SOLIDWORKS Visualize, SOLIDWORKS
Xdesign, Xdrive, nowe formy licencjonowania – to tylko kilka
nowości, które zaprezentowane zostały podczas pierwszej sesji
generalnej konferencji SOLIDWORKS World 2016, odbywającej się
w dniach 31.01. – 3.02.2016 w Dallas, w Texasie
Texas to chyba mój ulubiony stan.
I to nie dlatego, że drugi co do wielkości (zaraz po Alasce),
że zazwyczaj słoneczny, że można w nim znaleźć wspaniałe
muzeum motocykli
(South Texas Motorcycle Museum w Edinburgu). Lubię go ze względu na ludzi (tak,
jakoś tak się składa, że lubię „rednecksów”), na fakt, iż w
pobliżu San Antonio można znaleźć miejscowość „Panna Maria” –
najstarszą w USA polską osadę (niestety, w tej chwili jest to
kolejne „ghost town”), a także ze względu na flagę, która
bardzo kojarzy mi się z Polską.
Kolejny raz jednak (tym razem
mimo zaproszenia), nie jest mi dane przebywać na miejscu
(przyczyny rodzinne) i relacjonuję wydarzenie, siedząc
wygodnie przed ekranem komputera. Dokładam jednak starań, by
przygotować dla Państwa „esencję”, najważniejsze informacje. A
trzeba przyznać, że pierwsza sesja generalna przyniosła kilka
nowości dużego kalibru.
Konferencja zaczęła się w
zasadzie w niedzielę (31.01.2016 roku) spotkaniem w pawilonie
partnerskim, a wcześniej miały już miejsce pierwsze sesje
techniczne i seminaria.
Natomiast w poniedziałek o godzinie 8.30 lokalnego czasu (u
nas o 15.30) miała miejsce pierwsza, wyjątkowo długa (chyba
najdłuższa w historii) sesja generalna...
Dzień I
Pierwsze, co rzuca się w oczy
wszystkim obecnym, a także śledzącym wydarzenie on-line, to
wielki #tag #SSW16 widoczny na scenie. Istotnie, trudno
wyobrazić sobie jakiekolwiek wydarzenie o charakterze
społecznościowym (a mówimy o największej konferencji
użytkowników, a więc o globalnej społeczności SOLIDWORKS) bez
uczestnictwa mediów o takim charakterze. Relacje na FB, na
Twitterze, posty idące w setki, jeśli nie tysiące... bowiem
konferencja SOLIDWORKS World 2016 przyciągnęła ponad 5500
uczestników do Dallas, a łącznie ze śledzącymi wydarzenie za
pośrednictwem przekazu – liczba uczestników zbliżyła się (lub
nawet przekroczyła) 8000 zarejestrowanych i zainteresowanych
osób.
8 000
uczestników (wliczając tych on-line, jak piszący te słowa...)
Pierwsze wystąpienie to CEO DS
SolidWorks, Gian Paolo Bassi. Tutaj warto zacytować kilka
wypowiedzi, które w jakiś sposób rzucają światło na to, czego
możemy spodziewać się nie tylko podczas konferencji, ale także
– po najnowszej wersji SOLIDWORKS i aplikacji jej
towarzyszących.
– Innowacje potrzebują możliwości
współdzielenia, wymiany i doświadczenia pomysłów i
umiejętności – stwierdził Gian Paolo Bassi. Tak jest istotnie,
we współczesnym świecie, ale nie można zapominać o tym, jak
uczy nas historia naszej cywilizacji, że wiele idei i pomysłów
rodziło się w samotnych umysłach geniuszy danej epoki. W
każdym razie wypowiedź Gian Paolo Bassi i kontekst tej
wypowiedzi wyraźnie wskazywał na chęć postrzegania
oprogramowania SOLIDWORKS jako części platformy 3DEXPERIENCE,
czemu w zasadzie nie należy się dziwić.
– Zależy nam na tym, by łączyć
użytkowników, pracowników etc. za pośrednictwem naszej
platformy – tłumaczył CEO DS SolidWorks. – Wyobraźcie sobie,
że udałoby się rozszerzyć ten „ekosystem” na cały świat! –
dodał. Istotnie, obecnie platforma
3DEXPERIENCE jest w stanie zaspokoić zapotrzebowanie w
zasadzie każdej branży przemysłowej.
SOLIDWORKS
i Platforma 3DEXPERIENCE jako odpowiedź na potrzeby każdej
branży...
Następnie na scenie wystąpił
Bernard Charles, CEO Dassault Systemes, który przytoczył kilka
„case studies” odnośnie wykorzystania rozwiązań 3DS, a
konkretnie – platformy 3DEXPERIENCE. Jedno z nich dotyczyło
digitalizacji w zasadzie całego miasta – Singapuru.
– Tutaj nie chodzi tylko
projektowanie, ale o nowy model biznesowy – stwierdził Bernard
Charles.
Bernard
Charles i Gian Paolo Bassi
Następne Monica Menghini (Executive
Vice President i Chief Strategy Officer Dassault Systèmes) opowiedziała o nowych
oczekiwaniach i potrzebach ze strony odbiorców: konsumentów,
klientów. Doskonałe produkty nie są już wystarczającą
odpowiedzią, klienci oczekują czegoś więcej, rozwiązań
dopasowujących się do ich potrzeb (personalizacja,
indywidualizacja? – przyp. redakcji), a to oznacza, że
projektanci także muszą zmienić swoje podejście do
opracowywania nowych rozwiązań.
Monica
Menghini: „SOLIDWORKS in the age of experience...”
– Design to wizja, a kształty
gotowego produktu są tylko jej rezultatem – mówiła Menghini. Coraz częściej bodziec do
poszukiwania nowych rozwiązań pochodzi od małych i średnich
przedsiębiorstw, które bardzo często mogą elastyczniej
reagować na potrzeby konsumentów.
Na scenę wrócił Gian Paolo i
podjął rozmowę na temat trzech filarów określających
SOLIDWORKS jako „platformę innowacji”. Są nimi:
• ludzie – społeczność SW liczy
ponad 5 mln użytkowników, w tym 175 000 posiadających
certyfikaty; od wprowadzenia edycji 2016 w seminariach na
całym świecie wzięło udział ponad 45 000 uczestników, a ponad
6 000 wydarzeń przygotowanych przez VAR znalazło się w
kalendarzu branżowych imprez (warto wspomnieć także, że
przekroczono magiczny próg... miliarda (sic!) odnowionych
licencji SW!),
Pierwszym z
filarów, na którym opiera się SOLIDWORKS, są ludzie...
• aplikacje – chodzi nie tylko o
główne narzędzie, jakim jest 3D CAD SOLIDWORKS, ale i inne
rozwiązania programowe z nim współpracujące,
• infrastruktura – w znaczeniu
sposobu dostarczania oprogramowania użytkownikowi.
Zatrzymajmy się na chwilę w
obszarze aplikacji. O ile o nowościach SOLIDWORKS 2017
będziemy mogli powiedzieć coś więcej po środowej sesji
generalnej, o tyle pierwszego dnia zasygnalizowano także
obecność kilku nowych rozwiązań:
• SOLIDWORKS Visualize – zestaw
nowych wyspecjalizowanych narzędzi do renderingu, z których
swobodnie może korzystać każdy użytkownik, nawet nie
posiadający technicznego „zaplecza”. Co więcej, owe
fotorealistyczne renderingi są gotowe do publikacji w sieci w
ciągu dosłownie kilku minut,
• SOLIDWORKS PCB – powstałe dzięki partnerstwu z Altium,
ucieszy projektantów podzespołów elektronicznych i nie tylko,
• nowe rozwiązania do druku 3D –
ale tym razem nie chodziło o zmiany w interfejsie użytkownika,
co o zaimplementowanie/zintegrowanie środowiska SOLIDWORKS z
drukarką 3D... koreańskiego producenta. Oczywiście
pozostawiono wszystkie funkcjonalności, pozwalające na
wykorzystywanie innych drukarek, ale dla Sindoh Ltd. uczyniono
wyjątek (przynajmniej na razie) i w nowym SOLIDWORKS
znajdziemy osobne menu dla Sindoh 3Dprinter. Sama drukarka
jest dosyć interesująca, jej producent posiada ponad 50 lat
doświadczenia z urządzeniami do druku 2D i nie ukrywa, że w
swoim urządzeniu do szybkiego prototypowania wykorzystał tą
wiedzę, podobnie jak standardowe, produkowane przez siebie i
wykorzystywane w swoich kopiarkach, drukarkach i innych
urządzeniach biurowych – podzespoły: silniki, sterowniki,
prowadnice etc. W chwili obecnej nie jestem w stanie podać
Państwu ceny urządzenia, ale postaram się uczynić to niebawem.
Sindoh,
koreańska drukarka 3D w pełni zintegrowana z SOLIDWORKS...
Wyróżnikiem drukarki Sindoh 3D
jest także fakt, iż tworzywo wykorzystywane do druku
instalujemy w wygodnych w użyciu kartridge'ach, a nie w
postaci np. szpulki z nawiniętym materiałem. Zdaniem
producenta przekłada się to na wygodę i łatwość eksploatacji
drukarki.
Natomiast jeśli chodzi o
„infrastrukturę”, to... możemy spodziewać się nowych sposobów
licencjonowania oprogramowania SOLIDWORKS.
Nowe
licencje czasowe, nowe możliwości testowania SOLIDWORKS w
wersji on-line
(full browser – w pełni w oknie przeglądarki)
I tak, oprócz dotychczasowych
stałych licencji, wprowadzona została możliwość uzyskania
licencji czasowej – kwartalnej lub dłuższej (pojawiają się
doniesienia o miesięcznym okresie „wypożyczenia”
oprogramowania, ale podczas konferencji taka informacja nie
padła). Natomiast niebawem będzie możliwe testowanie aplikacji
DS SOLIDWORKS on-line (w zasadzie na każdej platformie
programowej, bowiem odbywać się będzie w oknie przeglądarki),
w 14 (sic!) wersjach językowych!
• Xdrive – to aplikacja oparta na
platformie 3DEXPERIENCE, która pozwala użytkownikom SOLIDWORKS
na automatyczne przechowywanie danych w chmurze, jak również
na ich bezpieczną wymianę, czy też współdzielenie z innymi
użytkownikami pracującymi nad danym projektem. Dotyczy to
wszelkiego rodzaju plików, nie tylko modeli CAD i dostępne
będzie bezpośrednio z poziomu interfejsu użytkownika
SOLIDWORKS, począwszy od wersji 2017,
Xdrive to
coś więcej, niż DropBox, czy nawet CADbox...
• Part Supply – kolejna
aplikacja, powstała we współpracy z EXALED i bazująca na
Exalead One Part, służy do wyszukiwania i ponownego użycia
modeli, części etc. w istniejących bibliotekach, bazach.
Analizuje kształt i dzięki temu pozwala na dobranie np. z 3D
ContentCentral lub TraceParts takich części (elementów,
podzespołów), które najlepiej sprawdzą się w danym projekcie,
najlepiej sprostają wymaganiom użytkownika. Part Supply jest
częściowo zintegrowane z interfejsem użytkownika SOLIDWORKS.
Part Supply
pozwala błyskawicznie znaleźć potrzebne podzespoły w
bibliotekach gotowych komponentów...
SOLIDWORKS Xdesign (#Xdesign)
Ta aplikacja zasługuje w zasadzie
na osobne opracowanie. I bez wątpienia jest jednym z
najmocniejszych i najciekawszych punktów I sesji generalnej
konferencji SOLIDWORKS World 2016 (#SWW16).
Oto otrzymujemy CAD 3D podobny do
SOLIDWORKS, a pracujący w oknie przeglądarki (czyżby odpowiedź
na zdobywającą coraz większą popularność Onshape?).
SOLIDWORKS
Xdesign... Jak widać, tutaj na ekranie iPada...
Gian Paolo i Kishore
zaprezentowali, w jaki sposób można pracować w środowisku
Xdesign w zasadzie z dowolnego urządzenia. Do dyspozycji
użytkownika pozostawiono niezbędne narzędzia potrzebne do
szkicowania i modelowania, a dodatkowo w Xdesign znajdziemy
eDrawings, które dodano w celu maksymalizacji możliwości
współpracy z innymi użytkownikami.
– Xdesign znosi bariery pomiędzy
kolejnymi etapami projektowania: szkicowaniem, rysowaniem,
modelowaniem etc. – powiedział Kishore Boyalakuntla.
Xdrive
doskonale spisuje się zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i
komputerach stacjonarnych...
SOLIDWORKS
Xdrive i druk 3D...
Pod tym linkiem
http://xdesign.solidworks.com/ można zarejestrować się,
aby wziąć udział w testowaniu wersji beta tego rozwiązania,
można tam także znaleźć więcej informacji na temat nowej
aplikacji DS SOLIDWORKS.
Jak słusznie zauważył jeden z
komentatorów na Twitterze, SOLIDWORKS w połączeniu z Xdrive i
Xdesign i pracujący w chmurze i na mobilnych urządzeniach,
mocno wchodzi w coraz bardziej liczący się segment rynku CAD.
Polski ślad i CAD Na zakończenie miały
miejsce dwie prezentacje, a dokonali ich dwaj użytkownicy
SOLIDWORKS: profesor Neil Gershenfeld z MIT i projektant Yves
Behar. Obie prezentacje miały na celu zademonstrowanie, w jaki
sposób inżynierowie i designerzy wychodzą naprzeciw wyzwaniom
współczesnego świata.
Yves Bechar
opowiada o współczesnych wyzwaniach stojących przed
projektantami...
Polecam obejrzenie krótkiego wywiadu z
Yves Bechar (powyżej), a z satysfakcją dodam, że Yves Bechar
współpracuje z polską, innowacyjną firmą zajmującą się
produkcją mebli na indywidualne zamówienie; ale nie jest to
produkcja jednostkowa, tylko seryjna, oparta o całe
„typoszeregi” mebli i rozwiązań meblarskich, klient końcowy ma
natomiast możliwość indywidualnego dopasowania mebli (wymiary,
kolory, sposób wykończenia etc.) pod kątem swoich wymagań (i
możliwości lokalowych). Więcej na ten temat można dowiedzieć
się, odwiedzając stronę firmy „tylko” (https://tylko.com/pl/).
Jedno z haseł reklamowych tej firmy szczególnie spodobało się
mojej Żonie: „Dom zaczyna się przy stole” :)...
Personalizowane meble i seryjna produkcja? Można to
pogodzić...
Producent
mebli „tylko” korzysta także z augmented reality...
To chyba wszystko, jeśli chodzi o
I dzień konferencji i pierwszą sesję generalną. Zachęcam do
śledzenia
Twittera CADblog.pl, każdego dnia trwania konferencji
#SWW16, poczynając od godziny 15.30 naszego czasu, staram się
zamieszczać na nim na bieżąco wpisy komentujące to, co dzieje
się na scenie.
Dzień II
Puryści zwrócą
uwagę, że w zasadzie był to trzeci dzień trwania konferencji,
ale przyjąłem nomenklaturę używaną przez DS SOLIDWORKS: II
sesja generalna, więc II dzień konferencji. Tradycyjnie –
poświęcony społeczności SOLIDWORKS
I tak w pierwszej części
zaprezentowano nowości MySolidWorks, SOLIDWORKS EDU, a także
nowe aplikacje/serwisy: SOLIDWORKS Make i SOLIDWORKS Apps for
Kids – ta ostatnia to chyba pierwsza od czasu pamiętnych „Cosmic
Blobs” aplikacja pozwalająca dzieciom na projektowanie i
modelowanie w środowisku 3D, a także – na wydruk gotowego
projektu na drukarce 3D...
MySolidWorks Suchit Jain (SOLIDWORKS
Vice President of Strategy and Community) podkreślił, iż
MySolidWorks.com stało się jednym z najbardziej użytecznych
miejsc w sieci dla wszystkich korzystających z DS SOLIDWORKS.
Ponad 700 sesji treningowych on-line, integracja z forum
społczeności SOLIDWORKS, dostęp do wersji testowych on-line –
to wszystko sprawia, że przygodę z tym systemem CAD 3D warto
rozpocząć od wizyty właśnie tam –http://my.solidworks.com/#General,
a potem – regularnie powracać.
Następnie Richard Doyle (dyrektor
SOLIDWORKS User Group Network) wspomniał o tym, że w tym roku
mija 20 lat od powstania grup użytkowników w San Diego i
Seattle, a także ogłosił tegoroczne nagrody SWUGN.
SOLIDWORKS Make Igal Kapstan (VP of
Product Management for SOLIDWORKS Make) i Richard Friedfelt (CEO
of ClearVision Optical) podjęli temat z pierwsze sesji
generalnej, a dotyczący personalizacji produkcji. SOLIDWORKS
Make ma wypełnić lukę powstałą między technologiami druku 3D i
szybkiego prototypowania, a oczekiwaniami klientów.
Reasumując, druk 3D pozwala na wyprodukowanie, fizyczne
stworzenie czegoś unikalnego, ale do tego potrzebne są dane
3D.
Klienci ClearVision Optical wykorzystują platformę SOLIDWORKS
Make do personalizacji swoich okularów (oprawek), nieżadko
dzielą się swoim projektem z innymi na profilu FB, a wszystko
to odbywa się jeszcze przed złożeniem oficjalnego zamówienia.
Dzięki temu istotnie doświadczają (experience) uczestnictwa w
procesie projektowania.
SOLIDWORKS Apps for Kids II dzień bez Marie Planchard? To byłaby niespodzianka!
Marie Planchard odpowiedzialna w DS SOLIDWORKS za obszar
edukacji, wspólnie z Chin-Loo Lama (Senior User Experience
Design Engineer) zaprezentowały nową aplikację, czy może
raczej platformę edukacyjną/projektową 3D dedykowaną
najmłodszym i tym nieco starszym (dzieciom i młodzieży w
przedziale wiekowym 4-14 lat). Aplikacja pozwala na stawianie
pierwszych kroków i zdobywanie doświadczenia w czterech
podstawowych obszarach: pomysł/idea, kreacja,
realizacja/wdrożenie pomysłu i produkcja (druk 3D). Zachęcam
do zarejestrowania się i wypróbowania (najlepiej z własnymi
pociechami, młodszym rodzeństwem etc.) tej formy edukacji
przyszłych projektantów i inżynierów:
http://appsforkids.solidworks.com/
Na scenę wrócił Suchit Jain, tym
razem w towarzystwie Frederica Ramouille z Tethys Engineering.
Jest to firma, która postawiła sobie za cel stworzenie
platformy umożliwiającej związanie studentów kierunków
inżynieryjnych z biznesem. Ale „związanie” w dobrym tego słowa
znaczeniu: dzięki Tethys studenci uzyskują bezpłatny dostęp do
profesjonalnych narzędzi inżynierskich (w tym CAD) i mają
szansę zainteresować swoimi pomysłami ludzi świata biznesu, a
także – zdobywać w ten sposób praktyczne doświadczenie. Czy
jest to kolejna forma „drenażu młodych umysłów”? Tak długo,
jak wszyscy uczestniczący w tym programie są zadowoleni, nie
powinien budzić obaw :).
Od kosmicznej windy,
przez piwowara, do bielizny Na zakończenie II
sesji generalnej uczestnicy mieli okazję poznać trzy „case
studies” związane z pomysłami realizowanymi przy wsparciu
oprogramowania DS SOLIDWORKS.
Pierwszy z nich to japoński
projekt... kosmicznej windy, która pozwoliłaby na wynoszenie
obiektów na tzw. niską orbitę, bez wykorzystania drogich
rakiet nośnych. Na razie studenci i wykładowcy (the Japanese
Space Elevator Association) zaangażowani w projekt z mniejszym
lub większym powodzeniem są w stanie w ten sposób dostarczać
„ładunek” na wysokość ok. 3,5 – 4,5 km, co i tak – biorąc pod
uwagę stosunek wielkości i masy windy do transportowanych
obiektów – budzi uznanie. Szansę na realizację docelowego
projektu kosmicznej windy wynoszącej obiekty na wysokość 100
000 km w tym stuleciu (sic!) oceniają mniej więcej na... 50%.
Drugi, to zrealizowany z
powodzeniem tzw. „starup”, którego celem było zaprojektowanie
i dostarczenie na rynek... „robota piwowara”. Urządzenie „BrewBot”
(przypominające skrzyżowanie barku, robota kuchennego, lodówki
i szafki) automatycznie warzy piwo. I to w dodatku, w dowolnym
smaku, komunikując się z właścicielem poprzez urządzenia
mobilne (np. smartfon) i prowadząc za rękę przez cały proces
wytworzenia złocistego trunku. Zaleta? Możliwość uzyskania w
domowym zaciszu i bez specjalnego wysiłku, smaku piwa
teoretycznie z każdego zakątka świata. Wada: cena 10 000
dolarów (sic!) za urządzenie (uczestnicy konferencji mogli
skorzystać ze specjalnej promocji – 25% upustu).
Wreszcie trzeci projekt: firma Trusst Lingerie produkująca
bieliznę damską, a konkretnie – biustonosze, i to dedykowane
paniom oddychającym pełną piersią. Jak się okazuje,
wykorzystując rozwiązania CAD 3D można zaprojektować
biustonosz zapewniający większy komfort użytkowania i lepiej
odpowiadający potrzebom kobiet, niż tradycyjne rozwiązania.
Często na blogu (i profilu FB) podaję przykłady, jak można na
nowo zaprojektować przedmiot codziennego użytku, którego –
wydawałoby się – nie da się już ulepszyć.
Natomiast do historii konferencji
SWW przejdzie zapewne wypowiedź Davida Pogue (Yahoo Tech
Founder), który – rozmawiając z założycielkami Trusst Lingerie,
powiedział, iż są „Steve Jobs of boobs” ;)
Na tym kończy się w zasadzie II
sesja generalna. Kolejna, najbardziej wyczekiwana, przyniesie
zapewne odpowiedź na pytania o tegoroczną listę „Top Ten
Enhancements” i nowości SOLIDWORKS 2017.
Zachęcam do obejrzenia galerii
zdjęć z II dnia konferencji na FB (link
tutaj).