„(...) Nie istnieje jeden, idealny system CAD, zaspokajający
potrzeby wszystkich inżynierów.
Ale idealnym systemem jest ten, który usprawnia projektowanie
i pozwala nam nie tylko doskonalić się, ale także...
zaspokajać nasze potrzeby i realizować marzenia.”
Uznawany za
najlepszą uczelnię techniczną w Stanach Zjednoczonych,
Massachusetts Institute of Technology (MIT) zawdzięcza swoją
reputację m.in. użyciu innowacyjnych aplikacji
technologicznych w codziennej edukacji studentów. Łącząc
elitarny poziom nauczania z oryginalnymi i praktycznymi
programami, MIT zapewnia wykształcenie pewnych, doświadczonych
oraz uzbrojonych w umiejętności i wiedzę inżynierów...
To m.in. takie podejście
zainspirowało władze uniwersytetu do zorganizowania kursu
projektowego o tematyce robotyki – i to już ponad 10 lat temu.
Znany oraz najbardziej ceniony kurs na MIT, zwany „matką
wszystkich kursów robotycznych” – 2.007 Design and
Manufacturing I course (Kurs Projektowania i Produkcji 2.007)
stał się tak popularny, że szkoły techniczne na całym świecie
postanowiły organizować go również w swoich placówkach.
Uczestnicy kursu muszą
zaprojektować oraz zbudować robota wyposażonego w daną
indywidualną funkcjonalność opartą o konkretny temat,
zmieniający się co roku. Co najważniejsze, student ma na to
tylko jeden, 15 tygodniowy semestr!
Kiedy Daniel D. Frey, profesor
nadzwyczajny inżynierii mechanicznej na MIT, przejął
odpowiedzialność za kurs, postanowił ocenić oprogramowanie do
projektowania oraz obliczeń inżynierskich, które studenci
mieli do swoje dyspozycji.
– Nie było konieczne, aby
kontynuować pracę z dotychczasowymi narzędziami, miałem pełną
dowolność wyboru oprogramowania – tłumaczy prof. Frey. –
Jednakże po przejrzeniu dostępnych opcji, postanowiłem nadal
używać oprogramowania 3D CAD SOLIDWORKS. Jest to nasze
podstawowe narzędzie do projektowania, które szczególnie
przypadło do gustu studentom.
Według studentów profesora D.
Freya, SOLIDWORKS Education jest łatwy w użyciu oraz
intuicyjny w nauce, ale spełnia również wymagania bardziej
zaawansowanych studentów, wykorzystujących go do zadań z
zakresu modelowania – także w ramach innych przedmiotów.
– Potrzebowaliśmy parametrycznego
modelowania bryłowego 3D dla rozwoju zrobotyzowanych zespołów
– dodaje Frey. – Z racji tego, że studenci tak wprawnie
przyswoili sobie umiejętność posługiwania się oprogramowaniem
SOLIDWORKS Education, który działa płynnie na ich laptopach,
byliśmy w stanie w zdecydowanie krótszym czasie poznawać jego
kolejne moduły. (…) Byliśmy niezmiernie zadowoleni z używania
programu SOLIDWORKS Education podczas naszego kursu... –
podkreśla Frey.
Wybór SOLIDWORKS CAD 3D 2.007 Design and
Manufacturing I course nie wymaga od studentów tylko
uczęszczania na wykłady, robienia zadań domowych czy zdawania
egzaminów, ale także – nauki i sprawdzania swoich umiejętności
w środowisku SOLIDWORKS Education.
Na początku kursu każdy ze
studentów otrzymuje od MIT zestaw materiałów – w tym licencję
SOLIDWORKS w wersji Student Access, 6 sesji szkoleniowych CAD
3D i około 25 godzin zadań domowych na temat oprogramowania.
– Jak wiele innych uniwersytetów,
przywykliśmy uczyć studentów korzystania z programów
CAD-owskich w sposób zachęcający do samodzielnego wysiłku –
podkreśla Frey. – Skoro oprogramowanie SOLIDWORKS Education
jest bardzo łatwe do opanowania, dajemy studentom mniej czasu
na naukę CAD i zachęcamy ich, aby dowiedzieli się, jak w
praktyce korzystać z narzędzia – właśnie poprzez samodzielną
pracę. Mamy dowody, że takie podejście przynosi rezultaty w
postaci fantastycznych modeli, które studenci tworzą na koniec
kursu.
Od idei do robota w 15 tygodni Wybierając pakiet
narzędzi SOLIDWORKS Education, studenci zagłębiają się w
projektowanie, a następnie tworzenie robota zdolnego do
wykonywania zadania związanego z tematem kursu. W jednej z
edycji studenci stworzyli droidy przeznaczone do pomocy w
rewitalizacji planety po katastrofie ekologicznej. A w
kolejnym roku wymagano stworzenia robota zdolnego do budowy...
piramidy Azteków (sic!).
Używając SOLIDWORKS Student
Access (Student Engineering Kit), studenci są w stanie
osiągnąć konkretne cele, takie jak np. ukończenie modelu
konstrukcji robota, stworzenie mechanizmu napędowego lub
zintegrowanego modelu CAD 3D całego robota. Mogą również
zautomatyzować zawiłe procesy produkcyjne, wykorzystywane na
innych zajęciach, chociażby te zawierające się w grupie
technologii Rapid Prototyping. Studenci są wtedy w stanie
zaprojektować skomplikowany model lub złożenie, a następnie
wytworzyć go np. na drukarce 3D bez konieczności późniejszej
obróbki mechanicznej.
Ważnym elementem kursu i
jednocześnie przyczyną sukcesywnego ukończenia projektów na
czas jest możliwość konsultowania koncepcji projektowych z
rówieśnikami oraz doktorantami. Mimo że każdy ze studentów
odpowiada wyłącznie za swojego robota, to każda wymieniona
uwaga na temat projektu dodaje wartościowego doświadczenia
oraz innego spojrzenia na koncepcję projektowania. – Studenci
angażują się w proces recenzji, który zapewnia wkład w krytykę
designu oraz wymianę poglądów – wyjaśnia Frey. – Z kolei
SOLIDWORKS Education pozwala się komunikować w 3D i symulować
ruch, który ułatwia ten proces...