu bardziej
realistyczny wygląd. Nowa opcja „auto-sharpen” (automatycznego
wyostrzania) pozwala użytkownikowi w łatwy, intuicyjny sposób
wpływać na sposób wyświetlania całego modelu, balansując
między najwyższą wydajnością pracy w środowisku Solid Edge
ST4, a najwyższą jakością wyświetlanego obrazu.
Co z tym wałkiem?
Zadbano o szybsze narzędzia do modelowania obiektów i brył
obrotowych (z wykorzystaniem komendy Revolve), a dotyczy to
zwłaszcza projektowania wałków, wałów (korbowych) i innych,
które są jakże częstym elementem różnego rodzaju mechanizmów i
maszyn.
Ogólnie można powiedzieć, iż znacznie uproszczono sposób pracy
Revolve, np. koło sterowe (nawiasem mówiąc, charakterystyczne
dla technologii synchronicznej zaimplementowanej już w
pierwszej edycji Solid Edge „with ST”) może zostać użyte do
przeciągnięcia obrotu w zasadzie w dowolnym kierunku, z
dowolnej pozycji i osi. Podręczne menu zapewnia łatwy dostęp
do dodatkowych opcji związanych z komedą (ang. finite,
symmetric, full 360°).
Aby ułatwić precyzyjną edycję modelu i jego szybkie
modyfikowanie, automatycznie generowane są Live Sections,
przenoszące odpowiednie wymiary zdefiniowane na rysunku 2D do
nadającego się do edycji modelu 3D (rys. 10.).
Rys. 10. Live sections i wymiary sterujące
Otwory w
cylindrach
Umieszczanie otworów na powierzchniach cylindrycznych, wałkach
itp. nie stanowi już najmniejszego problemu. Nie oznacza to,
iż do tej pory sprawiało kłopoty – uznano jednak, iż było zbyt
skomplikowane. Obecnie komenda Hole (ang. „otwór”) pozwala na
dynamiczne przesuwanie potencjalnego otworu po powierzchni
cylindra. Narzędzie wymiarów lub punktu może być wykorzystane
do precyzyjnego ustalenia miejsca umieszczenia/wykonania
otworu na powierzchni modelu (rys. 11.)
Rys. 11. Usprawnienie tworzenia obiektów obrotowych.
Poniżej: umieszczanie otworów na wałkach i powierzchniach
cylindrycznych...
Relacje między
elementami modelu 3D
Nowe narzędzia relacji/powiązań 3D – zbliżone do tych znanych
z modułu Draft (2D) – mają na celi zwiększenie szybkości pracy
projektantów i inżynierów, a także zapewnienie większej
elastyczności podczas dokonywania zmian, modyfikacji itp.
kompletnego lub zaimportowanego modelu 3D: • 3D offset – narzędzie to służy tworzeniu powiązań i
relacji między profilami, wcięciami, prowadnicami, wycięciami
montażowymi itp. Projektanci nie muszą wybiegać naprzód
podczas projektowania detalu, planując odpowiednio wcześniej,
jakie tolerancje, możliwości ewentualnych zmian w projekcie
należy uwzględnić ze względu na konieczność późniejszego
montażu detali etc. Wszelkie tolerancje i „rezerwy”
uwzględnione w rysunku profilu w 2D zostaną przeniesione do
modelu 3D... • Horyzontalnie i wertykalnie – relacje pion/poziom
mogą zostać użyte do stworzenia i zabezpieczenia wzajemnego
położenia między płaszczyznami, lub też do wyrównania punktów.
Mogą także służyć do wycentrowania płaszczyzn. Relacje te,
ustawione dla rysunku 2D, automatycznie obowiązują także w
modelu 3D...
Wyświetlanie
„punktów kluczowych”, węzłów itp.
Znaczki, a właściwie – znaczniki/symbole – pojawiające się
obok kursora w celu wskazania aktualnego miejsca wyboru
punktu, są obecnie obrazowane w kolorach czarnych z białym
obrzeżem – co sprawia, iż są bardziej zauważalne. Są także
widoczne przez cały czas podczas dokonywania selekcji (rys.
12.)
W najnowszej wersji
odpowiednie symbole pojawiają się także podczas
wybierania/zaznaczania obiektów takich jak krawędzie,
centralne punkty cylindrów przecinających się z innymi
obiektami itp.
Wygodniejsza
praca ze złożeniami
W Solid Edge ST4 spotkamy się także z nowymi relacjami dla
złożeń, które wpływają na szybsze tworzenie złożeń, przy
jednoczesnym zachowaniu tzw. „design intent”, podczas edycji
modelu/złożenia, animacji itp. Owo „design intent” można
przetłumaczyć jako „cel złożenia”, „intencję złożenia” (zamysł
konstruktora dotyczący kompletnego urządzenia, a zawarty już
na etapie tworzenia poszczególnych komponentów, elementów
większej całości).
I w obszarze pracy ze złożeniami, warto zaznaczyć:
• Rozszerzenie
funkcjonalności „koła sterowego” – podczas przesuwania
części lub złożeń podzespołów, nowe funkcjonalności i
możliwości koła sterowego pozwalają na automatyczne tworzenie
relacji między złożeniami lub elementami modelu, podczas
operacji kopiuj/przesuń lub kopiuj/obróć;
• Relacje między
środkami (płaszczyzn, elementów itp.) – upraszczają
wyśrodkowywanie, wyrównywanie względem środka części,
elementów, projektowanych detali, podczas edycji części, ich
przesuwania lub animowania. Użytkownik może swobodnie
zdefiniować, w jaki sposób części mają być wyrównywane/wyśrodkowywane,
wykorzystując w tym celu punkty, płaszczyzny, krawędzie, osie,
powierzchnie itp.;
• „Range offset
value” – pozwala na ustalenie/określenie zakresu
odległości, odstępu między elementami tworzącymi złożenie, a
także na kontrolę tego dystansu. Przydaje się m. in. podczas
definiowania zakresu ruchu podzespołów, kiedy nie ma
możliwości określenia wartości kolizyjnych;
• Narzędzie
grupowania części – przesuwanie lub animowanie elementów
złożenia zostało uproszczone; nowe narzędzie pozwala na
zgrupowanie, „sklejenie” elementów razem i traktowanie ich
jako całości, jako pojedynczego elementu (ang. single body);
• Nowe cechy
złożeń – kolejne narzędzie pozwala na definiowanie cech w
postaci faz, zaokrągleń itp., które nadawane są wszystkim
elementom złożenia. Co więcej, nowe narzędzie pozwala
użytkownikowi definiować fazowanie i zaokrąglenia, z
zachowaniem zgodności pomiędzy poszczególnymi częściami...
Co
jeszcze w obszarze modelowania 3D? Łączenie
elementów. Korzystając z Solid Edge ST4 mamy możliwość
łączenia części i zespołów szybciej i łatwiej, niż we
wcześniejszych wersjach. Możemy automatycznie dobierać
elementy łączące, normalia (śruby, nakrętki, podkładki, nity
itp.) bazując na materiale, jakości/gatunku, filtrować
rozmiary i zapisywać wybrane przez nas, preferowane opcje ich
dotyczące (...).
Rysunki złożeniowe (ang. Exploded views). Użytkownikowi
zapewniono więcej swobody w aranżowaniu sposobów
przedstawienia rysunków złożeniowych, położenia rozstrzelonych
części etc.
Symulacje w ST4
W
Solid Edge ST3 stopień zaawansowania modułu do symulacji i
analiz (FEA, FEV) był już na tyle wysoki, iż można było
zastanawiać się, co jeszcze zostanie rozwinięte, rozszerzone,
wzbogacone. I tak w ST4 zespół odpowiedzialny za rozwój tego
obszaru tym razem skoncentrował swoje wysiłki na obszarze
konstrukcji blaszanych (ang. sheet metal design). Użytkownik
może korzystać z tzw. symulacji hybrydowych, pozwalających na
łączenie ze sobą – w procesie analizy – zarówno modeli
powierzchniowych (shell), jak i bryłowych (solid).
Definiowanie właściwości materiału może odbywać się z poziomu
tabel Excela.
Każda strona pozwala na zdefiniowanie nowych materiałów – a w
zasadzie – właściwości dla danego materiału. Można także
korzystać w tym celu z gotowych formuł matematycznych, lub też
wykorzystywać nowe, tworzone na potrzeby danej symulacji – ale
to już raczej narzędzie dla bardziej zaawansowanych
użytkowników, „mesowców”. Microsoft Workflow pozwala na
tworzenie baz danych o materiałach – poprzez kopiowanie
właściwości materiałów, lub całych tabel zdefiniowanych
właściwości. Arkusze Excella mogą być edytowane albo z poziomu
Solid Edge, albo niezależnie – poprzez Microsoft Excell.
„Skleję tu, kapnę
tam”
W ST4 mamy do czynienia z narzędziem „Glue”, pozwalającym na
„sklejanie” (dla potrzeb analiz i symulacji) krawędzi lub
powierzchni komponentów danego modelu; jest to bardzo wygodne
przy analizowaniu większych złożeń. Narzędzie to może być
stosowane zarówno dla brył, jak i obiektów powierzchniowych.
Nie jest przy tym wymagana zgodność siatki (mesh), a momenty
przyłożenia siły są automatycznie przenoszone pomiędzy
powierzchniami i bryłami.
Jeśli chodzi o samą
siatkę mesh, ST4 pozwala na:
• mapowanie siatki, manualną ingerencję w jej kształt i
przebieg;
• możliwość kontrolowania gęstości siatki w zależności od jej
umiejscowienia, np. minimalizowanie jej elementów na
krawędziach, a zwiększanie dokładności/gęstości na niewielkich
obszarach powierzchni etc.;
• automatyczne dostosowanie gęstości siatki do powierzchni,
które mogłyby zostać poddane wykrzywieniu/odkształceniu pod
nieznacznym kątem;
• automatyczne zwiększanie gęstości siatki w pobliżu elementów
narażonych na większe odkształcenia, stres etc. (np. w pobliżu
otworów)...
Bez artefaktów, czyli bezproblemowy import z zewnętrznych
formatów
I ten
śródtytuł w zasadzie dokładnie oddaje istotę nie tyle nowej
funkcjonalności, co udoskonalenia już istniejącej. Modele
wczytywane np. w natywnym formacie SolidWorks, otwierane w
środowisku Solid Edge ST 3, wykazywały pewne błędy. Nie były
to istotne utrudnienia, chociaż czasem wymagały drobiazgowego
sprawdzenia modelu. Pojawiały się np. pewne „fałszywe”
płaszczyzny (grubość 0,00 mm) przesłaniające otwory, które
należało ręcznie usunąć. Obecnie, przy imporcie do środowiska
Solid Edge ST 4, te same testowe pliki zachowują się
całkowicie „stabilnie” i nie sprawiają żadnych problemów.
Należy oczekiwać, iż podobnie wygląda sytuacja w przypadku
importu/otwierania innych zewnętrznych formatów (więcej o
„testowaniu” edukacyjnej wersji Solid Edge ST4 można znaleźć
na SolidEdgeblog.pl, klikając
tutaj)...
Program akademicki
To jeszcze
jedna z nowości, chociaż nie związana z samą technologią
synchroniczną. Można chyba jednak zaryzykować stwierdzenie, iż
jest to nowa jakość w obszarze rozwiązań dedykowanych
środowiskom akademickim, jak i osobom chcącym poznać lepiej
środowisko modelowania synchronicznego. Otóż Solid Edge ST 4 w
wersji edukacyjnej dostępny jest dla każdego studenta, ucznia
uczelni technicznej, nauczyciela lub wykładowcy akademickiego,
a w praktyce – dla każdego zainteresowanego – za darmo, bez
żadnych dodatkowych opłat, z odnawialną licencją przyznawaną
na okres 12 miesięcy.
Więcej na temat
Programu Akademickiego Solid Edge ST można znaleźć na stronie
SolidEdgeblog.pl, a dokładnie pod adresem:
Pozostaje zatem
jedynie zachęcić Państwa do samodzielnego przekonania się o
możliwościach, jakie przed konstruktorami odkrywają nowe
odsłony Solid Edge ST.
O nowościach Solid Edge ST4 można poczytać także
tutaj
UWAGA!
Od października Siemens PLM Software zaoferował możliwość
przetestowania w pełni funkcjonalnej, 45-dniowej wersji Solid
Edge ST4 i Femap (!). Szczegółowe informacje, w tym
możliwość pobrania ww. oprogramowania: